Kolektīvās iepirkšanās portāli CityLife.lv un Cherry.lv nonākuši pie kopīga lēmuma - neļaut savus piedāvājumus izvietot portālos, kuri apkopo visu Latvijas kolektīvās iepirkšanās portālu piedāvājumus. Konkurenti un piedāvājumu apkopotāji par šādu lēmumu pauž gan izbrīnu, gan nožēlu.
Kā iepriekš norādīja CityLife.lv un Cherry.lv, šāds lēmums esot pieņemts, «lai pircējiem aktīvāk skaidrotu atšķirības starp kvalitāti, ko spēj piedāvāt vadošie kolektīvās iepirkšanās portāli, un mazo portālu piedāvājumiem, kuru ierobežotie resursi liedz iespēju uzņemties atbildību par to piedāvājumiem». CityLife.lv un Cherry.lv akcentēja, ka šobrīd Latvijā darbojas ap 40 kolektīvās iepirkšanās portālu, tomēr 93% no tirgus veido četri vadošie kolektīvās iepirkšanās portāli CityLife.lv, Cherry.lv, Zizu.lv un Perkamkopa.lv.
Pēc CityLife.lv mārketinga vadītājas Ances Rancānes un Cherry.lv mārketinga vadītājas Annas Brūnas teiktā, «mazie portāli bieži kaitē industrijai kopumā, jo nespēj nodrošināt pienācīgu kvalitāti. Savukārt, piedāvājumus apkopojošajos portālos, piemēram, Refresh.lv, Salidzini.lv un Gudriem.lv, cilvēki nezina, no kāda portāla piedāvājums tiek iegādāts».
Gudriem.lv pārstāve Liene Tīruma, lūgta komentēt CityLife.lv un Cherry.lv lēmumu, portālam db.lv sacīja: «CityLife.lv un Cherry.lv aizņem pietiekoši lielu daļu tirgus, lai varētu atļauties šādu soli. Lai gan tas ietekmēs viņu darbību, vienīgie, kas jutīs reālas izmaiņas un saskarsies ar grūtībām, ir klienti.»
«Mēs esam sarūgtināti par šādu soli, tomēr darbības principus tādēļ nemainīsim un mūsu klienti varēs turpināt aplūkot un iegādāties dažādu kuponatoru piedāvājumus,» viņa piebilda.
«Zaudētāji, kā jau minēju, ir klienti, kuri pieraduši apskatīt visus piedāvājumus caur salīdzināšanas portāliem. Tas sagādā papildus neērtības, jo piedāvājumi jāapskata vairākās lapās. CityLife.lv un Cherry.lv var saskarties ar nelielu klientu zudumu tieši šī iemesla dēļ. Tomēr, uzskatu, ka viņi jau ir aprēķinājuši, ka šāds klientu zaudējums viņiem ir mazsvarīgs,» skaidroja Gudriem.lv pārstāve.
Jautāta, vai viņas rīcībā ir informācija, ka šādu soli varētu spert arī citi kolektīvās iepirkšanās portāli, L. Tīruma akcentēja: «Nē, šādas informācijas mūsu rīcībā nav.»
Draugiem grupas runasvīrs un PerkamKopa.lv pārstāvis Jānis Palkavnieks db.lv sacīja, ka «šis konkurentu solis ir neizprotams, jo kāpēc ir jābaidās no salīdzināšanas. Salīdzinot iegūst pircējs un veidojas konkurence».
«Mēs, PerkamKopa.lv, esam lepni par savu servisu, sadarbības partneriem un klientiem. Mēs savu klientu cienam un ticam, ka viņš novērtēs labu servisu, labus produktus un esam gatavi konkurēt ar ikvienu- lielu vai mazu tirgus spēlētāju. Jau labu laiku esam ieviesuši kvalitātes zīmi PerkamKopa.lv/kvalitate un ļoti skrupulozi izvērtējam savus partnerus,» skaidroja J. Palkavnieks.
Vaicāts, kuri no šāda CityLife.lv un Cherry.lv lēmuma ir ieguvēji, kuri zaudētāji, viņš atbildēja: «Zaudētājs būs pircējs. Skaidrs, ka starp kolektīvās iepirkšanās portāliem ir savas melnās avis, bet nekas nav vērtīgāks par reputāciju, tāpēc aicinām ikvienu kolēģi/konkurentu strādāt tā, lai reputācija kļūtu par viņu visaugstāko mērauklu.»
«Zizu uzskata, ka tas nav pats labākais mēģinājums, kā pircējus sasaistīt tikai ar sevi, demotivējot apmeklēt citas interneta vietnes. Iespējams, ka šie divi portāli vēlēsies atvērt savu agregātoru (pēc māsas uzņēmumu pieredzes Lietuvā, kuri nesen izdarīja to pašu). Tomēr atšķirībā no lietuviešu uzņēmumiem Cherry.lv un Citylife.lv nav dominējošu pozīciju tirgū un sava agregātora izveide tikai paātrinās viņu auditoriju saplūšanu vienā masā (šobrīd vairāk nekā puse viņu apmeklētāju ieiet abos portālos), tātad viņiem būs grūti pārdot vienādus piedāvājumus,» portālam db.lv stāstīja Zizu.lv pārstāve Jūlija Prohožaja.
«No šīs situācijas zaudētājos ir gan pircēji, gan portāli, kas pieņēma šādu dīvainu lēmumu. Pašreizējā tirgus attīstības posmā neviens portāls nevar apmierināt visas pircēju vajadzības. Piemēram, šonedēļ pircējam jāatrod izmitināšanas piedāvājums kādā Eiropas viesnīcā, bet portālos Cherry.lv un Citylife.lv šādi piedāvājumi ir sastopami ļoti reti, tātad pircējam vienalga ir jāmeklē citā portālā. Šādām situācijām ir vajadzīgi agregātori, lai atvieglotu pircēju dzīvi un dotu viņam izvēli, ko tagad šie portāli nepiedāvā. Šiem portāliem tas arī ir neizdevīgi, jo gandrīz visās valstīs, kur mēs strādājam (Kupikupon Global strādā 7 valstīs) lieli portāli saņem apmēram 20%-25% peļņas no agregātoriem. Tieši tāpēc šis risks neattaisnojas,» viņa skaidroja.
Zizu esot pārliecināti, ka «agregātori ir pati spilgtākā brīvā tirgus izpausme, un tieši tur ir redzams, kādi piedāvājumi ir konkurētspējīgi un kādi nav». «Agregātorā pircējam ir lieliska iespēja salīdzināt un izvēlēties pašu labāko. Arguments, ka pircēji var ciest no sīko spēlētāju piedāvājumiem, kuriem nerūp kvalitāte, ir aplams. Ar to lielākie portāli (Zizu.lv, Cherry.lv, Citylife.lv un Perkamkopa.lv) jau vairāk nekā pirms pusgada ir iemācījušies tikt galā, izvietojot savu logotipu uz katra piedāvājuma. Tāpēc pircēji var viegli atšķirt lielu portālu piedāvājumus, kuriem viņi, protams, vairāk uzticas,» skaidroja J. Prohožaja.
«Šobrīd portālos, kuri apkopo visus industrijas piedāvājumus, pircēji bieži vien vadās tikai pēc cenas un atlaides, nepievēršot vērību tam, no kā piedāvājums tiek iegādāts. Tomēr tā nav tikai cena vai atlaide, kas veido piedāvājumu - tas ir milzīgs portāla darbs ar uzņēmumiem , kā arī liels darbs klientu apkalpošanā, ko nespēj nodrošināt mazie portāli,» iepriekš skaidroja Cherry.lv mārketinga vadītāja A. Brūna.
«Turpmāk CityLife.lv un Cherry.lv piedāvājumus varēs atrast tikai mūsu pašu portālos - vēlamies, lai apmeklētāji zina, no kā viņi iegādājas piedāvājumus. Mēs esam gatavi uzņemties atbildību par savu darbību,» teica CityLife.lv mārketinga vadītāja A. Rancāne.