SIA "Zlaukts" jeb alus darītava "Labietis" pielāgojusies ārējiem apstākļiem. Saistībā ar Latvijā izsludināto ārkārtas stāvokli uzņēmums bijis starp pirmajiem, kas uzsāka alkoholisko dzērienu piegādi mājās.
To, kā norit alus "Labietis" piegāde mājās, uzziniet, skatoties video!
Atsaucas ministra aicinājumam
Jokojot, darītavas izveidotājs Reinis Plaviņš teic, ka atsaucies premjera aicinājumam piegādāt cilvēkiem pirmās nepieciešamības preces. "Un atsaucība bija fantastiska! Pirmajā dienā saņēmām apmēram sešdesmit pasūtījumus. Lai nodrošinātu piegādi tajā dienā, iesaistīti tika visi darbaspēka resursi, pēdējo sūtījumu piegādājot apmēram desmitos vakarā," atceras R.Pļaviņš.
Tā kā "Labietis" jau līdz šim aktīvi nodarbojās ar izbraukumu tirdzniecību, kā arī gatavojās šā gada vasarā dibināt uzņēmumu Igaunijā, kur tirgot alkoholu internetā ir legāli, pārslēgties uz piegādēm bijis samērā viegli. Darbinieki jau bija pieraduši regulāri doties izbraukumos un uzņēmuma īpašumā jau bija tam nepieciešamie transportlīdzekļi. Lielākais izaicinājums bijis izveidot sistēmu, pēc kuras pieņemt pasūtījumus un plānot piegādes.
Pēc 21. martā pieņemtajām izmaiņām likumdošanā, pāris dienu laikā tapa arī uzņēmuma interneta veikals, kur pasūtījumus veikt elektroniski. "Latvija ir IT lielvalsts, programmētāji ātri var visam pieslēgties un izveidot interneta veikalu. Redzam, ka arī lielie sadarbības partneri lūdz mūsu produktu foto, kas nozīmē, ka pavisam drīz alu varēs iegādāties arī pie viņiem," stāsta uzņēmējs. Pēdējās dienās lielveikalos pārdotā alus daudzums ir krities, kas varētu būt saistīts ar to, ka cilvēki vienkārši mazāk dodas uz veikaliem, pauž uzņēmējs.
Tam sekoja arī sadarbības izveidošana ar piegādes pakalpojumu sniedzēju "Venipak". Sadarbība ar uzņēmumu noritot raiti - ja pasūtījums tiek nodots līdz plkst. 19.00, tad klienti visā Baltijā to saņem jau nākamajā dienā. Piegādes Rīgā uzņēmums nodrošina pats, mobilizējot darbiniekus, kam citkārt vairs darba nebūtu.
Vai atsāks darbu kā ierasts?
Pērn "Labietis" saražoja 240 tonnas grādīgās dziras. No šī apjoma 75% tika realizēti uzņēmumam piederošajos četros bāros Rīgā un Liepājā. Ja pirmajā nedēļā pēc ārkārtas stāvokļa izsludināšanas cilvēki turpinājuši bārus apmeklēt, arī veikalos pārdotais alus apjoms būtiski nemainījās, tad pēdējās nedēļas laikā apmeklējums saruka krasi - par 80%.
"Mēs redzējām, ka ieņēmumu līkne tik strauji iet uz leju, ka vai nu mēs laižam vaļā visus darbiniekus, slēdzam visu ciet, izvācamies no visām telpām vai pārkvalificējamies," stāsta uzņēmējs. Vissmagāk ārkārtas situācija skāra uzņēmumam piederošo bāru Vecrīgā, kuru lielākoties apmeklējuši tieši tūristi. Tādēļ sekoja lēmums bāru uz ārkārtas situāciju slēgt. Vai tas darbu atsāks, uzņēmējs vēl nezina. Viss būšot atkarīgs no tā, kad pilsētā atgriezīsies tūrisms.
Līdz šim uzņēmums nodarbināja divdesmit astoņus cilvēkus. Saistībā ar viena bāra slēgšanu un saīsinātām darba stundām uz abpusējas vienošanās pamata uzņēmums daļu darbinieku no darba atstādināja, daļai nācies pārkvalificēties.
Vietējais tirgus ir veiksmes atslēga
R.Pļaviņš gan atzīst, ka piegādes šobrīd ir nevis veiksmes stāsts, bet centiens neapstāties darbībā pavisam - tā vietā, lai apgrozījums saruktu par 90%, varbūt izdosies tam neļaut sarukt vairāk kā uz pusi. Taču viennozīmīgi, situācija ražošanas uzņēmumam šobrīd ir sarežģīta, jo, samazinoties apgrozījumam, nevar būt runa par tālāku attīstību vai ikdienas nepieciešamo investīciju veikšanu, ko prasa ražotnes uzturēšana. "Ražojam šauras specifikas alu, neesam plaša patēriņa preces ražotājs. Pēdējos gadus gan esam rūpīgi strādājuši, lai "iecirstos" šajā nišā, bet tur priekšā jau ir daudzi spēcīgi spēlētāji un tas nav nemaz tik vienkārši," pauž uzņēmējs.
Viņu veiksmes atslēga šobrīd esot tā, ka lielākā daļa "Labieša" klientu ir vietējā auditorija, eksportēti tiek vien 10-15 % no saražotā. Cilvēki aizvien vairāk izvēlas vietējo produktu, ko ērti un ātri var iegādāties, eksportētāji cieš smagāk, novērojis uzņēmējs. Viņš pauž cerību, ka pēc ārkārtas situācijas beigām, iedzīvotāji būs pieraduši pie vietējo produktu patēriņa un turpinās tiem dot priekšroku. Pasākumi ārzemēs, kur "Labietis" bija plānojis piedalīties, kā piemēram, alus festivāls Igaunijā, izstādes Vācijā un Beļģijā, ir atcelti.
Uzņēmējs stāsta, ka daži klienti, pateicoties šādam piegādes servisam, šobrīd tikai iepazīst "Labieša" radīto alu un izvēlas iegādāties kasti ar vairākiem alus veidiem - katru pudeli citādāku. Citi gatavojas karam - pasūta uzreiz 3-5 kastes ar alu. Tagad, cilvēkiem pierodot pie šī pakalpojuma, ik dienu piegādāti tiek vidēji trīsdesmit sūtījumi, lielākā daļa no tiem Rīgas centrā un tā apkaimē.