Zīmoli ne tikai pārdod preci, bet arī būtiski ietekmē sociālās pārvērtības sabiedrībā. Tiksim skaidrībā, kā komunikācijas un reklāmas ietekmē patērētāju.
Zīmols – tā ir daļa no kultūras koda
Jebkura zīmola galvenais mērķis ir piesaistīt patērētāja uzmanību. Ar augstas kvalitātes nodrošināšanu vai pārsteidzoša iepakojuma izveidi vairs nepietiek. Šī iemesla dēļ daudzi veiksmīgi pasaules zīmoli darbojas jēgu un vērtību teritorijā. Savā komunikācijā tie atbild uz mūžsenajiem jautājumiem - kas ir brīvība, kur ir cilvēka iespēju robežas, kas ir mīlestība un laime. Uzņēmumi aktualizē savu produktu, izmantojot šīs atbildes. Bet, pērkot preci, cilvēks manifestē savu dzīves pozīciju.
Zīmoli ir kļuvuši par kultūrvides sastāvdaļu. Izveidotie reklāmas attēli uzrunā emocijas, kolektīvo pieredzi. Jo precīzāk tie atbilst auditorijas izpratnei, jo spēcīgāka ir to ietekme. Tie ne tikai veido produkta patēriņa tēlu, bet arī veido priekšstatus par realitāti. Bet vairākkārtēja atkārtošanās nostiprina tēlu, ietekmējot vēlēšanās, preferences, uzvedību, priekšstatus – piemēram, priekšstatu par skaistumu vai brīvību.
Auditorijas noskaņojuma maiņa
Izmaiņas sabiedrībā, principu, pēc kuriem cilvēki ir dzīvojuši ilgu laiku, pārdomāšana, paaudžu maiņa - tas viss atspoguļojas zīmola komunikācijā. Septiņpadsmit ilgtspējīgas attīstības mērķu pieņemšana bija nozīmīgs pagrieziena punkts nozīmju transformācijā. Tie komunikāciju pasaulē ienesa jaunu, spēcīgu vēstījumu un aktualizēja atbildes par dzīves jēgu. Tādējādi visu cilvēku mērķis ir saudzēt planētas resursus, bet atsevišķa cilvēka uzdevums ir kopt un pavairot dabas sniegtās veltes.
Zīmoli kļuvuši par galveno pārmaiņu virzītājspēku, bet uzticības krīze sabiedrībā medijiem un varai to tikai pastiprinājusi. Uzņēmumi sāka runāt par arvien daudzveidīgākām tēmām - dzimumu līdztiesības jautājumiem, stereotipiem par sievietes skaistumu un sievietes lomu ģimenē, stereotipu laušanu par cilvēkiem ar fizisku vai garīgu invaliditāti, aizsardzību pret kibermobingu, atkritumu šķirošanas nozīmi un apzinātu preču patēriņu un daudz ko citu. Turklāt auditorija sagaida, ka uzņēmumi arvien vairāk iesaistīsies sociālo un vides problēmu risināšanā.
Gandrīz visi lielākie zīmoli tagad darbojas jaunajā vērtību teritorijā. Tā AENO – Ukrainas viedās sadzīves tehnikas zīmols ar vispieprasītākajām un inovatīvākajām viedierīcēm, tiecas padarīt māju par brīvības, pašattīstības un veselības saglabāšanas teritoriju. Zīmols pieliek pūles, lai ieviestu vides inovācijas katrā produkta dzīves cikla aspektā, lai patērētāji varētu dzīvot videi draudzīgāku dzīvi.
Uzņēmumi ne tikai informē par jaunām jēgām, bet arī paši kļūst par piemēriem un pārmaiņu veicinātājiem, atsakoties no plastmasas, īstenojot sociālās un vides programmas. Piemēram, inovācijas produkcijas izstrādes posmā palīdz AENO zīmola komandai samazināt atkritumu daudzumu un panākt pastāvīgu pārstrādes rādītāju palielināšanos. Papīra instrukciju saīsināšana un tulkošana digitālā formātā, no plastmasas pilnībā brīva eko iepakojuma izmantošana ļauj atkārtoti lietot pārstrādātus iepakojuma materiālus. AENO produkcijas ekspluatācijas posmā enerģiju taupošās tehnoloģijas samazina enerģijas patēriņu. Zīmols sper soli, lai īstenotu ilgtspējīgu viedās mājas redzējumu, kas atbilst patērētāja dzīvesveidam un vērtībām. AENO filozofija ne tikai fokusējas uz tehnoloģiju un funkcionalitātes attīstību, bet arī ņem vērā cilvēku dažādās vajadzības, gaumi un dzīvesveidu, nosakot jaunus industrijas attīstības līmeņus.
Jauni zīmola izaicinājumi
Lielākā daļa uz vērtībām orientētu kampaņu īsteno sociālus un vides projektus. Turklāt progresīvas programmas izplatīšana ir smalka un sarežģīta, jo skar pasaules uzskatu maiņu.
Darbs ilgtspējīgas attīstības mērķu teritorijā jau ir kļuvis par nopietnu pamatu polarizācijai. Nebūt ne visi zīmoli, pildot nenoliedzami svarīgus sociālos projektus, dodot jaunas konstruktīvas sociālās jēgas un principus, sagaidīja masu patērētāja izpratni.
"Zīmoliem jaunās realitātes apstākļos būs jānodrošina dialogs starp dažādu vērtību nesējiem un jāorganizē juvelierkomunikāciju darbs, lai radītu pašiem savas jēgas. No tā, cik veiksmīgi tas izdosies, būs atkarīga jaunā vērtību un kultūras paradigma, kas veidosies gan patērētāju uzvedībā, gan preču ražošanā un pārdošanā," komentē Natālija Grišina, AENO mārketinga direktore.
Noslēgums
AENO ir izcils piemērs zīmolam, kas ir sapratis zīmola vērtību nozīmi un ietekmi, kādu tas var atstāt uz sabiedrību. AENO panākumi liecina, ka sociālo un vides programmu integrēšana un jaunu konstruktīvu sociālo nozīmju un principu izplatīšana var mainīt kultūras paradigmu.