Atšķirībā no tirgošanās brīvdabas pasākumos iepirkšanās centrā potenciālie klienti ir mazāk sagatavoti un ar tiem ir vairāk jākomunicē par savu zīmolu un produktu
Projekta Biznesa eskalators eksperti par jūnija dalībniekiem apzināti izvēlējās jaunos uzņēmējus MoshMosh ar legingiem un T-krekliem ar latvju rakstiem un Mimu ar pirts un mājas lietām un svārkiem ar etnogrāfiskiem rakstiem. «Jūnijs ir zīmīgs ar Līgo svētkiem un mums likās, ka šis mēnesis būs piemērots laiks ļaut izpausties šiem uzņēmumiem. Analizējot tirdzniecības rādītājus, redzams, ka svētku nedēļa bija ļoti veiksmīga, jo mūsu apmeklētājs ir izteikts latvietis un bija priecīgs iegādāties preces ar etnogrāfiskām zīmēm. Ar to mēs trāpījām desmitniekā,» saka Liene Apine, t/p Alfa vadītāja. Pirmās nedēļas gan neesot bijušas tik veiksmīgas. Viņas skatījumā klupšanas akmens bija pasīvs pārdevēju darbs. Turpmāk L. Apine abiem uzņēmumiem iesaka būt aktīvākiem pārdošanas darbā, jo produkti ir gana specifiski un orientēti uz konkrētu mērķa grupu, tāpēc jāiegulda lielākas pūles skaidrojot.
«Abiem dalībniekiem starts bija diezgan trauksmains, un bija nepieciešams kāds laiks, lai iejustos situācijā un apstākļos, kas dalībniekiem tomēr ir sveša vide. Darbība brīvdabas tirdziņā vai festivālā ir krietni atšķirīga no darbības tirdzniecības centrā, kur potenciālie klienti ir mazāk sagatavoti un tiem ir vairāk jāstāsta par zīmolu un produktu,» stāsta Mārtiņš Barānovs, zīmolu un dizaina aģentūras Brand Eleven dibinātājs.
Ar potenciālu
«Prieks, ka MoshMosh ir labi rezultāti, ka produkts tiek pirkts, un uzņēmums ir atklājis, ka Alfas pircējs ir atšķirīgs. Strādājot ar pircēju plūsmu un analizējot, ko pērk, izrādās, papildus jāražo pilnīgi citi izmēri, ņemot vērā pieprasījumu. Tā, manuprāt, ir vērtīga pieredze,» teic Dzintars Koknēvičs, SIA Mercuri International valdes loceklis. Arī M. Barānova skatījumā MoshMosh šomēnes diezgan labi klājās. Neskatoties uz to, ka preču klāsts ir vasai šaurs – trīs dažādi grafiskie dizaini uz dažādiem krāsu laukumiem un piegrieztnēm, klientu aktivitāte bijusi ievērojama, kas liecina par pārdomātu vai vienkārši veiksmīgu balansu sortimentā.
Šobrīd MoshMosh produkcijas izgatavošanā galvenokārt tiek izmantots roku darbs. Dz. Koknēvičs uzskata, ka biznesa apjoms jau ir tāds, ka varētu sākt domāt par rūpniecisku ražošanu nelielos apjomos. Vienlaikus gan ir jautājums par noieta kanāliem – vai būs, kur pārdot. L. Apine uzskata, ka MoshMosh ir interesanta produkcija un uzņēmumam ir potenciāls arī turpmāk darboties tirdzniecības centrā. Veiksmīgākai darbībai viņa iesaka paplašināt sortimentu, piemēram, ar somiņām, aprocēm un tamlīdzīgām lietām.
Upē jāmakšķerē
«Mimu sortiments ir plašāks, taču par katru no produktiem ir nepieciešams detalizēts stāsts, jo garām skrienošiem klientiem ir grūti identificēt produkta nozīmi un vērtību. Tāpēc mans ieteikums ir ar vizuāliem paņēmieniem cilvēkiem stāstīt, kam paredzēti produkti,» ieteic M. Barānovs.
Dz. Koknēvičs t/p Alfa pircējus salīdzina ar upi, kas plūst ar straumi, un uzņēmumiem jāizmanto sev atvēlētais laiks Biznesa eskalatorā, kad ir iespēja iekāpt šajā upē un makšķerēt. Viņš atgādina kādu viedu atziņu – ja kalns nenāk pie Muhameda, tad Muhamedam jāiet pie kalna. «Ja produkts pats nav tāds, kas uzreiz piesaista skatienu, tad pašiem jābūt aktīvākiem. Es novēlu mēģināt to darīt. Tas noderēs, lai saprastu, kā uzrunāt potenciālos pircējus nākotnē un lai mēģinātu uztaustīt – varbūt kaut kas no sortimenta jāmaina,» teic Dz. Koknēvičs.
Nākamajiem projekta dalībniekiem M. Barānovs iesaka aprunāties ar uzņēmējiem, kas jau ir piedalījušies Biznesa eskalatorā, lai uzzinātu visus zemūdens akmeņus ne tikai par tehniskām lietām, bet arī par klientu reakciju un izmaiņām, kas radījušas pozitīvu rezultātu.