«Mums lielu pārsteigumu nerada publiskajā telpā izskanējusī ziņa, ka Pasažieru vilciena (PV) līgumā ar Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF) veiktās izmaiņas var radīt negatīvas sekas Latvijas valstij, jo par iespējamajām sekām esam brīdinājuši jau iepriekš,» pauduši kompānijas Stadler pārstāvji. Stadler blakussūdzība par tiesas atļauju turpināt jauno vilcienu iepirkumu tiks skatīta šodien, tāpat arī šodien Satiksmes ministrija (SM) paziņojusi par šonedēļ gaidāmu Eiropas Komisijas (EK) pārstāvju un SM, PV, Finanšu ministrijas (FM) pārstāvju tikšanos, lai vienotos par turpmākām darbībām vilcienu iepirkuma finansēšanā.
EK pārstāvju un Latvijas amatpersonu tikšanās organizēta, ņemot vērā FM izteiktās bažas un publiskajā telpā izskanējušo informāciju par iespējamām attiecīnāmo izmaksu korekcijām, teikts SM paziņojumā. Tikšanās plānota, lai puses vienotos par turpmākajām darbībām ritošā sastāva modernizācijas iepirkuma finansēšanā un rīcībā ar saistībā ar noslēgto iepirkumu.
«Eiropas Savienības tiesa savā praksē ir stingri un viennozīmīgi noteikusi, ka bez jauna iepirkuma nekādus būtiskus grozījumus iepirkuma līgumā veikt nedrīkst. Šajā gadījumā PV ir pārkāpis likuma prasības un noslēdzis līgumu ar CAF bez jaunas iepirkuma procedūras izsludināšanas,» pauž kompānijas Stadler pārstāvji.
Tāpat pirmdien, 14. maijā, Administratīvā apgabaltiesa skatīs kompānijas Stadler iesiegto blakussūdzību par tiesas atļauju turpināt jauno vilcienu iepirkumu. Blakussūdzība, ko iesniegusi kompānija Stadler un kas tiks skatīta šodien, ir par Administratīvās rajona tiesas 25. janvāra lēmumu neapturēt Iepirkumu uzraudzības biroja (IUB) lēmuma darbību un atļaut PV turpināt Latvijas vēsturē par vērienīgāko uzskatīto 429,24 miljonus latu vērto iepirkumu un slēgt līgumu ar Spānijas kompāniju Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles, S.A. (CAF). Jau ziņots, ka administratīvā apgalbaltiesa vispirms atteicās ierosināt tiesvedību saistībā ar Stadler blakussūdzību, uzskatot, ka tā jāiesniedz Augstākās tiesas Senātā, nevis apgablatiesā. Tomēr Senāts norādījis uz pretējo.
«Sabiedrisko pakalpojumu sniedzēju iepirkuma likums ļauj Administratīvā rajona tiesai atzīt par spēkā neesošu šo iepirkuma līgumu, ja tas ir noslēgts, nepiemērojot likumā noteiktās iepirkuma procedūras. Turklāt likums šādās situācijās ļauj sešu mēnešu laikā pēc iepirkuma līguma noslēgšanas personām, kuras ir ieinteresētas iegūt tiesības noslēgt iepirkuma līgumu,
vērsties tiesā - Stadler joprojām tiesājas par tiesībām un tādā veidā izrāda savu interesi, tādēļ uzņēmums šobrīd ļoti nopietni apsver iespēju šādu pieteikumu tiesai iesniegt,» norāda Stadler pārstāvji.
Db.lv jau iepriekš rakstīja, ka FM pieprasījusi SM nekvējoties pieņemt lēmumus ar PV līguma projekta turpmāko gaitu. «PV faktiski nav ievērojis ne tikai FM, SM un Iepirkumu uzraudzības biroja iepriekš oficiāli izteiktos iebildumus, lai nepieļautu būtisku izmaiņu veikšanu līguma grozāmajos un, būtiskākais, negrozāmajos punktos, bet arī nav ņēmusi vērā valdības iepriekš paustos norādījumus,» iepriekš secināja FM kā Eiropas Savienības fondu vadošā iestāde. Arī EK ir paudusi līdzīgu viedokli, ka plānotie līguma grozījumi satur tādas būtiskas izmaiņas, kas rada nepieciešamību jauna iepirkuma konkursa veikšanai, iepriekš norādīja FM.
Kā jau vairākkārt ziņots PV iepirkums paredz līdz 2015. gadam iegādāties 34 jaunus elektrovilcienus un septiņus dīzeļvilcienus. Spānijas kompānija CAF konkursā ieguvusi tiesības uz 610,76 miljonus eiro (429,24 miljonus latu) vērto līgumu.