Deviņdesmitajos gados Daniils Kostinskis nodarbojās ar reklāmas ražošanu – filmēja klipiņus un ar savām idejām nonāca reklāmas aģentūrā. Tagad ar klipu ražošanu viņš vairs nenodarbojas, taču ideju formulēšanu klientiem veic joprojām.
Kas šobrīd notiek Krievijas reklāmas tirgū?
Daudzviet, tostarp arī Krievijā reklāmisti ir reklāmdevēju ķīlnieki. Visi grib ātrāk izveidot kaut ko, kas momentā sekmētu pārdošanas rādītājus. Klipa efektivitāte ir radošuma ienaidnieks – jo banālāka reklāma, jo labāk tā iedarbojas.
Šobrīd mērķis ir gūt atdevi no reklāmas uzreiz. Tāpēc kopumā reklāma ir neinteresanta skatītājam, patērētājiem tā nepatīk. Tāpēc rīkojam Reklāmas rīmu nakti, lai dotu iespēju saprast, ka ir arī laba un interesanta reklāma.
Kā nozari ietekmē rubļa vērtības kritums?
Ietekme ir spēcīga. Šobrīd ir nogaidīšanas periods. Daudzi cenšas saglabāt savu budžetu, neveikt liekus tēriņus reklāmai, nezinot, kas sagaida. Krīze vienmēr ir īpašs periods – tai ir gan plusi, gan mīnusi. Ir reklāmas kompānijas, kas arī šajā laikā var gūt sev labumu, un tās tagad aktivizējas.
Vēl viena lieta – cilvēki cenšas nezaudēt savus līdzekļus, ir gatavi dārgiem pirkumiem. Piemēram, automobiļu biznesā ir bums, cilvēki pērk mašīnas, tādā veidā cenšoties saglabāt savu turību, tāpēc auto reklāmu Krievijā tagad ir samērā daudz. Arī bankas aktivizējas.
Cik tagad maksā reklāma Krievijā?
Ir grūti «pārdot» klientam domu, ka idejas ir dārgs prieks. Viņi ir pieraduši maksāt par saprotamām, izmērāmām lietām. Ja, piemēram, pie mums aģentūrā vēršas reklāmdevējs, lai mēs izstrādātu ideju, cena svārstās no 20 līdz 50 tūkstošiem eiro.
Tas ir piedāvājums, kas saistīts ar idejas izstrādi, koncepciju, bez izgatavošanas izmaksām. Cenšamies pieradināt reklāmdevējus pie tā un laimīgā kārtā pie mums nonāk tie, kuri saprot, ka idejas maksā naudu.
Vai redzat atšķirības reklāmā Latvijā un Krievijā?
Manuprāt, laba reklāma vienmēr sevī nes dažas nacionālas nianses. Neesmu redzējis daudz Latvijas reklāmu, bet atšķirība mentalitātē ir jūtama. Un atšķirībām obligāti ir jābūt, bet diemžēl situācija ir tāda, ka nereti reklāmas klipu veidošanā tiek piesaistīti ārzemju speciālisti, un nacionālās īpatnības pazūd.
Tas nozīmē, ka vispārējā globalizācija reklāmai par labu nenāk?
Jā, globalizācija tai kaitē. Pavisam banāls piemērs – austrumos pieņemts kaulēties, saņemt lielas atlaides, savukārt, ja piedāvāsi atlaidi Skandināvijā, cilvēks uzskatīs, ka esi viņu mānījis ar cenu. Ir ļoti svarīgi ievērot šādas nianses un tas ir pamats, lai izveidotu interesantu reklāmu.
Vai kāda no Latvijā tapušām reklāmām ir palikusi prātā?
Dažādos festivālos esmu redzējis Latvijas klipus, kas saņēmuši balvas, piemēram, viens bija radīts sociālas kampaņas ietvaros, vērsts uz to, lai satiksmes dalībnieki nepārkāptu ātrumu, braucot ar motociklu. Es pat teiktu, tas bija biedējošs klips. Man patika.
Plašāk lasiet intervijā Efektivitāte - radošuma ienaidnieks otrdienas, 17. marta, laikrakstā Dienas Bizness (14.-15. lpp.)!