Vairāk nekā puse aptaujāto Latvijas iedzīvotāju pakļaujas impulsīviem pirkumiem, visvairāk naudu tērējot pārtikai un apģērbam, liecina pētījums.
Biedrības Naudas plānošanas centrs (NPC) dibinātāji - AS GE Money un Rīgas Starptautiskā ekonomikas un biznesa administrācijas augstskola, šī gada nogalē organizēja aptauju*, kuras mērķis bija noskaidrot, vai cilvēki sevi kontrolē iepirkšanās laikā. Aptaujā iegūtie rezultāti norāda - neskatoties uz salīdzinoši lielo respondentu paškontroli iepirkšanās laikā, 82% aptaujāto Latvijas iedzīvotāju laiku pa laikam pakļaujas impulsīviem pirkumiem.
Aptaujas ietvaros, iedzīvotājiem tirdzniecības centrā tika uzdots jautājums “Vai Jūs kontrolējat sevi iepērkoties?’ un pēc pāris citiem jautājumiem - “Vai Jūs mēdzat veikt impulsīvus pirkumus?”. Lai gan lielākā daļa respondentu (59%) norāda, ka kontrolē sevi iepērkoties, no tiem 52% pēc brīža atzīst, ka bieži un dažkārt mēdz veikt impulsīvus pirkumus. 20% no tiem, kas sevi kontrolē, impulsīvus pirkumus veic ļoti reti un 28% impulsīvus pirkumus neveic nekad. Kopumā no visiem respondentiem vairāk nekā puse aptaujāto Latvijas iedzīvotāju atzina, ka veic impulsīvus pirkumus.
“Šīs aptaujas dati uzrāda līdzīgu tendenci, kā GE Money veiktais pētījums Lielbritānijā, kur aptuveni 88% respondentu ir pārliecināti, ka viņi sevi kontrolē, tērējot naudu. Neskatoties uz šo apgalvojumu, aptuveni puse no aptaujātiem atzīstas, ka viņiem piemīt impulsīva preču iegāde. Tas, protams, nav pierādījums tam, ka pārtērējam savu budžetu, bet tas norāda uz risku, ka cilvēki baidās atzīties paši sev un apjaust reālo situāciju attiecībā uz naudas lietām un iepirkšanos,” komentēja A/S GE Money Valdes loceklis Viktors Toropovs.
Aptaujā atklājās, ka kopumā sievietes iepirkšanās laikā kontrolē sevi mazāk nekā vīrieši – attiecīgi 65% vīriešu un 56% sieviešu no respondentiem. Tāpēc nav pārsteidzoši, ka sievietes arī impulsīvos pirkumus veic daudz vairāk nekā vīrieši. Proti, impulsīvus pirkumus bieži veic 28% sieviešu un tikai 18% vīriešu.
Savukārt, ja aptaujas rezultātus izvērtējam pa vecumu grupām, ir novērojama tendence - ar gadiem cilvēki arvien vairāk iepērkoties sāk sevi kontrolēt. Vecuma grupā līdz 20 gadiem iepirkšanās laikā sevi kontrolē tikai 44% aptaujāto, savukārt vecumā grupā virs 50 gadiem iepirkšanās laikā sevi kontrolē jau 79% aptaujāto. Interesanti, ka visvairāk impulsīvus pirkumus veic respondenti vecumā līdz 30 gadiem, savukārt cilvēki pēc 30 gadiem impulsīvus pirkumus izdara reti vai nekad.
„Šī aptauja daļēji izskaidro NPC iepriekšējās aptaujas rezultātus - vairāk nekā puse aptaujāto Latvijas iedzīvotāju iepirkšanās laikā neseko līdzi tēriņiem un precīzi nevarēja nosaukt skaidrās naudas daudzumu, kāds dotajā brīdī bija viņu makos. Proti, ja pirkumi bieži tiek veikti spontāni, ir daudz grūtāk izsekot līdzi esošajam naudas daudzumam makā vai bankas kontā, nekā tad, ja izdevumi ir plānoti. Tomēr gribu vērst uzmanību, ka bieža pakļaušanās spontāniem pirkumiem mazina kontroli pār naudas līdzekļiem, kas var radīt finansiāla rakstura sarežģījumus. Tāpēc ikvienam iesaku veikt budžeta plānošanu - pirms doties iepirkties sastādīt sarakstu ar nepieciešamajām precēm un plānotajiem pirkumiem iepriekš paredzēt konkrētu naudas summu, tā gan ikdienā, gan iepirkšanās drudža laikā samazinot spontānos tēriņus,” stāstīja biedrības Naudas plānošanas centrs izpilddirektors Edgars Bilevičs.
Kam aptaujātie Latvijas iedzīvotāji visvairāk tērē naudu?
33% aptaujāto respondentu atbildēja, ka visvairāk naudu izdod par pārtikas precēm. Savukārt visvairāk naudas līdzekļu apģērbam un apaviem patērē 32% aptaujāto, bet skaistumkopšanas precēm – 11% aptaujāto respondentu.
Sievietes visvairāk savus līdzekļus tērē apģērbam un apaviem, pārtikai un skaistumkopšanas precēm, savukārt vīrieši – pārtikai, apģērbam un apaviem, kā arī tehniskajam aprīkojumam.
No visiem aptaujātajiem respondentiem, kuri veic impulsīvus pirkumus, vairums (54%) kā lietas, kuras visbiežāk impulsīvi tiek iegādātas, nosauca apģērbu un apavus. 13% respondentu impulsīvi visbiežāk tērē tehnikai, 12% - aksesuāriem, 6% - transportlīdzekļiem, 4% - vaļaspriekam, 4% - mājokļa labiekārtošanai un 3% - kosmētikai.
Sievietes spontāni visbiežāk pērk aksesuārus un kosmētiku, bet vīrieši lielākoties spontāni naudu tērē vaļaspriekiem un tehniskajam aprīkojumam.
*Aptauja tika veikta 2007.gada nogalē NPC atbalstītāja, t/c Domina Shopping, tirdzniecības telpās. Tajā piedalījās 400 respondentu, kuri aptaujāti, izmantojot nejaušās respondentu atlases principu.