Vēl pirms nepilna gada daudzi lieli multinacionāli zīmoli uz Baltijas tirgu noraudzījās nicīgi, teikdami, ka te nu tiem neatmaksājas vērt vaļā savas pārstāvniecības. Tagad situācija mainījusies par 180 grādiem.
Izmantojot tirgus pārkārtošanos, cits pēc cita zīmoli paziņo par ienākšanu Baltijā. Vieni beidzot sagaidījuši iespēju atvērt veikalu atbilstošā vietā, citus franšīzes ceļā atveduši savu biznesu paplašināt alkstoši uzņēmēji.
Šī gada sākumā par veikalu atvēršanu Latvijā paziņojuši vairāki plaši pazīstami zīmoli, piemēram, spāņu Massimo Dutti, britu Burberry, poļu CCC, bet, iespējams, vispārsteidzošākais jaunpienācējs Latvijas apģērbu tirgū būs zviedru Hennes & Mauritz (H&M), kas vēl pagājušajā vasarā LD sacīja, ka mūsu tirgus šīs kompānijas tuvākajos ekspansijas plānos neietilpst. Saistībā ar plānu maiņu H&M runasvīrs atbildē LD ir lakonisks: «Mums vienmēr ir svarīgi atrasties labākajā iespējamajā vietā, un tagad, kad esam atraduši piemērotu atrašanās vietu, esam izlēmuši atvērt savu pirmo veikalu Rīgā.»
Ja komentētājiem, analītiķiem un patērētājiem jau šis bija pārsteigums, tad ko lai saka par islandiešu uzņēmēju plāniem Viļņā celt mēbeļu un interjera aksesuāru tirdzniecības giganta IKEA veikalu un pieļāvuma formā izteiktajiem plāniem nākotnē IKEA atklāt arī Rīgā un Tallinā? Tikai to, ka Baltijas valstis no lētām izejmateriālu un mēbeļu ražotājām šīs ķēdes pārstāvju acīs beidzot kļuvušas arī par potenciālajām patērētājām.
«Pašlaik ir pastiprināta interese no dienvidu reģioniem – Itālijas, Spānijas, kur šobrīd vietējā tirgū kompānijām ir grūti audzēt apjomus, tāpēc attīstības iespējas tiek meklētas ārpusē. Pēdējā laikā par Baltiju ir interesējušies tirgus spēlētāji no Anglijas, kuri pirms krīzes ļoti skeptiski raudzījās uz šo reģionu. Tagad tie meklē vietējos partnerus. Mūsu tirgus gan noteikti nav tukšs: nozīmīgākie tirgus dalībnieki jau te ir pārstāvēti, tūlīt pievienosies arī H&M. Tāpēc būtiskas pārmaiņas, revolūcijas mēs neprognozējam,» intervijā laikrakstam Dienas Bizness skaidro Lietuvas un Latvijas pašreizējā apģērbu mazumtirdzniecības līdera Apranga ģenerāldirektors Rimants Pervenecks.
Tieši Apranga šogad Rīgā un Tallinā grasās atklāt ikoniskā britu Burberry zīmola veikalu (Lietuvā veikals jau strādā), jo kompānijai izdevies iegūt franšīzes tiesības. Nule Rīgā darbu sācis arī Aprangas īpašumā esošs Massimo Dutti veikals. Šis zīmols pieder Spānijā bāzētajai Inditex grupai, kas ir pasaulē lielākā modes preču kompānija un kurā ietilpst tādi Latvijā jau pazīstami zīmoli kā Zara, Bershka, Pull and Bear, Stradivarius.
Aprangas grupas mārketinga direktore Irma Marcinkiene LD skaidro, ka Rīga galu galā iedzīvotāju ziņā ir Baltijas lielākā pilsēta, tādēļ ir loģiski, ka daudzas kompānijas Baltijas tirgus iekarošanu sāk tieši ar šo pilsētu. «No otras puses, mūsu teju desmit gadu pieredze rāda, ka šī nav vienkārša pilsēta mazumtirdzniecībai ne masu patēriņa modes, ne luksusa kategorijas veikaliem, jo te nav skaidras, koncentrētas iepirkšanās zonas vai ielas,» viņa norāda.
Visu rakstu lasiet jaunākajā biznesa žurnāla LD numurā!