Pasaulē vadošo zīmolu reitinga pirmajās vietās ierindojas ASV zīmoli, savukārt strauju izaugsmi piedzīvo Āzijas zīmoli, apliecinot, ka Eiropas uzņēmumiem jārēķinās ar nopietnu konkurenci. Šādu tendenci parāda nesen publiskotais ikgadējais pasaules vadošo zīmolu reitings BrandZ, ko veido pētījumu kompānija Millward Brown, otrdien raksta laikraksts Diena.
Šis reitings jeb faktiski prognoze par paredzamo zīmola ieguldījumu uzņēmumu gada peļņā tiek veidots jau desmito gadu pēc kārtas un tiek uzskatīts par autoritatīvāko pasaulē, jo īpaši tāpēc, ka ļauj sekot izmaiņām patērētāju izvēlē.
Saraksta pirmajā vietā atrodas korporācija Apple, kura pērn bija zaudējusi pirmo vietu konkurentam Google. Tomēr 2014. gadā zīmola Apple vērtība atbilstoši reitinga veidotāju aprēķiniem palielinājusies par 67% līdz 246,99 miljardiem dolāru ( 220,17 miljardi eiro), kamēr Google, kas noslīdējis uz otro vietu, kļuvis dārgāks tikai par 9% un novērtēts 173,65 miljardu dolāru apmērā. Trešajā vietā atrodas korporācija Microsoft, kuras zīmola vērtība pieaugusi par 28% – līdz 115,5 miljardiem dolāru.
Jāpiebilst, ka tieši ASV kompāniju zīmoli aizņem visu reitinga pirmo desmitnieku un aptuveni pusi pirmā simtnieka, bet to kopējā vērtība gada laikā pieaugusi par 19,1%. Tā dēvētās kontinentālās Eiropas zīmoli tikmēr kļuvuši dārgāki tikai par 1,6%, kas liecina par automašīnu un luksusa preču ražotāju problēmām, bet britu zīmolu vērtība pat kritusies par 4,2%.
Lielāko vērtības izaugsmi nodemonstrējuši Āzijas zīmoli – 24,7%, kas skaidrojams ar Alibaba pērn īstenoto iziešanu biržā un nonākšanu uzreiz reitinga 13. vietā ar zīmola vērtību 66,38 miljardi dolāru. Te gan jāpiebilst, ka 2006. gadā Millward Brown zīmolu reitingā bija atrodama tikai viena Ķīnas kompānija – China Mobile, kamēr jaunākajā reitingā tādu ir jau 14. Tikmēr Eiropas zīmolu skaits reitingā šajā laikā samazinājies no 35 līdz 24.
Vairāki plašsaziņas līdzekļi īpaši uzsver, ka zīmolu reitinga pirmajā simtniekā šogad nav neviena Krievijas zīmola, lai gan vismaz divas šīs valsts kompānijas – Sberbank un mobilo sakaru operators MTS, pēdējos gados bija stabilas šā saraksta dalībnieces. (2014. gada reitingā Sberbank ieņēma 75. vietu ar vērtību 12,64 miljardi dolāru, bet MTS – 80. vietu ar vērtību 12,18 miljardi dolāru.) Krievijas uzņēmumu izkrišanu no reitinga Millward Brown pārstāvji skaidro ar kopējo situāciju šīs valsts ekonomikā, it īpaši ar kompāniju akciju cenu kritumu biržās, kas savukārt saistīts ar Krievijas rubļa kursa kritumu. Kā atgādina laikraksts Vedomosti, 2014. gadā rubļa kurss attiecībā pret ASV dolāru samazinājās par 42% – līdz 56,26 rubļiem. Tā kā lielāko daļu ienākumu Krievijas uzņēmumi gūst rubļos, šis fakts samazinājis akciju un attiecīgi arī zīmolu vērtību.
Plašāk lasiet rakstā Iegūst IT, zaudē luksuspreces otrdienas, 9.jūnija laikrakstā Diena (6.lpp)!
Pasaulē vadošo zīmolu TOP 10 skatiet raksta galerijā!