Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) Eiropas Savienības struktūrfondu programmas ir spējīgi pacelt vien lielie uzņēmumi tipveida projektiem, mazām inovatīvām firmām LIAA nosacījumi ir ļoti bremzējoši.
Manuprāt, ir trīs lietas, kas būtiski traucē uzņēmējus iegūt ES līdzfinansējuma atbalstu, lai attīstītu inovatīva produkta ražošanu un līdz ar to arī eksportu (un tas esot jāatbalsta gan pēc ekonomistu, gan premjera domām...). Tās ir – projekts LIAA netiek izskatīts pēc būtības, bet formāli. Otrs – cerot uz projekta atbalstu, uzņēmējam jāgaida daudzi mēneši. Trešais – tā saucamie LIAA eksperti nedrīkst tikties ar projektu iesniedzējiem vispār. Līdz ar to ir apšaubāma profesionālā kompetence projekta vērtēšanā.
Ko nozīmē atteikums – neatbilst administratīvajiem vērtēšanas kritērijiem? Iespējams, formāli netiek ievēroti kādi birokrātiskie noteikumi (to ir milzums), bet, manuprāt, ja skatās lietu pēc būtības, vissvarīgākā jau ir biznesa ideja tirgus kontekstā. Tam būtu jābūt galvenajam kritērijam, lai lemtu, vai projekts ir atbalstāms. Iesniegumā projekta aprakstam tiek dots limitēts daudzums vārdu, kas turklāt jāsadala pēc definētām tēmām. Tirgus un ekonomiskās situācijas analīzei, kas ir katra projekta fonā, vērība netiek piešķirta. Aprunāties par šiem jautājumiem ar LIAA nevar. Un kā šādā veidā gan ir iedomājama inovāciju izvērtēšana? Atliek vienīgi formālie kritēriji. Formālo kritēriju jūru, protams, var pārvarēt. Visracionālāk to ir darīt, par projekta primāro mērķi uzstādot struktūrfondu līdzekļu iegūšanu un tam pakārtojot pārējos faktorus. Tad visām MK prasībām var «piekārtoties» un pieteikumu iesniegt formāli pareizu. Pagaidīt, cik vajag utt. Un LIAA nebūs tiesību šādam iesniedzējam atteikt...
Pieteikšanās uz projektu sākas ar iesniegumu. Iesniegumā iestrādāto prasību izpilde prasa ievērojamu laika patēriņu, parasti, iesaistot vairākus darbiniekus. Uz uzņēmuma pamatdarbību tas, protams, atstāj iespaidu. Šajā laikā, piemēram, jāveic cenu aptaujas un piegādes konkursi iepirkumiem, kas tiks veikti pat pēc pusgada vai ilgāk. Tomēr jāņem vērā, ka projekta ietvaros mēs ne vienmēr zinām vairākus mēnešus uz priekšu visus kritērijus, piemēram, piemērotāko presformu, aparatūras izvēli utt. Pieteikums atbalstam nozīmē, ka īsā laikā jāpieņem vairāki sasteigti neatgriezeniski lēmumi un pēc tam darbs pie projekta ir jāpārtrauc uz laiku līdz trīs mēnešiem, jo izdevumi, kas veikti izskatīšanas laikā, nav atbalstāmi un izmaiņas projektā pēc iesniegšanas nav pieļaujamas. Termiņa beigās LIAA sūta vēstules, kur, atraduši neatbilstības formāliem kritērijiem, prasa tos novērst. Līdz ar to no jauna, iespējams, jārīko konkursi, jāsniedz paskaidrojumi, jāviesojas dažādās valsts institūcijās vācot parakstus utt.
Bet šodienas pasaulē viss mainās ārkārtīgi ātri, piemēram, Sony jaunu produktu izlaižot katru stundu. Ķīniešu speciālisti atkarībā no izstrādājuma sarežģītības pakāpes preci var nokopēt nedēļas vai dažu mēnešu laikā. Bet atbalstam pieteikušies uzņēmēji atbilstoši LIAA noteikumiem četrus mēnešus ir paralizēti. Kāda te var būt runa par konkurētspējas paaugstināšanu pasaules tirgū un biznesa veicināšanu?
Projekta vērtēšanā būtiska loma ir LIAA ekspertiem. Te situācija jau pavisam atgādina Kafku – laikam «Pilī» tikai dažiem laimīgajiem izdodas satikt ierēdņu palīgus, kas bieži ir visnotaļ patīkami un pieklājīgi cilvēki, bet ierēdņi, no kuriem viss atkarīgs, nav sastopami vispār. Toties par viņiem visi zina dažādas baumas. Arī LIAA noteikumi paredz, ka eksperti ar uzņēmējiem satikties nedrīkst. Par tādu patvaļību draudot atlaišana ar ierakstu darba grāmatiņā. Varbūt tās arī ir baumas, tomēr mums satikties neizdevās arī pēc vairākkārtējiem lūgumiem. Kādā veidā ierēdnis, kam ir aizliegts satikties ar uzņēmējiem, var būt eksperts? Vēl jo vairāk, ja runa ir par inovācijām un jauniem produktiem. Nevēlos tomēr apšaubīt ekspertu kompetenci visās jomās, jo projekta atbilstības noteikšanai MK noteikumiem un to skaidrojumiem tiešām, acīmredzot, nepieciešama ekspertīze.
Manuprāt, struktūrfondu atbalsta efektīvai pielietošanai, pirmkārt, vajadzētu rast iespēju LIAA vērtētājiem tikties ar uzņēmējiem un iedziļināties projektos pēc būtības. Saprotams, LIAA ļoti uzmanās no korumpēšanas. Bet pieņemtie mēri ir noveduši pie tā, ka LIAA ir liegta iespēja sekot norisēm biznesa vidē. LIAA pilda MK noteikumus, bet uzņēmējdarbību atbalsta tikai, ja ir «pa ceļam». Acīmredzot, pretkorumpēšanas jautājumi jārisina kādā citā veidā.
Kā vajadzētu būt? Ekspertiem būtu jābūt no biznesa vides un jāstrādā ļoti ciešā kontaktā ar uzņēmumiem.
Prasības vajadzētu krietni vienkāršot un LIAA ierēdņi iesnieguma dokumentus varētu sagatavot desmit reizes efektīvāk nekā uzņēmēji, kas ir specialisti pilnīgi citās jomās. Projektus būtu jāizskata pēc būtības, iedziļinoties potenciāli atbalstāmajā projektā kontekstā ar šodienas biznesa vides realitātēm. Atbalsts varētu būt garantēts minimālais, bet ar augošu likmi atkarībā no projekta mērķu sasniegšanas. Arī LIAA ekspertu motivāciju varētu noteikt atkarībā no atbalstīto uzņēmumu un projektu panākumiem vai neveiksmēm.
Vai uzlabojumi LIAA darbībā ir reāli, laiks rādīs…