Uzņēmums kā darba vieta, kurā pelnīt naudu iztikai? Šis koncepts jau labu laiku ir novecojis un to praktizējošiem uzņēmumiem kļūst aizvien grūtāk piesaistīt un noturēt darbiniekus. Dažādās valstīs veikti pētījumi rāda, ka šodien cilvēki, jo īpaši no jaunākās, Z paaudzes, lielu uzmanību pievērš darba vides kvalitātei un jēgpilnam darbam Tā ietver gan kolektīvā valdošo atmosfēru, gan ārpusdarba pasākumus, gan iespēju realizēt darbinieka pārliecību, piemēram, rūpes var vidi.
Pozitīvas darba vides veidošana nav tikai izdabāšana valdošajām tendencēm vai «spalvu spodrināšana». Ja uzņēmumā valda slikts mikroklimats, darba produktivitāte krītas. Kvīnsas Biznesa skolas un tirgus izpētes centra Gallup pētījumos noskaidrots, ka kolektīvos ar sliktu darba vidi ir par 37% vairāk darba kavējumu, par 49% vairāk nelaimes gadījumu un tiek pieļauts par 60% vairāk kļūdu. Līdz ar to cieš arī finanšu rādītāji – produktivitāte ir vidēji par 18% zemāka nekā kompānijās ar labu darba vidi, rentabilitāte – par 16% zemāka, un darba vietu skaits aug par 37% lēnāk. Lielajās akciju sabiedrībās tas atsaucas arī uz akciju vērtību – to cena laika gaitā mēdz noslīdēt līdz pat 65% zemākam līmenim nekā konkurentiem. Lieki piebilst, ka uz šādām darba vietām strādājošie neraujas, un arī no tām dodas prom biežāk nekā no uzņēmumiem ar patīkamu darba vidi.
Prioritāte - darbinieki
Kā jau var noprast no pētījuma rezultātiem, uzņēmumos ar patīkamu darba vidi, finanšu rādītāji tiecas augšup. Tādēļ atbildīgi uzņēmumi mērķtiecīgi dodas šajā virzienā.
«Darbinieku drošība, veselība un labsajūta ir mūsu prioritāte. Mēs rūpējamies arī par darbinieku labbūtību – nodrošinām izaugsmes iespējas, darbinieku meistarklases, labumu grozu, kas ietver atbalstu dažādās dzīves situācijās, papildu brīvdienas, kopīgus pasākumus un produktu degustācijas, dāvanas jubilejās un svētkos. Esam pievienojušies «Misijai nulle», apliecinot savu misiju īstenot «0» negadījumu politiku darbā, rūpējoties par to, lai ikviens darbinieks atgriežas mājās sveiks un vesels,» ar lielākās Latvijā ražojošās alus darītavas A/S «Cēsu alus» pieredzi iepazīstina uzņēmuma personāla nodaļas vadītāja Ruta Pāvuliņa.
Viņa stāsta, ka pozitīvas un jēgpilnas darba vides veidošanā labi strādā dažādi, ar tiešajiem darba pienākumiem nesaistīti pasākumi. Alus darītavā viens no tādiem ir Inovāciju diena, kurā katra nodaļa ik gadu prezentē ideju jauniem produktiem. Tā ir fantastika iespēja ikvienam darbiniekiem piedalīties jaunu produktu radīšanā, gūstot īpašu gandarījumu, redzot savu ideju realizāciju nākamā gada sortimentā. Radoša darbošanās palīdz strādājošajiem ne vien «izvēdināt galvu» no tiešajiem pienākumiem un piešķilt radošuma dzirksti, bet arī labāk iepazīt kolēģus un atklāt viņu apslēptos talantus. Izrādās, ka kāds lieliski zīmē, cits ir ļoti labs prezentētājs, un kāds padziļināti interesējas par kādu dzērienu baudīšanas kultūru un ir eksperts mājas limonādēs, taču tieši viņa ikdienas tiešajos pienākums un darbā nekas no tā nav nepieciešams, tādēļ prasmes netiek pielietotas. Ieguvums ir arī uzņēmumam, jo tas iegūst citādāku skatījumu uz esošo produktu klāstu. Nav noslēpums, ka uzņēmuma darbinieki ik pa laikam no draugiem un radiem dzird idejas vai pārmetumus, kādi produkti «Cēsu alus» klāstā pietrūkst, un Inovāciju diena ir teicams brīdis, lai šīs idejas prezentētu Produktu attīstības komandai.
Atpūšas un izklaidējas kopā
Saliedējoši pasākumi ir arī veselīgā dzīvesveida izaicinājumi, jo tie ne vien atmodina snaudošo sacensību garu, bet arī ļauj uzzināt par līdzīgi domājošiem, sportiskiem kolēģiem kolektīvā, veidojot mazās interešu kopienas. Rezultātā šie cilvēki «metas kopā» un izveido komandas līdzdalībai dažādās sacensībās vai vienkārši pavada nedēļas nogales, kopīgi sportojot vai spēlējot galda spēles.
Savs prieks tiek arī izklaides pasākumu cienītājiem, jo koncertus un festivālus grūti iedomāties bez alus vai atspirdzinošu dzērienu tirdzniecības. «Cēsu alus» regulāri sastopams lielos publiskos pasākumos, kur tirdzniecību nodrošina paši uzņēmuma darbinieki – tā ir iespēja satikties ar pircējiem, saliedēt komandu, kā arī darbinieki paralēli darbam var baudīt priekšnesumu un koncerta atmosfēru.
Domājot par ilgtspējīgu uzņēmuma darbību un vides aizsardzību ne tikai stratēģiskā vadības līmenī, uzņēmums vienlaikus rada iespēju pašrealizēties darbiniekiem ar augstu vides apziņu. Alus darītavā ir izveidota «Zaļā sapņu komanda». Tā ir brīvprātīga darbinieku kustība, kas popularizē zaļo domāšanu, plāno aktivitātes citu kolēģu izglītošanai par viņu un uzņēmuma ietekmi uz vidi, kā arī paši aktīvi iesaistās vides uzlabošanā un veicina citu kolēģu iesaisti. «Zaļā sapņu komanda» plāno un realizē dažādas darbinieku meistarklases: apmācījusi kolēģus šķirot atkritumus, lietot depozīta sistēmu, izglītojusi par saules paneļu izmantošanas ieguvumiem arī mājsaimniecībā, kā mazināt pārtikas atkritumus utml. Šopavasar darbinieki kopīgiem spēkiem iestādījuši 2000 egļu jaunaudzi, lai kompensētu gada laikā izmantoto papīra daudzumu «Cēsu Premium» alus stikla pudeļu etiķetēm. Projekts tika realizēts sadarbībā ar Latvijā lielāko pilna cikla meža apsaimniekošanas un kokrūpniecības uzņēmumu «PATA», egles iestādot uzņēmumam piederošos mežos Drustu apkārtnē. Šī ir kļuvusi jau par ikgadēju tradīciju, ko uzņēmums realizē katru pavasari. Pagājušajā gadā «Cēsu alus» darbinieki iestādīja 2000 egļu stādus Inčukalna apkārtnē.
Mācās un iesaista ģimeni
Interesanta, lielākoties starptautiskos tīklos ietilpstošiem uzņēmumiem pieejama iespēja ir pieredzes apmaiņas braucieni. ««Cēsu alus» īsteno darbinieku pieredzes apmaiņas braucienus uz Olvi grupā esošām alus darītavām, kā arī ekskursijas uz dažādiem ražošanas uzņēmumiem. “Tīklošana” un iespēja redzēt, kā strādā citur, ir īpaši būtiska amatos, kuros Latvijā nav pieejams plašs mācību vai tālākizglītības piedāvājums,» uzsver R.Pāvuliņa. Mūsu uzņēmumā alus meistari apgūst un iegūst alus meistara sertifikātu, mācoties Vācijā prestižajā Berlīnes Alus pētniecības un mācību institūtā, kas dibināts 1883.gadā.
Tā kā darbinieku nozīmīgākie atbalstītāji ir viņu ģimenes locekļi, svarīgi arī viņiem parādīt uzņēmumu, un iesaistīt dažādās aktivitātēs, veidojot izpratni gan par darba vietu, gan tajā valdošo gaisotni, tādēļ ilgtspējīgu uzņēmumu labā prakse ir rīkot dažādus pasākumus kopā ar ģimenēm. Tās var būt gan sporta spēles, gan piedzīvojumu sacensības, gan kopīga koncertu vai teātra izrāžu apmeklēšana, gan pikniki dabā vai atpūta pie jūras. Tomēr būtiski, lai visi ārpusdarba pasākumi notiktu brīvprātīgi. Katram cilvēkam ir atšķirīgas vajadzības, un ikvienā kolektīvā būs kāds, kas vienmēr būs klāt visos pasākumos, un, kāds,, kuram nepatīk publiski pasākumi vai arī gribas brīvo laiku izmantot tikai un vienīgi tā, kā pašam tīk,Tāpēc ir vērtīgi ne tikai realizēt “tradicionālos” ikgadējos gada pasākumus, bet arī atbalstīt dažādas darbinieku iniciētās iniciatīvas, jo tas palīdz padarīt uzņēmumu par kaut ko vairāk nekā tikai naudas pelnīšanas vietu.