Biznesa portāls Db.lv piedāvā piektdienas mini interviju sēriju. Katru nedēļu kāds no uzņēmējdarbības vides pārstāvjiem sniedz atbildes uz jautājumiem - gan nopietniem, gan arī personīgākiem.
Uz jautājumiem šonedēļ atbild zīmola Nordic Club House dibinātājs Rinalds Trukšs. Nordic Club House ir uz noteiktām vērtībām balstīts koprades un sharing economy (dalīšanās ekonomikas) zīmols. «Es ticu tam, ka darbu, ko darām, var paveikt labāk, ja apkārt ir cilvēki, kas varbūt nav tiešie kolēģi, bet pārstāv tās pašas vērtības. Koprades vietas visā pasaulē sniedz iespēju bagātināties tādos unikālos veidos, kādos to nevar izdarīt tradicionālās darba vietās vai mājas biroji,» stāsta R. Trukšs.
- Kāpēc Jūs strādājat šajā uzņēmumā/nozarē?
Droši vien tāpēc, ka vienmēr esmu meklējis perfektu darba vidi, kas ietver sevī gan telpu, gan noformējumu, gan to īpašo auru. Ja nevari atrast to, ko meklē, tas nozīmē, ka jārada pašam. Vieta tev apkārt kaut kādā mērā ir spogulis tavai iekšējai kārtībai, tas ir sava veida palielināmais stikls tam, kas notiek galvā. Man nav īsti skaidrs, kāpēc 90% ofisu ēkās ir iekārtie griesti, sarunām neatbilstošas pārrunu telpas vai bezgaismas un bezgaisa kabineti. Es neticu ofisu kastēm. Un Nordic Club House iespējams ir sava veida protests šādai kārtībai.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto nozari un Latvijas valsti kopumā?
Mani ļoti iepriecinātu, ja mēs būtu daudz atvērtāki, pragmatiskāki un ātrāki, kas attiecas uz jaunu biznesa modeļu ieviešanu. Arī izglītotāki un zinātkārāki. Es to saku tāpēc, ka daudzi biznesa vidē ilgus gadus strādājoši cilvēki neko nav dzirdējuši par to, kas ir dalīšanās ekonomika, ko tā nozīmē un kādas ir tās priekšrocības. Tādi uzņēmumi kā Uber vai Airbnb ir miljardu biznesi, taču savā filosofijā tie ir krasi atšķirīgi no tradicionālajiem biznesiem. Ja runājam par koprades biroja telpu, kas ir dalīšanās ekonomikas sastāvdaļa, Latvijā ir novērojams viensētas sindroms – joprojām ir vēlme pēc sava galda, pēc sava dažu kvadrātmetru ofisa, kas noteikti nav produktivitāti veicinoši faktori. Tas apbēdina. Iepriecina, savukārt, vietējās iniciatīvas koprades telpu attīstīšanā – The Mill, TechHub, Co-working Riga, Riga Powerhouse – tās ir vietas un iniciatīvas, kam vērts sekot līdzi un iesaistīties. Tāpat ļoti novērtēju Lattelecom projektu, pārbūvējot daļu sava iekšējā biroja par progresīvi domājošiem darbiniekiem atbilstošu koprades vidi.
- Kas Jūs iepriecina un kas Jūs apbēdina, kad raugāties uz Jūsu pārstāvēto uzņēmumu?
Mums salīdzinoši īsā laikā ir izveidojusies ļoti spēcīga kopiena, kurā ir dažādu valstu, dažādu tipu uzņēmumu, tirdzniecības kameru un radošu personību pārstāvji. Tādas konkrētas lietas, kas apbēdina, nav, jo cīņa par potenciālo klientu vai sabiedrības izglītošanu ir neiztrūkstoša biznesa sastāvdaļa.
- Kas Jums ir šā brīža lielākā aktualitāte?
Skaidrot, ko nozīmē koprades telpas. Skaidrot, ka koprades telpas ir biznesa pasaules rīks virzienā uz efektivitāti un darba un atpūtas balansu.
- Vai Jūs un Jūsu pārstāvēto uzņēmumu var atrast sociālajos tīklos? Kāpēc – jā vai nē?
Nordic Club House ir aktīvs sociālo tīklu lietotājs un kopienai ir arī savs aktīvs iekšējais sociālais tīkls. Tiesa, man ir arī konsultāciju uzņēmums, kam īsti nav nepieciešams sociālo tīklu profils. Līdz ar to, sociālos tīklus profesionāli izmantoju tad, ja tie palīdz sasniegt kādu mērķi.
- Atklājiet savu labāko un sliktāko īpašību?
Esmu izturīgs, nesalūztu. Biznesu redzu kā dzīvesveidu, kā spēli. Man biznesā reizēm traucē empātija. Spēju saprast pat tos cilvēkus, kuri būtu pelnījuši, ka ar viņiem apietas daudz asāk.
- Ko jūs noteikti tuvāko piecu gadu laikā gribētu sasniegt/izdarīt?
Nordic Club House ir ļoti jauns zīmols. Nupat radies. Un piecu gadu laikā tam būtu jābūt reģionā zināmam, ziemeļnieciskas vērtības un modernu biznesa pasauli pārstāvošam zīmolam.
- Kas jāņem vērā cilvēkam, kurš vēlas strādāt Jūsu pārstāvētajā uzņēmumā?
Cilvēkam jābūt aizrautīgam par kādu lietu, nav svarīgi - vai tas ir sports, literāra virziena pētniecība, fotografēšana vai pastmarku kolekcionēšana. Šī vērtība, ka tu spēj pietiekoši ilgi aizrauties ar vienu jautājumu, ir svarīga. Tas norāda uz to, ka cilvēkam ir iekšējā disciplīna, noturība un zināma profesionalitāte. Es ticu, ka, pietiekami dziļi meklējot atbildes jebkurā sfērā, cilvēks tomēr aizrokas un nonāk pie vieniem un tiem pašiem eksistenciālajiem jautājumiem. Kļūst viedāks. Kļūst interesantāks.
- Pastāstiet par savu ceļu uz pašreizējo amatu un to, kāds bija Jūsu pirmais darbs?
Atceros, ka pirmā uzņēmējdarbība bija jau kādā 4. vai 5. klasē, kad deviņdesmito gadu sākumā parādījās košļājamās gumijas un es no vairumtirgotājiem nopirku kasti, kuru pēc tam pa vienai tālāk izpārdevu skolas biedriem. Ne dienu neesmu strādājis algotu darbu un patiešām uzņēmējdarbību uzskatu par dzīvesveidu, kuru esmu izvēlējies.
- Kā un kad radies Jūsu pārstāvētā uzņēmuma nosaukums un logo?
Nordic Club House ir vārdu salikums, kas vienlaikus skaidri norāda uz vērtībām un vidi, kādu klients var sagaidīt. Tas radās ļoti dabiski brīdī, kad domājām par savām peronīgajām vērtībām un kā tās vēlamies integrēt biznesa koncepcijā.
- Vai ir kas tāds, ko Jūs nepiedodat darbā vai dzīvē kopumā?
Slinkumu. Bet to es traktēju kā nolaidību pret savu ķermeni – gan fiziski, gan mentāli.
- Atklājiet kādu faktu, kuru mūsu lasītāji, iespējams, vēl nezina par Jūsu pārstāvēto uzņēmumu.
Mēs patlaban esam pārcelšanās stadijā. No telpām Vecrīgā pārvāksimies uz plašāku vietu Rīgas centrā. Tie ir patīkami jaunumi.
- Vai jums ir kāda īpaša metode, kas palīdz saņemties sarežģītās situācijās? Kāda tā ir?
Esmu allaž domājis par dzīves balansa jautājumiem. Kas ir darbs? Kas ir atpūta? Kāds ir balanss starp šīm lietām? Kā apvienot mentālo piepūli un fizisko piepūli. Un aizvien domāju, ka šajā līdzsvarā slēpjas daudzas patiesības. Izgulējies, fiziski spēcīgs ķermenis ir gatavs stādāt arī mentāli. Disciplīna fiziskās kondīcijas noturēšanā būtu mana atbilde.
- Kas Jūs pēdējā laikā ir patiesi pārsteidzis – patīkami vai nepatīkami?
Pārsteigt varbūt nav īstais vārds, jo, biznesa vidē darbojoties, centies mazināt dažādu pārsteiguma momentu iespējamību. Vienmēr var sūdzēties par gariem pārdošanas cikliem, biznesa kultūras lēno attīstību, labas prakses pārņemšanas gausumu, likumiem un noteikumiem, bet tā ir vide, kurā ir jāstrādā un kura mums visiem kopā ir jāuzlabo.
- Ja Jums gribētu noorganizēt ideālas pusdienas, kādas tās būtu?
Man būtu grūti iedomāties ideālas pusdienas bez tuviem cilvēkiem. Dalīšanās ar ēdienu ir viena no pamatbaudām. Ideālas pusdienas noteikti būtu man svarīgu cilvēku kompānijā, vairāku dienu gājiena attālumā no jebkuras apdzīvotas vietas, kur nav telefona zonas, nav ierastās ikdienas, un cilvēki pievēršas viens otram.
- Kura grāmata/filma/personība ir uz Jums atstājusi vislielāko ietekmi – profesionāli un personīgi?
Ar grāmatām, filmām un personībām ir līdzīgi kā ar ēdienu – kaut kādā mērā, tu esi tas, ko tu patērē. Man vienmēr ir bijis svarīgi saglabāt zināmu kvalitāti šajā patēriņā. Mani arī neinteresē autoritātes un masu patēriņam domātie veiksmes stāsti. Mani vairāk interesē tie 99 neveiksmes stāsti, kas stāv aiz šī viena veiksmes stāsta.
- Kas Jūs iedvesmo un motivē?
Cilvēku aizraušanās. Dziļi un inteliģenti cilvēki. Cilvēku spēja ilgi noturēt savu kursu.
- Kā, Jūsuprāt, vislabāk iztērēt loterijā laimētus 10 tūkstošus eiro?
Pārbaudītu savas robežas kādā piedzīvojumā vai ekspedīcijā. Augsti kalni, nepieejamas vietas, citas kultūras, piedzīvojumu sacensības, savu robežu meklēšana ir tas, kas ļauj sevi patiešām iepazīt un iepazīt sev tuvos cilvēkus. Viens no maniem sapņiem ir maratons Antarktīdā. Tiesa, tur ar desmit tūkstošiem nepietiek.
- Kam Jūs savā darba ikdienā pievēršat vislielāko uzmanību? Vai Jums ir savi īpašie rituāli darba dienu uzsākot, tās laikā vai to noslēdzot?
Katru rītu, ejot aukstā dušā, papildu jau saplānotajiem dienas plāniem un tam, kas notiks, apdomāju un izlemju divas lietas: operatīvā darbība, kas traucē ikdienā. Tas var būt neērts zvans, neatrisināts jautājums vai vismazākas sīkums, kas lieki aizņems smadzeņu aktivitāti; otrs ir, kāds stratēģisks gājiens - vai tas būtu zvans, tikšanās, nosūtīts dokuments, piedāvājums vai tamlīdzīgi, kas ļautu sasniegt kādu no šī brīža biznesa mērķiem. Cenšos lasīt un atbildēt uz e-pastiem vienreiz dienā.
- Izstāstiet savu mīļāko anekdoti vai kādu smieklīgu/interesantu atgadījumu no dzīves/darba.
Nesen izlasīju smieklīgu citātu. Nekad nestrīdieties ar idiotiem. Jūs nolaidīsieties līdz viņu līmenim, kur viņi jūs sakaus ar savām zināšanām un pieredzi.
- Jūsu novēlējums db.lv lasītājiem.
Neatlieciet izmaiņas uz kādu nenosakāmu laiku – rītdienu, mēneša pirmo datumu vai pirmo janvāri. Ja ir domas, pārmaiņas, idejas, kuras tirda un ir vēlme realizēt – sāciet tagad. Vēsture un tradīcijas ir jāciena, bet ar «septiņreiz nomēri – vienreiz nogriez», «labs nāk ar gaidīšanu», «laba daudz nevajag» būs pašauts garām.
- Lūdzu iesakiet kādu kultūras pasākumu (teātris, koncerts, izstāde utt.), kuru pēdējā laikā esat apmeklējis (vai plānojat doties, vai vēlētos apmeklēt), un kuru ieteiktu arī citiem?
Patīkalmi pārsteidza 12 krēsli Jaunajā Rīgas teātrī. Vai arī - ja vēl nav iznācis noskatīties Raiņa sapņus Nacionālajā teātrī - izcils, asprātīgs darbs. Labprāt apmeklētu jaunatklāto Latvijas Nacionālo mākslas muzeju.
#2/8
Nordic Club House atklāšana. Ar kolēģi Imantu Grosu skaidrojam savas ieceres par koprades telpām, to nepieciešamību Latvijā un gaidāmajiem pasākumiem.
#4/8
Cīrihes IRONMAN. Izturības un piedzīvojumu sacensības ir mans dzīvesveids, sava ceļa meklējums. 2015.gada vasarā īstenoju savu plānu un Cīrihē pievarēju IRONMAN distanci (peldēšana 3,8 km, velo 180 km un skriešana 42 km).
#5/8
Darba elementā. Labi jūtos un kreatīvāk domāju, kad ir virsma, uz kuras zīmēt un kuru aprakstīt.
#6/8
No apceļo pilis arhīva. Ar draugiem ir tāds savdabīgs sporta veids - apceļot Latvijas pilis. Ar velo.
#7/8
Pasaules rogaininga čempionāts. Pirmo reizi pievarēti 100km. Pasaules čempionāts 24 stundu rogainingā (orientēšanās sporta paveids) Krievijas mežos.