Kā ziņots, AS Pasažieru vilciens (PV) jaunā valde pieņēmusi lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru, jo tās turpināšana neatbilstot uzņēmuma interesēm un finansiālajām iespējām. Šo lēmumu Dienas Biznesam komentē Māris Gavars, Hyundai korporācijas autorizētais pārstāvis Latvijā.
Kā rakstīts, PV valde plāno līdz augusta beigām sagatavot ceļa karti, kādā veidā nonākt līdz veiksmīgai ritošā sastāva nomaiņai paredzētajā termiņā - līdz 2016.gadam, informē uzņēmums.
Jāatgādina, ka jūlija sākumā Pasažieru vilciena izsludinātajā atklātajā konkursā par jaunu elektrovilcienu nomu par uzvarētāju tika atzīts Šveices uzņēmums Stadler Bussnang AG. Dienvidkorejas uzņēmuma Hyundai Rotem Company iesniegto piedāvājumu iepirkumu komisija noraidīja, jo tas neatbilda iepirkumu nosacījumos definētajām kvalifikācijas prasībām.
Māris Gavars, Hyundai korporācijas autorizētais pārstāvis Latvijā, Dienas Biznesam komentē PV lēmumu pārtraukt vilcienu iepirkumu:
«Esam gandarīti, ka netika pieņemts absurds lēmums, kura dēļ valsts pārmaksātu prāvu summu par jaunajiem vilcieniem. Tomēr bažas vieš satiksmes ministra Anrija Matīsa izteikumi, ka ritošā sastāva nomaiņa noteikti ir jāveic jau līdz 2016.gadam.
Jāmin, ka tik ātri vilcienus piegādāt var paspēt tikai viens no iepriekšējā iepirkuma dalībniekiem. Tādējādi var sacīt - ja iepriekš bija aizdomas par viena kandidāta lobēšanu, tad tagad tās nav mazinājušās.»
Savukārt, vaicāts, kādi būtu Hyundai ieteikumi PV turpmāk, viņš norāda: «Lai arī kāda iepirkuma procedūra tiktu izvēlēta, tai ir jābūt caurskatāmai un atklātai.
Huyndai Rotem diskvalifikācija un izslēgšana no konkursa, ignorējot piedāvāto cenu, kas bija būtiski izdevīgāka nekā konkurentam, kā arī pozitīvo darbības pieredzi daudzās pasaules valstīs, mums liek šaubīties par to, vai līdz šim īstenota godprātīga prakse.
Mēs uzskatām, ka nav pieļaujama diskriminējoša pieeja attiecībā uz kritērijiem, pēc kādiem vērtē iepirkuma pretendentus.
Mūsuprāt, ir svarīgi konkursos izmantot starptautisko praksi, kuras pamatā ir caurskatāmības princips - atklātas jautājumu un atbilžu sesijas par nolikumu, piedāvājuma prezentācija un oficiālas pārrunas ar dalībniekiem. Turklāt konkursa nolikuma izstrādes posmā būtu jāpiesaista speciālisti, kam ir pieredze šāda mēroga iepirkumos.»
Savukārt, Šveices uzņēmums Stadler, kas uzvarēja PV iepirkumā par jaunu elektrovilcienu nomu uz 15 gadiem, esot nepatīkami pārsteigts un vīlies PV lēmumā pārtraukt vilcienu iepirkuma procedūru. Stadler neesot saprotams, kas pēkšņi ir mainījies PV finansiālajā situācijā, kopš Stadler tika pasludināts par iepirkuma uzvarētāju.
Kā vēstīts, 8.jūlijā uzņēmumam tika iecelta jauna valde - par Pasažieru vilciena jauno valdes priekšsēdētāju tika iecelts Andris Lubāns, valdes locekļi - Māris Bremze un Mikus Pērse.
Šī ir otrā reize, kad neizdodas iecere konkursā tikt pie jauniem vilcieniem. 2012.gada aprīlī, Pasažieru vilciens un Spānijas uzņēmums Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles (CAF) parakstīja līgumu par jaunu vilcienu piegādi Latvijai. Vēlāk tika konstatēts, ka Nila Freivalda vadītās PV valdes parakstītais līgums neatbilst sākotnējam iepirkuma nolikumam, kādēļ var tikt apdraudēta ES fondu finansējuma saņemšana šim darījumam. Taču par līguma grozījumiem ar CAF vienošanās netika panākta.