Dienvidkorejiešu ražotājs šokēts par diskvalifikāciju vilcienu konkursā; par finansiālajām iespējām joprojām nav skaidrības
«Šis ir ļoti neparasts gadījums, neko līdzīgu citur līdz šim neesam pieredzējuši, ka šādā veidā mūsu kompānija nebūtu vēlama, ņemot vērā faktu, ka esam uzticams vilcienu ražotājs, kas izmanto pārbaudītas tehnoloģijas visā pasaulē,» sarunā ar Dienas Biznesu norāda Hyundai Rotem Ārvalstu tirdzniecības un projektu vadītājs Dongiks Vū, komentējot valsts a/s Pasažieru vilciens (PV) iepirkumu komisijas lēmumu noraidīt dienvidkorejiešu piedāvājumu, pat nepielaižot pie tehniskās vērtēšanas, jo tas neatbilstot iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām. Jau vēstīts, ka PV par uzvarētāju 25 jaunu elektrovilcienu 15 gadu nomas iepirkumā atzina Šveices ražotāju Stadler Bussnang AG.
«Mūsu piedāvājums pilnībā atbilst konkursa nolikuma tehniskajām prasībām, turklāt tam ir arī konkurētspējīga cena,» uzsver Dongiks Vū. Pēc viņa teiktā Latvija, pērkot 25 vilcienus no Hyundai, ietaupītu ap 73 milj. eiro, jo Hyundai līgumcena 25 vilcienu nomai uz 15 gadiem būtu ap 200 milj. eiro. Šī esot nevis dempinga, bet tirgus cena, kas veidota, pamatojoties uz starptautisko pieredzi. Savukārt Stadler nosauktā esot nepamatoti augsta, ko apliecinot Stadler piedāvātā cena Igaunijā.
Nepamatotā izslēgšana
No PV sniegtās informācijas izrietot, ka diskvalifikācijas iemesls esot saistīts ar faktu, ka Hyundai izgatavojis vilcienus Ukrainai. PV norādījis, ka tie normāli nav darbojušies un joprojām vēl tiekot testēti. «Tā nav taisnība!» sašutis ir dienvidkorejiešu uzņēmuma pārstāvis. Viņš gan atzīst, ka pērn augustā pis remonts un modernizācijas darbi, taču tas nekādi nevarētu būt pamatots iemesls, lai noraidītu Hyundai piedāvājumu Latvijā. Turklāt Hyundai neesot dota iespēja komentēt savu piedāvājumu klātienē, līdz ar ko diskvalifikācija bijusi negaidīta.
Vaicāts, kādi būs Hyundai tālākie soļi, viņš skaidro, ka joprojām tiek analizēts PV atteikuma pamatojums, taču neizslēdz tiesvedību. Vispirms gan varētu sekot PV lēmuma apstrīdēšana Iepirkumu uzraudzības birojā (IUB).
Ciparu labirints
Kaut arī intervijā DB trešdien PV valdes priekšsēdētājs Artis Birkmanis solīja precizēt un papildināt sarunas gaitā minētos skaitļus, kas attiecas uz vilcienu iegādes finansēšanu, tas netika izpildīts. «Nevaram atļauties turēt neziņā starptautiskās korporācijas par to, vai PV vilcienus vispār var nopirkt,» norāda satiksmes ministrs Anrijs Matīss.
Ja pirmdien par to vēl nebūšot skaidrības, proti, pārbaudāmu un ticamu skaitļu, ka PV pietiek ar esošajām valsts dotācijām, kā to apgalvo A. Birkmanis, «tad attiecībā uz valdi būs jāpieņem kardinālāki lēmumi», saka A. Matīss.
Tas, kas PV būtu vajadzīgs, ir līdz 50 milj. eiro gadā, DB norāda Satiksmes ministrijas (SM) valsts sekretāra vietnieks Dins Merirands. Šogad PV valsts budžetā paredzētā dotācija ir 35,31 milj. eiro, bet nākamajos divos gados vismaz 32,17 milj. eiro, skaidro SM. 2014. gada budžetā ir paredzēts aptuveni par 14 milj. eiro mazāk nekā PV nepieciešams, atzīst D. Merirands. Arī PV savos aprēķinos iepriekš lēsa, ka jaunu vilcienu 15 gadu nomas gadījumā uzņēmumam ik gadu vajadzētu ap 45 milj. eiro valsts dotācijas. Galīgā atbilde, kur iztrūkstošos miljonus ņemt, vēl gan tiek meklēta, pieļaujot iespēju, ka Latvijas dzelzceļš (LDz) varētu nākt pretī PV infrastruktūras maksas jautājumā, kas šogad tiek lēsta 36,5 milj. eiro apmērā, jo LDz saņem valsts līdzfinansējumu dažādiem projektiem, arī valsts neliekot maksāt dividendes pilnā apmērā.
Kaut arī tika solīts, PV tā arī nesniedza skaidrojumu, cik īsti 25 vilcienu iepirkums izmaksās. Vakar pēcpusdienā IUB mājaslapā vien parādījās konkursa rezultāts ar līgumcenu 273,9 milj. eiro. Pēc Stadler sabiedrisko attiecību pārstāvja Oskara Fīrmaņa teiktā šis skaitlis ietverot maksimālo summu par 25 vilcienu nomu, samaksu par atlikušo vērtību, rezerves daļu fondu, uzturēšanas iekārtām u.tml.
Var atļauties
«Skaidrs, ka varam vilcienus atļauties,» uzsver PV vadītājs. Lai iepirkums virzītos uz priekšu, PV jāsaņem gan SM, gan valdības atbalsts, atzīst A. Birkmanis. Pēc viņa teiktā iepirkums ļaušot valstij 15 gadu laikā ietaupīt 37 milj. eiro, ja salīdzina Stadler vilcienu iegādi ar gadījumu, kad vilcieni tiktu remontēti. PV vadītājs apzinās, ka lēmums var tikt pārsūdzēts IUB, taču iznākums citās tiesvedībās saistībā ar iepriekšējo neveiksmīgo konkursu un jauno konkursu saisībā ar IUB noraidītajām spāņu CAF sūdzībām netikšot gaidīts.