Izvēloties ziemas vai vasaras riepas, bieži rodas jautājumi par riepu zīmolu, kur ražotas, cik tās ir labas?
Sākšu ar jautājumu - kur ražotas? Šobrīd ir izveidojusies situācija, ka pateikt konkrēti, kur šis riepu zīmols tiek ražots, vairs nav iespējams. Visiem lielajiem ražotājiem ir rūpnīcas ļoti daudzās valstīs. Piemēram, franču zīmolam Michelin ražotnes ir 17 valstīs, Itāļu zīmolam Pirelli rūpnīcas ir 14 valstīs, tai skaitā pat Ķīnā. Riepu ražotājs Nokian, kas vairumam cilvēku asociējās ar Somiju, lielāko daļu no saviem riepu ražošanas apjomiem ir pārcēlis uz ražotni Krievijā. Šobrīd, pērkot kādu konkrēta zīmolu riepas, cerēt, ka tās būs ražotas tajā valstī, kur šis zīmols ir radies, viegli izsakoties, ir naivi.
Vai tās ir labas riepas? Jautājums, uz kuru nav atbildes. Ir tikai norādes, kā izvēlēties sev atbilstošāko riepu. Mans ieteikums ir pasekot līdzi riepu testiem. Lai arī nesen bija skandāls, par dažu riepu ražotāju negodprātīgu rīcību, tomēr sava daļa taisnības šajos testos ir. Ieteiktu apskatīt kādus 3-5 riepu testus un kaut kādas vadlīnijas parādīsies. Protams, uzklausīt vajag arī pārdevējus specializētajās riepu tirdzniecības vietās. Arī šajā gadījumā akli paļauties uz pārdevēja ieteikto nevajadzētu, jo bieži vien, pārdevējiem ir nostāja, ka labākā prece ir tā, kas ir noliktavā. Neieteiktu patiesību meklēt autoservisos. Autoservisiem galvenā nodarbošanās ir auto remonts un riepu tirdzniecība ir tikai pastarpināts process, kas regulāri atkārtojas divas reizes gadā! Nav nepieciešams vērsties pie ķirurga, ja ir piemetušās iesnas! Mana rekomendācija būtu meklēt riepas, kas ir tieši jums atbilstošas, t.i. atbilstoši jūsu vajadzībām un budžetam. Te, iespējams, noteicošā loma ir godprātīgam tirgotājam/konsultantam. Daudzi labi riepu modeļi līdz riepu testiem nemaz nenonāk, tāpēc pieredze un uzkrātās zināšans, ko var sniegt pieredzējis riepu speciālists, šajā gadījumā būs ļoti noderīgas.
Kas tas par zīmolu? Šeit der nošķirt divas riepu zīmolu kategorijas, Eiropas riepas un Āzijas riepas. Protams, ir arī riepu ražotāji ASV, Austrālijā, Argentīnā, Indijā un citās vietās, bet šīs riepas Latvijā nonāk mikroskopiskā daudzumā un nav apspriešanas vērtas. Savukārt Āzijas riepas es iedalītu divās kategorijās - Ķinas riepas un pārējās Āzijas riepas. Ar pārējās Āzijas riepas es domāju riepas, kas ražotas Korejā (Hankook, Nexen, Roadstone, Kumho, Marshal), Japānā (Toyo, Yokohama, Falken, Sumitomo), Taivānā (Maxxis, Federal, Nankang), Turcijā (Lassa, Petlas, Starmaxx) un vēl daudzās citās Āzijas valstīs, bet ne Ķīnā. Šīs riepas parasti ir kvalitatīvākas, salīdzinot ar ķīniešu radiniecēm, un lielākoties arī augstākā cenu kategorijā. Ja runājam par ķīniešu riepām, tad riepu zīmoli šajā valstī dzimst kā sēnes pēc lietus. Apzināt visus un uzskaitīt tos, manuprāt, nav iespējams. Apgalvot, ka visi Ķīnā ražotie produkti ir slikti un nekvalitatīvi, protams nevar, bet fakts ir tāds, ka riepu testos šīs riepas vērā ņemamus rezultātus neuzrāda.
Riepu segmentācija, kas tas ir? Pārsvarā riepas tiek iedalītas trīs segmentos - Premium segments, Vidussegments un Budžeta segments. Par pamatu ņēmu ETRMA (European Tyre & Rubber manufacturers assotiation) datus un īsais kopsavilkums ir sekojošs. Premium zīmoli ir Bridgestone, Continental, Dunlop, Goodyear, Michelin, Nokian, Vredestein. Middle jeb Vidussegmentā ir atzīmēti 15 zīmoli, bet, ņemot vērā, ka Eropool apkopo tikai Eiropas ražotāju statistiku, es šim segmentam pievienotu arī zīmolus, kas ražoti Korejā un Japānā. Budžeta segments - visi tabulā uzskaitītie 83 zīmoli, Taivānas, Turcijas un visi ķīniešu ražojumi. Daži no Latvijas riepu tirgotājiem mēģina pozicionēt sevis importētos ķīniešu zīmolus kā vidussegmentu vai pat mērķē uz premium segmentu, bet uzskatu, ka tas ir tikai mārketinga triks, lai paceltu zīmola prestižu un nopelnītu vairāk uz pircēju maldināšanas rēķina. Protams jāatzīmē arī, ka šie segmenti šobrīd sāk palēnām saplūst un atšķirība paliek arvien mazāka. Izteikti tas ir Vidussegmentam, jo piemēram tādi ražotāji, kā Hankook, Nexen, Yokohama jau ir sertificēti kā OE (orģīnāl aprīkojumam) automašīnu ražotājiem.
Riepu marķējums (labelings), vai ir vērts tam pievērst uzmanību? Marķējumu mēs varam redzēt uzlīmes veidā uz riepas. Ar burtiem no A līdz G ir azīmēta degvielas patēriņa efektivitāte. Ar burtiem no A līdz F atzīmēta saķere uz slapja seguma. Trešais parametrs norāda riepas rites arējo troksni. Riepu marķējums izskatās līdzīgi kā uzlīme uz jauna leduskapja vai citas sadzīves tehnikas.
Jā, ir vērts pievērst uzmanību, bet ar dažām piebildēm. Šo marķējumu, pēc riepu testēšanas, liek paši riepu ražotāji. Nav neatkarīgas institūcijas, kas piešķirtu konkrētus burtus katram riepu modelim un izmēram. Ja premium zīmoliem šo informāciju noteikti var uzskatīt par pareizu un objektīvu, jo premium ražotāji kontrolē viens otru, veicot konkurentu riepu atbilstības pārbaudes, tad ķīniešu riepām to neviens nedara. Piemērs no Autobild 2016 gada vasaras riepu testa. Divas riepas, abas ar C apzīmējumu saķerē uz slapja seguma. Debica Presto (Goodyear) bremzēšanas ceļš 29.6m, riepu Minerva F109 (Ķīna) bremzēšanas ceļš - 35.2m. Tā ir 5.6 metri starpība! Teorētiski vajadzētu būt 2 burtu atšķirībai, bet nav. Mans ieteikums šajā sakarā - premium zīmoliem un to apakšzīmoliem šī informācija ir objektīva un noderīga - izmantojiet to. Ķīniešu riepām - neuztveriet to kā absolūtu patiesību. Vēl būtiska nianse par marķējumu ir tā, ka objektīvs tas ir tikai vasaras riepām. Ziemas riepām ieteiktu šiem rādītājiem uzmanību nepievērst. Pirmkārt, tāpēc, ka šie mērījumi tiek veikti pie pozitīvas gaisa temperatūras, otrkārt tāpēc, ka ziemas riepām ir citas prioritātes, nekā rites pretestība un bremzēšana uz slapja seguma. Svarīgākais ziemas riepām, tomēr ir - kā tās uzvedas uz sniega un ledus, kā arī pie zemām gaisa temperatūrām. Dažkārt mēdz gadīties, ka riepa ar salīdzinoši sliktiem «labelinga» burtiem ir izcilniece ziemas riepu testos. Kā piemēru varu minēt riepu Nokian Hakkapeliitta R2. Šai riepai pārsvarā ir F marķējums bremzēšanā uz slapja seguma, bet riepu testos, lielākoties, šī riepa ir uz goda piedestāla.
Secinājumi. Manuprāt, ir vērts ieplānot nedaudz lielāku budžetu riepu iegādei. Automašīnu jūs noteikti neiegādājāties, lai taupītu līdzekļus. Auto ir komforta pirkums un par komfortu ir jāmaksā. Riepas ir lieta, uz ko nevajadzētu taupīt, jo vienas riepas saķeres laukums ir apmēram vienas plaukstas lielumā. Četru plaukstu lieluma saķeres laukums ir tas, kas rūpējas par jūsu, jūsu bērnu vai citu tuvinieku drošību. Ja mans iepriekšējais ieteikums nenostrādāja kā arguments, tad praktiķiem un materiālistiem mans arguments, par labu kavlitatīvu riepu iegādei, būtu šāds: Jūsu automašīnas lampas un buferis noteikti maksās dārgāk, nekā zaudētie 4 metri bremzēšanas ceļā, ieekonomējot 40 - 60 eiro uz riepu kopmlektu (tpfu, tpfu, tpfu…).