Nepilna gada laikā desmitkāršojušās SIA Euro Oil Refinery plānotās aplēses par investīcijām naftas pārstrādes rūpnīcā un tās jaudu.
Varētu ar Krieviju
Pārstrādājot jēlnaftu, rūpnīcā plānots iegūt benzīnu (95., 98.), dīzeļdegvielu un aviobenzīnu, ko tālāk realizēt gan ES, gan Krievijā. Pašreiz EOR notiek sarunas ar Eiropas lielākajiem degvielas uzpildes staciju tīkliem. Savukārt par jēlnaftas iepirkšanu vēl esot neskaidrības. Lai gan iepriekš minēta Krievija, politisko apstākļu dēļ EOR jēlnaftu varētu iepirkt no citas valsts, norāda Dinaz holdinga preses sekretāre Ligita Audere. Savukārt Oil Market minējis Kazahstānu kā vienu no variantiem. Jāatzīmē, ka plānotā naftas pārstrādes rūpnīca atradīsies liela dzelzceļa transporta mezgla tuvumā un vien 4 kilometru attālumā no Latvijas-Krievijas uzņēmuma LatRosTrans naftas vada, tāpēc izejvielas piegādi no Krievijas nevarot izslēgt. Pašreiz Krievijas puse norādot uz naftas pārvada Brjanskas apgabalā tehniskajām problēmām, kas neļaujot atjaunot naftas pārsūknēšanu uz Mažeiķu naftu. Tomēr Oil Market atzīmē, ka ieinteresētība šī vada remontā var parādīties, ja projekta galveno akcionāru vidū iekļūs kāda milzīga Krievijas privātā vai valsts kompānija.
Augstākajā līmenī
Naftas pārstrādes rūpnīcu EOR plāno būvēt pēc Euro-5 standarta, kas ir visaugstākais līmenis, kādā nestrādā neviena no Baltijā esošajām naftas pārstrādes rūpnīcām, norāda Dinaz holdinga preses sekretāre Ligita Audere. Mažeiķu naftas pārstāvis Jaceks Komars gan Db norādīja, ka arī Mažeiķu naftas īpašnieki PKN Orlen investē rūpnīcas modernizācijā un jau šobrīd tiekot ražots benzīns bez sēra, bet no jaunā gada tiks ražota dīzeļdegviela bez sēra. «Orlen ir jau sākuši investēt, pie tam plānots, ka līdz 2013. gadam rūpnīcas modernizācijā tiks ieguldīti 1.6 miljoni dolāru. Plānots arī veikt daudz citu investīciju,» uzsver J. Komars.
Viņš arī atzina, ka nevar novērtēt, cik labu rūpnīcu un vai vispār šobrīd var uzcelt par 2 miljardiem eiro, jo Mažeiķu naftas pārstrādes rūpnīca darbojas jau sen. EOR norāda, ka valsts nepieciešamība pēc degvielas tiek apmierināta, vienīgi importējot, kas atsaucas uz rekordaugstajām cenām. Līdz šim Latvijā, atšķirībā no kaimiņvalstīm, nav uzcelts neviens naftas pārstrādes uzņēmums. Projekts aprēķināts, pamatojoties pēc pasaules standartiem, kas vērsti uz izmešu maksimālu samazinājumu un noslēgtu ražošanas ciklu. Šim nolūkam paredzēts, ka rūpnīcas apkures sistēmā tiks izmantots pašu kurināmais un dabasgāze. Visas krāsnis un katlu iekārtas paredzēts aprīkot ar degļiem, kam ir zems izmešu līmenis (NOx), bet vislielākās krāsnis - ar selektīvās katalītiskās atjaunošanas iekārtu izmešu novēršanai. Turklāt mūsdienu modernās tehnoloģijas paredz tvaika saspiešanas, ogļskābās gāzes (CO2) absorbēšanas, naftas produktu rekuperācijas sistēmu un citas attīrīšanas sistēmas.
Tiks arī novadam
Jau iepriekš EOR ir uzsvērusi, ka projekta īstenošana ļaušot palielināt Latvijas energoaizsardzību un energoresursu konkurētspēju.
Projekta ietvaros uzņēmums plāno gāzes vada ierīkošanu caur Daugavu, kas ļautu nodrošināt ar dabasgāzi Daugavpils pilsētas un rajona kreisā krasta daļu. Kompānija garantē iedzīvotājiem, kas dzīvo rūpnīcas teritorijas tuvumā, nodrošināt elektroenerģijas un gāzes bezmaksas piegādes.
Paredzēta šosejas izbūve, kas saistītu divus virzienus: Braslavu - Viļņu ar tiltu pār dzelzceļu Daugavpils - Viļņa. Lai nodrošinātu darbaspēku, tiek paredzēta profesionāli tehniskās skolas izveide, kurā notiktu bezmaksas mācības. Kopā uzņēmums novadam radīs aptuveni 600 darba vietas. Iepriekš plānotās iemaksas, ko saņemtu valsts budžets nodokļu veidā, tika lēstas vairāk nekā 20 milj. Ls ikgadēji, bet Laucesas pagasta budžetam - ne mazāk kā 4 milj. Ls gadā. Taču tas vairs nebūs aktuāli pēc pāris gadiem, kad tiks izveidots Daugavpils novads. Sakarā ar gaidāmo teritoriāli administratīvo reformu izskanējusi doma, ka varētu tikt slēgta trīspusēja vienošanās starp Laucesas pagasta padomi, Daugavpils rajona padomi un EOR par to, ka kāda noteikta procentuāla daļa no nodokļiem tiktu iedalīta pašreizējās pagasta padomes teritorijai.