Pasažieru vilciens velk uz sarunu procedūru ar ražotājiem jaunu vilcienu iegādei; nav izslēgta pašreizējo modernizācija
Līdz ar elektrovilcienu ilgtermiņa nomas iepirkuma procedūras pārtraukšanu jaunā valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) valde šobrīd cenšas tikt skaidrībā par tālāko rīcību: rīkot jaunu konkursu vai sarunu procedūru, liekot uzsvaru uz jauna ritošā sastāva iegādi. Taču pastāv iespēja vēl ilgu laiku braukt arī ar vecajiem vilcieniem, tos modernizējot, kā jau tiek darīts dīzeļvilcienu gadījumā, pieļauj eksperti.
Vēl braucami
«Tas ir izdarāms,» par iespēju modernizēt esošos elektrovilcienus saka motorvagonu ritošā sastāva remonta un tehniskās apkalpošanas uzņēmuma VRC Zasulauks (51% akciju pieder PV un 49% – a/s Rīgas vagonbūves rūpnīca (RVR)) tehniskais direktors Aleksandrs Vasiļjevs. Pēc viņa teiktā, šobrīd PV izmanto 1983./84. g. un 1988./89. g. RVR ražotos vilcienus, kuriem var veikt vai nu t.s. vidējo vai galveno kapitālo remontu. Pirmajā gadījumā ekspluatācijas laiks tiek pagarināts par sešiem, otrajā – par 15 gadiem. Viņš pieļauj, ka esošo vilcienu tālāka ekspluatācija varētu arī nebūt dārgāka par jaunu izmantošanu, ņemot vērā apkalpošanas izmaksas. Tā kā ražotāji cenšoties ar to pelnīt, tad īpaši dārgi izmaksā dažādu bojājumu novēršana. Piemēram, šobrīd kabīnes bojājuma gadījumā pēc sadursmes ar kādu dzīvnieku metāla daļas tiek noņemtas, taisnotas utt., bet ir ārvalstu ražotāji, kas paredz, ka šāda bojājuma gadījumā jāmaina visa kabīne, kam ir pavisam citas izmaksas. Ņemot vērā vilcienu tagadējo aizpildījumu, A. Vasiļjevs pieļauj, ka varētu iztikt arī ar esošā ritošā sastāva modernizāciju.
Db.lv pērn vēstīja, ka Latvijas uzņēmums Felix Ltd (kam tobrīd piederēja RVR) iegādājies 48 elektrovilcienus no igauņu operatora Elektriraudtee, kurš ticis pie jauniem Stadler Flirt modeļiem. Pēc A. Vasiļjeva teiktā pielāgot tos lietošanai (pieskaņot ārējo dizainu, nomainīt pasažieru informēšanas sistēmu) PV vajadzībām būtu elementāri, jo tie pat nebija noņemti no ekspluatācijas. «Mūsu speciālisti to dara aizvērtām acīm,» saka VRC Zasulauks tehniskais direktors.
Praktiski tas ir iespējams, bet veco vilcienu modernizācija nav apspriesta, norāda PV akcionāra pārstāvis, Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands. Atjaunošanas gadījumā arī netiktu saņemta tā pakalpojumu kvalitāte, kas tiek sagaidīta. Ja par saprātīgu cenu var tikt pie jauniem, tad modernizācija, viņaprāt, būtu dārgāks variants. «Neviena modernizācija vecos vilcienus par jauniem nepadarīs,» uzsver PV valdes priekšsēdētājs Andris Lubāns, piebilstot, ka jaunam ritošajam sastāvam ir būtiski ilgāks kalpošanas laiks, un šis risinājums nav ilgtspējīgs.
Manevra iespējas
Augusta beigās no jaunās valdes tiek sagaidīts konkrēts risinājums, lai jau 2016. g. Latvijā būtu pirmie jaunie vilcieni, saka D. Merirands. Pēc viņa teiktā nekādu kardinālu izmaiņu PV pārraudzīšanā no akcionāra puses gan nebūšot, un atkal tiks prasīts, lai PV pārliecina SM, ka var atļauties jaunus vilcienus iegādāties. Šobrīd gan vēl neesot izlemts, vai tiks rīkots jauns konkurs vai būs sarunu procedūra, tāpat neesot skaidrs finansēšanas modelis.
To apstiprina arī A. Lubāns, uzsverot, ka, izvēloties risinājumu, ir būtiski, lai PV būtu manevra iespējas diskutēt ar ražotāju, piemēram, par tehnisko specifikāciju u.tml. Pārtrauktais konkurss sarunu iespēju nav nodrošinājis, tādēļ arī bijusi tik augsta vilcienu cena. Tas, vai, izvēloties sarunu procedūru, tiktu runāts tikai ar pārtrauktā konkursa dalībniekiem – Stadler un Hyundai – vai arī tiktu uzrunāti citi, piemēram, poļu PESA vai Siemens, arī vēl neesot izlemts, un PV valde konsultējoties ar Iepirkumu uzraudzības biroju (IUB) par to, kādus variantus pieļauj normatīvie akti.
Pūralādes smagums
Tā kā Hyundai jau iesniedzis sūdzību IUB par to, ka tā piedāvājumu PV atzina par neatbilstošu nolikuma prasībām, un Stadler joprojām sevi uzskata par uzvarētāju konkursā, nav izslēgtas jaunas tiesvedības vilcienu sāgā. Savukārt CAF vērtē, ka esošajos apstākļos jaunā vilcienu iepirkuma pārtraukšana ir loģisks iznākums, kas ir Latvijas sabiedrības, valsts un PV interesēs, DB norāda CAF pārstāvis zvērināts advokāts Juris Balodis-Bolužs. Viņš arī atgādina, ka CAF ir uzsācis vairākas tiesvedības, kurās apstrīdēti dažādi pašreizējā iepirkuma aspekti. CAF izvērtēšot, kādus soļus ir nepieciešams spert, lai aizsargātu savas intereses jaunajos apstākļos. Vaicāts, vai CAF izteiks savu piedāvājumu, ja PV to uzrunās sarunu procedūrā, viņš uzsver: «Pēc piecu gadu ilgas dalības PV rīkotajos vilcienu iepirkumos CAF uzskata, ka nevar būt šaubu par CAF interesi piegādāt Latvijai jaunus vilcienus. Kompānija izvērtēs aicinājumus uz godīgām un izpildāmām piegādātāju sacīkstēm. Tas tiks darīts pienācīgā laikā gadījumā, ja tiks organizēta jauna iepirkuma procedūra.»
Savukārt Hyundai gan ir gandarīts, ka netika pieņemts lēmums pārmaksāt, taču bažas par viena ražotāja lobēšanu arvien radot satiksmes ministra Anrija Matīsa izteikumi, ka ritošā sastāva nomaiņa noteikti ir jāveic jau līdz 2016. gadam, ko varot paspēt tikai viens no konkursa pretendentiem (Stadler), norāda korporācijas autorizētais pārstāvis Latvijā Māris Gavars. Tam piekrīt arī kāds nozarē darbojošais, pieļaujot, ka PV valdes nomaiņa ir Vienotības māņu gājiens, lai beigās tik un tā uzvarētu minētās partijas līdz šim lobētais Stadler. Tas, ko politiķi gan nevarot atļauties – pirms vēlēšanām pārmaksāt miljonus par šveiciešu vilcieniem.