Šī gada pirmajā pusē Latvija Statoil veikalu apgrozījuma pieaugums bijis pāri par divām reizēm lielāks nekā pārdotās degvielas apjomu pieaugums.
Līdz ar to veikali ir kļuvuši par vērā ņemamu atbalstu uzņēmuma pamatbiznesam - degvielas tirdzniecībai. «Par spīti pieklusumam Latvijas ekonomikā arī šā gada pirmajos sešos mēnešos, salīdzinot ar 2007. gada tādu pašu laika periodu, Statoil degvielas uzpildes staciju veikalos ir vērojams apgrozījuma pieaugums,» uzsver SIA Latvija Statoil Mazumtirdzniecības departamenta vadītāja Ilze Siliņa. Veikalos kopā ar automazgātavas un auto apdrošināšanas pakalpojumiem pieaugums bijis 14.4%. Savukārt stacijās pārdotās degvielas apjoma pieaugums šā gada pirmajos sešos mēnešos salīdzinājumā ar pērno gadu ir tikai 6.0%.
Eiropā 70%
Laiks, kad pilna servisa degvielas uzpildes stacijām veikals bija tikai kā papildu pievienotā vērtība, ir pagātne - šobrīd mazumtirdzniecības preču tirdzniecība ir tikpat būtisks darbības virziens kā degvielas pārdošana, uzskata arī ceturtā lielākā degvielas mazumtirgotāja VIRŠI-A valdes priekšsēdētājs Jānis Riekstiņš. Savukārt Lukoil Baltija R padomes priekšsēdētāja vietnieks Haims Kogans uzsver, ka degvielas uzpildes staciju veikali Latvijā vēl tiekot uzskatīti par progresīvu lietu, lai gan Eiropā veikali dod pat 70% no DUS peļņas, kamēr degviela tikai 30%.
Eiropas koncepcija
Latvija Statoil jau kādu laiku sevi dēvē ne tikai par Latvijā lielāko degvielas mazumtirgotāju, bet arī par līderi ātro uzkodu, karsto dzērienu un ērtas iepirkšanās veikalu segmentā. Pērn Statoil dubultoja investīciju apjomu, pie tam īpaši ieguldījumi tika veikti servisa uzlabošanā. Līdz gada beigām jau gandrīz pusē Statoil degvielas uzpildes staciju veikalos bija ieviesta jaunā Statoil Eiropas valstu mazumtirdzniecības koncepcija. Atbilstoši jaunajam standartam mainīts veikalu dizains un izkārtojums, kā arī būtiski palielināts karsto maltīšu un kafijas sortiments. Arī pagājušajā gadā veikalu apgrozījuma pieaugums pārsniedza degvielas pārdošanas apjomus. Tie, salīdzinot ar 2006. gadu, bija pieauguši par 32%, bet kopējais veikalu apgrozījuma pieaugums bija 41%. Tas ir arī divas reizes vairāk nekā pagājušā gada mazumtirdzniecības apgrozījums. Db jau rakstīja, ka 2007. gads SIA Latvija Statoil bija rekordliela pieauguma gads - apgrozījums palielinājās par 23%, sasniedzot 283.5 miljonus latu, savukārt peļņa auga vairāk nekā divas reizes un bija 8.2 miljoni latu. To, cik liela peļņas daļa nāca no veikalu apgrozījuma, Latvija Statoil gan neatklāj. Arī kopējās uzņēmuma investīcijas pērn auga gandrīz divreiz, sasniedzot 11.8 miljonus latu. Šodien Latvijā darbojas 55 Statoil pilna servisa degvielas uzpildes stacijas, kā arī 7 franšīzes stacijas un 6 automātiskās degvielas uzpildes stacijas 1-2-3.
Jauns piedāvājums
Šovasar SIA Latvija Statoil degvielas uzpildes stacijās ieviesis jaunumus ātro uzkodu piedāvājumā - polārmaizi (tradicionālo Zviedrijas maizi), kā arī svaigu dārzeņu un augļu sortimentu. «Patērētāju prasības pret ātro uzkodu segmentu kļūst arvien augstākas, savukārt mēs gribam pierādīt, ka tās ir iespējams izpildīt,» uzsver SIA Latvija Statoil iepirkumu un kategoriju attīstības daļas vadītājs Gatis Pavārs. «Līdz šim ar Statoil privāto preču zīmi ieviesām bagātīgu ātro uzkodu piedāvājumu gardēžiem, tādējādi parādot to, ka ātrās uzkodas var būt arī kvalitatīva kafejnīcu piedāvājuma līmenī. Tagad vēlamies mainīt priekšstatus un pierādīt, ka ātrās uzkodas ne vienmēr ir neveselīgas,» norāda G. Pavārs. Pirmo izmēģinājuma partiju pārdošanas rezultāti rādot, ka jaunievedumi būs pieprasīti.
Bez veikaliem grūti
Latvija Statoil izpilddirektors Sandis Šteins intervijā Db (17.06.2008.) norādīja, ka Latvijā šodien vidējais mazumtirdzniecības pieaugums ir tikai daži procenti, atņemot inflācijas rādītāju, savukārt Latvija Statoil šis procents ir daudz augstāks - virs 10%. «Dažās kategorijās pieaugums ir arī virs 20%. Protams, pamatbizness mums ir degviela, bet ar degvielu vien ir grūti tikt uz priekšu. Mums ir svarīgi, ka mums ir tiešais kontakts ar mūsu klientiem. Mēs darām visu, lai panāktu tiem pretī nevis kā cilvēku masai, bet uzrunājot katru atsevišķi. Tāpēc mums ir papildu piedāvājumi veikalā,» sacīja S. Šteins. Vislielākais apgrozījuma pieaugums pagājušajā gadā Statoil DUS veikalos bijis karstajiem dzērieniem - 72%, tieši kafijai krūzītēs apgrozījums gada laikā auga par 54%. Apmēram tikpat daudz auguši hotdogu pārdošanas apjomi - par 55%.