Patiesībā Līgo svētku laiks ir vienīgais laiks gadā, kad par alus pirkšanu lielā daudzumā veikalos neviens no klientiem nekaunas, lai arī alus vienlaikus tiek uzskatīts par nacionālo dzērienu. Tomēr 2022. gads, iespējams, pierādīs, ka arī Līgo laikā bezalkoholiskie ali kļūst aizvien populārāki un klientu vēlme, visticamāk, patiešām ir kā dziesmā – lai iedzert nav grūti, proti, lai nereibst.
Ir gan arī otra aldaru ceļa mala – drīzumā būs Tērvetes viskijs.
Alus svētki – pirmā jaunumu bezdelīga
Nupat noslēdzies 10. Starptautiskais alus festivāls Latviabeerfest 2022, kas iekļauts desmit lielāko pasaules alus festivālu topā, Dienas Biznesam apliecināja biedrības Alus brālība valdes priekšsēdētājs Andrejs Šikors. Rīgā, Vērmanes dārzā notikušais alus festivāls bija pirmais pēcpandēmijas alus festivāls pasaulē, un apmeklētāju nav trūcis.
“Aptuveni puse bija ārzemju tūristu, un man ir prieks, ka mums izdevās. Par to bija prieks gan izmitinātājiem, gan restorāniem, bet, ja runājam par sortimentu, tad tas, neraugoties uz lielajām modes tendencēm, pamatā ir tāds pats kā iepriekš. Līdz 90% lāgeru un atlikušie – eili. Proti, ja dala pēc raudzēšanas metodes – siltā vai aukstā –, tad nekas nemainās. Protams, garšu ziņā piedāvājums mainās. Ir daudz tā saukto Radler alu – vienkārši alus ar kādu sulu. Ir parādījušies daudzi interesanti ali ar papildu apiņu devu un dažādām meža garšām. Te būtu jāizceļ Labietis. Viņi patiešām ir centušies. Vēl viena tendence – tiek atjaunoti senatnes zīmoli, piemēram, Rīgas alus ar tieši tādu pašu garšu, kā kādreiz bija nopērkams,” stāstīja A. Šikors.
Rīgas alu varot atrast Eglē, restorānā Alķīmiķis, krogā MyBeer. Patiesība ir tāda, ka lielveikalu plauktos ir tikai neliela daļa no tā, ko var atrast krogos un brūžos, un dažādība esot prātu reibinoša, ja ir vēlme Līgo vakaram atrast ko īpašu un atšķirīgu no ierastās gaišā alus garšas.
Gan veikalos, gan krogos
Alus brūža Labietis alus pieejams gan lielveikalos, gan viņu pašu krogos, tādēļ arī Dienas Bizness izjautāja uzņēmuma līdzīpašnieku Reini Pļaviņu par jaunākajām alus modēm un kurp doties pēc īpašām garšām.
“Ar alus modi ir precīzi tāpat kā ar apģērbu modi. Ir lietas, ko cilvēki valkā ikdienā. Alus gadījumā tie ir lāgeri un eili, kas labi sader ar ēdieniem vai vienkārši labi garšo un nav uzmācīgi. Apģērbiem ir modes tērpi, ko katru dienu ērtībai nevelk, un ir arī mēles mode, kura ir pilna ar pārspīlējumiem – rūgtums, stiprums, grauzdējums, saldums, piesātinājums,” atšķirības skaidro R. Pļaviņš, norādot, ka pēdējā laikā mēles modē nāk ar ASV un Jaunzēlandes apiņiem un apiņu koncentrātiem apiņoti ali.
“Tie gan nav rūgti, bet ir piesātināti, aromātiski un ar neiztrūkstošo apiņu atraugu. Salīdzinājumam – klasiska IPA pirms 5 gadiem būtu paņēmusi aptuveni 5 gramus apiņu uz litru, mūsdienu spicākie ali spēj uzņemt līdz 50 gramiem apiņu uz litru alus,” saka R. Pļaviņš, piebilstot, ka to visu mēle vēl aizvien spēj panest, jo pats alus ir salds speciāli izvēlēta mazāk agresīva rauga un iesala kombinācijas dēļ.
Gluži kā visi aldari, arī alus darītava Aldaris ik gadu piedāvā kādus jaunumus, un jāteic – pirmais no tiem saistās ar sabiedrības pieprasījumu pēc bezalkoholiska dzēriena. Saprotams, ka Līgo svētkos alus ir vajadzīgs un ir cilvēki, kas meklē tieši bezalkoholisku alu. “Šogad pirms sezonas Mežpils alus portfeli pirmo reizi papildinājis bezalkoholiskais lager tipa alus, kas jau pieejams veikalu plauktos. Tas brūvēts ar karameļu iesalu, lai iegūtu līdzīgu garšas raksturu kā alkoholiskā alus sortimentam. Brūvējot tiek izmantots plašs klāsts ASV apiņu – Chinook, Cascade, Citra un Mosaic. Vienmēr esam iestājušies par atbildīgu alkohola lietošanu, tāpēc ceram, ka mūsu jaunums lieti noderēs tiem, kuri svētkos un vasarā kopumā būs pie stūres,” Dienas Biznesam sacīja AS Aldaris komunikāciju speciālists Toms Kursītis, piebilstot, ka bezalkoholiskā alus tirgus Latvijā attīstās un patērētāji uz šo segmentu raugās daudz atvērtāk.
Līdzīgi kā Aldarim, šā gada pārdošanas jaunums Valmiermuižai ir tieši bezalkoholiskais alus. Ievērojot, ka divi lielie ražotāji startē ar šādu pieteikumu, gribas jautāt – vai tiešām iespējams panākt, ka bezalkoholiskais alus garšo kā īsts alus? Šķiet, ka Valmiermuižai tas izdodas! Par to liecina pārdošanas rezultāti. “Šogad pavasarī ieviesām Kokmuižas bezalkoholisko kviešu alu ar greipfrūtu Brīze. Tā ir jau ceturtā Kokmuižas bezalkoholiskā alus garša, ko ieviešam divu gadu laikā. Kokmuižas eilu mērķis ir lauzt stereotipu, ka bezalkoholiskais alus negaršo kā īsts alus. Kokmuižas amata eili tiek brūvēti Valmiermuižas alus darbnīcā mazos apjomos, nevis tiek importēti. Bezalkoholiskais alus ir visstraujāk augošais alus segments Latvijā un arī Eiropā. Valmiermuižā brūvēto Kokmuižas bezalkoholisko eilu pārdošanu šā gada pirmajos piecos mēnešos izdevies dubultot, salīdzinot ar pagājušā gada attiecīgo periodu, tādēļ secinu, ka pircēji Kokmuižas bezalkoholiskos amata eilus ir novērtējuši,” norāda SIA Valmiermuižas alus īpašnieks Aigars Ruņģis.
Visu rakstu lasiet 21.jūnija žurnālā Dienas Bizness!
ABONĒJIET, lasiet elektroniski vai meklējiet preses tirdzniecības vietās!