Lai arī līdz šim daudzkārt izskanējis, ka Latvijā ir dārgākā pārtika Baltijā, laikraksta Diena veiktais produktu cenu apsekojums septembra sākumā liecina, ka lielākoties dārgākā pārtika tomēr ir Igaunijā, kur augstāka ir arī cilvēku pirktspēja.
Dažās produktu grupās Latvijā pārtika ir vislētākā, taču galvenokārt esam pa vidu. Pārtikas produktu piegādātāji gan pauž, ka Latvijā būtu jābūt vēl lētākai pārtikai, ja lielveikali «neuzspiestu» apjoma atlaides, lai tās kompensētu, ražotāji paaugstina produktu cenas.
«Esam spiesti cenas skrūvēt augšā, jo lielie tīkli mūs spiež zemē ar saviem noteikumiem,» Dienai atklājis kāds uzņēmējs, kurš piekritis sarunai tikai ar noteikumu, ka paliks anonīms. Kāds uzņēmējs, kurš arī vēlējies palikt anonīms, skaidrojis, ka ar problēmām saskaroties visi, jo Latvijā neesot tāda veikala vai veikalu tīkla, kas neprasa bonusus, un tāda ražotāja vai piegādātāja - vismaz pārtikas nozarē -, kas no tā neciestu.
Par bonusiem uzņēmēji sauc gan atlaides, ko savai produkcijai ir spiesti piešķirt lielveikaliem atkarībā no pārdošanas apjoma, gan arī tā sauktos loģistikas bonusus, kurus ražotāji maksā atkarībā no tā, vai preces piegādā tieši uz veikaliem vai lielajām bāzēm, no kurām tās tālāk veikalos izplata pats mazumtirgotājs. Pēdējā gadījumā pie izmaksām jāpieskaita vēl pāris procentu, savukārt precīzu atlaides bonusu, kas tiek rēķināts visiem uzņēmējiem atkarībā no pārdoto preču apjoma, Dienas aptaujātie uzņēmēji vairās saukt, atklājot, ka tie var svārstīties no dažiem līdz pat 25 procentiem no preces vērtības un starp mazumtirgotāju tīkliem daudz neatšķiroties. Formāli tas ir normāls tirgus instruments, jo ražotājs, vēloties pārdot vairāk produkcijas, precei piedāvā atlaidi, ja produktu pārdod vairāk, - līdzīgi kā «pērc trīs, vienu dabū par brīvu». Atšķirība tikai tā, ka, lai vispār iekļūtu mazumtirdzniecības tīklos, atlaides esot obligātas; tas ir nelikumīgi, bet tajā pašā laikā nepierādāmi, ja paši tirgotāji nav gatavi par to ziņot, riskējot zaudēt tirgu. «Kā jūs domājat, kas sedz izmaksas? Pircēji, protams, jo mēs jau arī nestrādāsim ar zaudējumiem, taču esam spiesti pacelt cenas, lai šīs «atlaides» nosegtu,» atklājis uzņēmējs.
Kāds cits piegādātājs stāstījis, ka, piemēram, Depo un Lukoil uzpildes stacijas faktiski ir viņam vienīgie zināmie tīkli, kas Latvijā neprasa bonusus, jo savu daļu grib ne tikai lielie milži, bet arī LATS, AIBE un citi mazie veikalu tīkli, par Statoil, Neste un Elvi nemaz nerunājot. Viņi sekojot lielo mazumtirgotāju paraugam, jo citādi nespējot konkurēt ar cenām. «Par Depo gan runājot, ka arī tur kaut kas varētu mainīties, jo sākuši strādāt bijušie Rimi cilvēki,» uzņēmējs stāstījis.