Uz tirdzniecības centriem cilvēki bieži vien dodas pavadīt brīvo laiku, tāpēc pārdevējam pircējs jāuzrunā gudri un neuzbāzīgi, secinājis biznesa galda spēles Oligo autors Haralds Salmiņš. Oligo par vienu no labākajiem projektā Biznesa eskalators atzīst arī eksperti.
«Projekts ir interesants, domāju, ka tas ir liels atbalsts jauniem uzņēmējiem un mums, lai īpaši pirmajā mēnesī, spēlei ienākot tirgū, par to pastāstītu, pareklamētu,» saka Haralds Salmiņš, biznesa galda spēles Oligo autors. Viņš spriež, ka gadījumā, ja kādam projekta Biznesa eskalators gaitā t/p Alfa tik labi nav veicies finansiāli, tad reklāmas ziņā gan – šādas aktivitātes veicina produkta atpazīstamību.
Apjomi aug
Novembrī SIA Oligo izstrādātā spēle pirmo reizi nonāca tirdzniecībā, un pirmie rezultāti esot labi. Pašā sākumā klientu esot bija mazāk, produkts bija jauns. Analizējot datus, bija redzams, ka katru nedēļu pārdošanas apjomi pieauga. «Tā tam jābūt, jo katrs nākamais, kurš redz spēli vai ir spēlējis, pastāsta citiem,» saka H. Salmiņš.
Viņš spriež, ka tirdzniecības centrā cilvēkiem ne vienmēr ir mērķis iepirkties, daudzi tur pavada brīvo laiku. Tāpēc pārdevējam jācenšas atrast pareizās stīgas katrā potenciālajā klientā, uz kurām «spēlēt», tomēr lai nebūtu pārāk uzbāzīgi. «Pārdevējs sniedz roku, nevis gaida pircējus. Šodien pārdevējam pašam jāmeklē pircēji,» spriež H. Salmiņš. Savukārt, piemēram, uz brīvdabas tirdziņiem cilvēki dodas ar mērķi iepirkties, un viņiem ir līdzi noteikta naudas summa, ko viņi ir gatavi iztērēt. Vai pirkums tiks izdarīts pie viena vai otra tirgotāja, lielā mērā ir atkarīgs no pārdevēja.
Uzņēmums orientējas ne tikai uz tiem, kas spēlē dažādas spēles, bet arī uz tiem, kas nav lieli spēļu entuziasti, tādējādi aptverot plašāku klientu loku.
Vēlas iziet ārpusē
Ideja par biznesa galda spēli Oligo H. Salmiņam radusies krīzes laikā. «Sākām studēt dažādu literatūru par krīzēm, augšupeju un lejupslīdi, kurā brīdī kas notiek, un to visu izdomājām ietvert spēlē. Spēle ir par šodienu, biznesa vidi. Jebkurš cilvēks, kurš ikdienā lieto naudu, pērk un pārdod vai vienkārši noskatās uz to, ko dara pārējie, spēlē tam visam var iziet cauri, dažu stundu laikā izprast ekonomikas cikliskumu, pieņemt labākus lēmumus reālajā dzīvē. Tā ir simulācija, treniņš gan biznesa cilvēkiem, gan jebkuram parastam cilvēkam, jo īpaši studentiem, skolēniem, jauniešiem, lai izprastu un nepieļautu tās kļūdas, ko pieļāvuši viņu vecāki vai paziņas. Jāsaprot, ka ekonomika iet uz augšu un uz leju, arī spēlē šie principi ir ievēroti – augšupeja, krīze, uzplaukums,» stāsta H. Salmiņš. Vaicāts, cik liela loma spēlē ir veiksmei, viņš teic, ka tas ir līdzīgi kā dzīvē – veiksmes faktors ir nozīmīgs, bet dzīve pierāda, ka veiksme biežāk ir kopā ar tiem, kas ir stiprāki un gudrāki.
Oligo ir radīta un ražota Latvijā. «Mēs atbalstām Latvijas ekonomiku un rūpējamies par Latvijas uzņēmējiem. Visa naudiņa, ko atstājam Latvijā, vairākas reizes atgriežas ekonomikā, bet, ja iepērkas ārpus Latvijas, nauda nonāk ārpus valsts,» spriež H. Salmiņš. Šobrīd spēle Oligo nopērkama dažās Latvijas grāmatnīcās. Viņš iecerējis, ka ar laiku tā būs nopērkama plašākā skaitā grāmatnīcu, iespējams, arī spēļu veikalos, kādā no lielākajiem tirdzniecības tīkliem. Nākotnē iecerēts iziet ārpus Latvijas. Sākotnēji plānots aptvert blakus valstis – Lietuvu un Igauniju, blakus ir arī Krievija un Vācija ar lielu iedzīvotāju skaitu un potenciālu. «Latvijas tirgus testēšanai ir piemērots. Man patīk atziņa, ko teica kāds uzņēmējs, salīdzinot Latviju ar pārējiem tirgiem – iedomājies, ka esi nopircis ūdens motociklu un ieliec to vannā – cik tālu tiksi?» tā H. Salmiņš.