Iepriekšējos gados novērotā izaugsme Latvijas reklāmas tirgū šobrīd ir apstājusies, intervijā aģentūras BNS biznesa informācijas portālam Baltic Business Service atzina Latvijas Reklāmu asociācijas valdes priekšsēdētāja Baiba Liepiņa.
«Ja vērtējam pēc datiem, pēdējos gados bija vērojama neliela izaugsme, taču šobrīd tirgus ir apstājies. Pirmajā pusgadā noteikti bija stagnācija, tirgus neauga, arī pagājušā gada izaugsme bija samērā maza – 2-3% robežās,» teica Liepiņa.
Pēc viņas sacītā, situācijai ir vairāki iemesli. «Stagnācija varētu būt saistīta ar to, ka Konkurences padomes noteiktais regulējums, kas ir spēkā pēc [mediju koncerna] MTG un [televīzijas] LNT apvienošanās, mazliet bremzē tirgū. Televīzijas cena ir svarīgs atskaites punkts, pēc kura, citi mediji nosaka cenas. Tāpat starp stagnācijas iemesliem varētu būt politiskie notikumi kaimiņvalstīs, kas atstāj sekas ekonomikā. Pārsvarā lielie reklāmdevēji ir starptautiskas korporācijas ar lieliem zīmoliem, un viņiem noteikti ir neparedzēti rezultāti lielajos tirgos. Pieredze liecina, ka jebkuru šādu satricinājumu gadījumā, kad biznesa plāns nesasniedz rezultātus, kompānijas mēģina atrast iespējas samazināt izdevumus un ieekonomēt, un visbiežāk cieš tieši reklāmas budžeti. Tas varētu būt iemesls, kāpēc tādā mazā tirgū kā Latvija, nav budžeta reklāmu apjoma palielināšanai,» sacīja Liepiņa.
Tāpat vēl viens iemesls, pēc Liepiņas teiktā, saistīts arī ar cilvēku skaita samazināšanos valstī. «Vēl viens iemesls saistīts ar to, ka populācija nepieaug, un loģiski, ja nav vairāk cilvēku, kam pirkt attiecīgās preces, attiecīgi sarūk arī reklāmas apjomi,» viņa norādīja.
Vienlaikus viņa atzina, ka oktobra sākumā notikušās Saeimas vēlēšanas, iespējams, būs atstājušas pozitīvu ietekmi uz reklāmas tirgu. «Ja nebūtu vēlēšanas, situācija būtu sliktāka. Eiropas Parlamenta vēlēšanas vairāk koncentrējās uz vides un radio reklāmām, mazāk uz televīziju. Tāpēc vides un radio reklāmu jomā pirmajā pusgadā bija vērojama izaugsme, bet citos medijos – nē,» klāstīja Liepiņa.
Latvijas Reklāmas asociācija ir sabiedriska organizācija, kas dibināta 1994. gadā un apvieno Latvijas lielākās reklāmas, mediju aģentūras, medijus, lielākos reklāmdevējus. Asociācijas galvenie uzdevumi ir sakārtot reklāmas tirgu, uzlabojot reklāmas kvalitāti, veidojot pozitīvu reklāmas tēlu sabiedrībā un cīnoties pret jaunu likuma normu izstrādāšanu, kas ierobežotu reklāmas izvietošanu medijos.