Citas ziņas

Prakse kā karjeras sākumpunkts – kādam nākamā darbavieta

Db.lv,10.10.2024

Jaunākais izdevums

Pieprasītākajās specialitātēs potenciālo praktikantu konkurence ir augsta, prakses devēji saņem vairākus desmitus vai pat simtus studentu pieteikumu, jo iespējas nodrošināt prakses vietas ir ierobežotas – uzņēmumam tas nozīmē ieguldīt zināmus resursus, topošajiem speciālistiem nodrošināt prakses vadītājus, jārēķinās, ka uzticētie darbi uzreiz var tik labi nesekmēties, vajadzēs laiku, lai praktikants iestrādātos, iedzīvotos kolektīvā.

Prakses devējs studentam nodrošina iespēju zināšanas izmēģināt darba procesā un prakses vadītāja uzraudzībā gūt jaunas, augt profesionāli – tas ir topošā speciālista papildu ceļš uz izaugsmi un bieži vien nākamo darbavietu, tomēr vajadzētu koncentrēties uz prakses vietas iegūšanu pašreiz, mazāk uz nākotnes darbu, noteikti nebaidīties par savām zināšanām un spējām – nenovērtēt sevi par zemu un atcerēties, ka viena no svarīgākajām prakses devēja vērtētajām īpašībām būs attieksme pret darbu prakses laikā.

SIA ZZ Dats galvenie darbības virzieni ir vienotā pašvaldības sistēma, mākoņskaitļošana un oriģinālprogrammatūras izstrāde, ieviešana un uzturēšana, sniedzot pakalpojumus Latvijas pašvaldībām, valsts iestādēm un komercuzņēmumiem. Uzņēmuma birojs atrodas Rīgas Klusajā centrā, tajā strādā 230 darbinieki, un šogad uz prakses sludinājumu saņemti 70 pieteikumi, tai skaitā 19% no tiem bija iesniegušas jaunietes. Informācijas tehnoloģiju (IT) nozare ir viena no tām, kurā zinošiem studentiem praksi atrast ir salīdzinoši viegli, tomēr jebkuram arī no viņiem potenciālais prakses devējs jāspēj pārliecināt par sevi kā labāko kandidatūru.

Iespēja piedalīties reāla projekta īstenošanā – programmēšanā, prakses vadītājs kā mentors un iespējamais atbalsts kursa darba, bakalaura darba vai maģistra darba izstrādē, apmaksāta prakses vieta - šīs pēc SIA ZZ Dats administrācijas un personāla vadītājas Ivetas Kažemakas vērojumiem ir galvenās prioritātes, kā IT studenti izvēlas prakses vietu. Lielākā daļa SIA ZZ Dats darbinieku ir jau ilgstoši strādājoši IT projektu vadītāji, programmētāji, testētāji un sistēmanalītiķi, kas arī ir būtisks iemesls, kādēļ jaunieši vēlas šeit būt praksē un smelties pieredzējušāko kolēģu zināšanas.

Astoņos mēnešos šeit topošie IT speciālisti gūst vērtīgas praktiskās iemaņas, kam ir jau arī ātri redzams rezultāts – savā augstskolā iegūtais augstais kvalifikācijas darba novērtējums, piemēram, atsevišķiem programmētāju prakses dalībniekiem vidējā kvalifikācijas darba atzīme ir 9 balles un pat augstāk!Lai sekmētu jauniešu iesaisti finanšu nozarē, banka Citadele šogad uzsāka jaunu iniciatīvu visā Baltijā – prakses programmu ELEVATE. Tā ir pilnībā apmaksāta divu mēnešu prakses programma studentiem vai augstskolu absolventiem, kuri interesējas par finanšu, ekonomikas un IT jomām un vēlas gūt pirmo darba pieredzi dinamiskā vidē. Studentu vēlme iegūt prakses vietu vienā no vadošajām bankām Latvijā bija liela – uz prakses programmas 15 izsludinātajām vietām tika saņemti teju 600 pieteikumi.

Vislielākā interese Latvijā bija no RTU, SSE, RISEBA un LU studentiem, kuri lielākoties apgūst IT, ekonomikas, finanšu vai biznesa vadības programmas. “Šovasar ELEVATE dalībniekiem bija iespēja pilnvērtīgi iejusties bankas darbinieka lomā. Mācoties praktiski, viņi ieguva tiešu ieskatu bankas ikdienā. Tāpat organizējām dažādus pasākumus, sniedzot iespēju vairāk izprast bankas iekšējo kultūru, tostarp arī karjeras konsultācijas, un saņēmām no jauniešiem vērtīgu atgriezenisko saiti,” stāsta Jānis Mūrnieks, bankas Citadele privātpersonu apkalpošanas direkcijas vadītājs. Ņemot vērā lielo interesi jauniešu vidū un pozitīvo pieredzi, arī 2025. gada pavasarī būs iespēja pieteikties praksei vasarā.

Pēc prakses paliek strādāt uzņēmumā

Darba devēji, kurus apmierina praktikantu prasmes, iniciatīva, interese par nozari, aicina jaunos speciālistus darba gaitas sākt tieši šajā uzņēmumā. Tā, piemēram, SIA ZZ Dats IT projektu vadītāja Ilze Zane Radziņa šeit bija praksē, bet pēc augstskolas uzņēmumā strādā jau septiņus gadus. Viņas darba pienākumos ietilpst veikt programmatūras izstrādes projektu vadību, izstrādāt projekta plānus, organizēt izstrādes komandas darbu, pēc nepieciešamības iesaistīties izstrādes procesā, atbalstot kolēģus darbu izpildē, kā arī uzraudzīt projektu izpildi, komunicēt ar klientu.

“Rīgas Tehniskajā universitātē (RTU) studēju profesionālā maģistra studiju programmā Informācijas tehnoloģijas projektu vadība. Studiju laikā SIA ZZ Dats vārds bija ļoti klātesošs – bija kursa biedri, kuri jau strādāja šeit, tāpat bija mācībspēki, kas arī bija no uzņēmuma, piemēram, valdes loceklis Māris Ziema ir RTU profesors. ZZ Dats iesaistījās arī mācību procesā – mācību projektu realizācijā. Vēlāk, kad nāca laiks izvēlēties prakses vietu, izpētīju sev interesējošos variantus. ZZ Dats ļoti uzrunāja, ka tas ir 100% Latvijas uzņēmums, kas izstrādā Latvijas sabiedrībai nozīmīgus IT risinājumus,” uzsver Ilze Zane Radziņa.

Viņai nebija īpašu gaidu par izvēlēto prakses vietu, kā saka Ilze Zane Radziņa: “Praktikantiem viena no labākajām īpašībām ir tā, ka viņi ļoti viegli pielāgojas esošajai situācijai. Sākumā, iespējams, biju satraukusies, vai darba process izdosies – gribējās parādīt sevi no labākās puses. Biju ļoti priecīga, kad sapratu, ka esmu nonākusi ļoti atsaucīgā un draudzīgā vidē, kur citi kolēģi ir gatavi dalīties ar savām zināšanām un pieredzi. Prakse ilga divus mācību semestrus – kopā 9 mēnešus. Veicamie uzdevumi bija dažādi un no dažādu amatu rakursa. Ļoti vērtīgi bija tas, ka ZZ Dats man deva iespēju iziet pilnu programmatūras izstrādes dzīvesciklu, sākot ar klienta prasību izzināšanu, tālāk definējot programmatūras prasības, veicot projekta izstrādes uzdevumu definēšanu programmētājiem un projekta darbu plānošanu, piedalījos izstrādātās programmatūras testēšanā un arī izstrādātās programmatūras ieviešanā pie klienta – produkcijā, kā arī beigās jau pieredzēju programmatūras uzturēšanas procesu.”

Ilze Zane Radziņa novērtējusi arī to, ka SIA ZZ Dats prakses ir labi apmaksātas: “Studiju laikā studentam svarīga ir pat visnelielākā stipendija, nerunājot nemaz par apmaksātu praksi! Tā ļāva daudz veiksmīgāk koncentrēties uz mācību un prakses procesu. Šeit ļoti svarīgi ir tas, lai gan praktikanti, gan strādājošie darbinieki veiksmīgi pabeidz savas iesāktās studijas un izvēlas turpināt studijas arī augstākā līmenī. Tāpat novērtēju, ka prakses stipendijai tika nomaksāti darba algas nodokļi un jau tolaik sāka krāties darba stāžs un atvaļinājuma dienas.”

Ar šodienas pieredzi skatoties, Ilze Zane Radziņa atzīst, ka IT studentam liela veiksme ir nokļūt praksē IT risinājumu izstrādes uzņēmumā, kur arī studentiem dod īstus darba uzdevumus, jo tas palīdz ātrāk uzsākt profesionālo izaugsmi. Kamēr Ilze Zane Radziņa šeit strādā, viņai pēc prakses ZZ Dats pievienojušies jau vairāki jauni kolēģi, un viss liecina, ka būs vēl!Ilze Zane Radziņa iedrošina studentus izvēlēties un mēģināt iegūt nozares uzņēmumu piedāvātās labākās prakses vietas, ja pat konkurence ir liela: “Tikai praksē pa īstam var uzzināt, vai izvēlētais nākotnes darbs varētu būt īstais. Lieliska iespēja saprast, cik ļoti izvēlētā specialitāte atbilst studenta iedomām. Taču, ja prakses laikā rodas šaubas par izvēlēto specialitāti, tad tomēr iesaku pamēģināt vēl kādu citu prakses vietu, jo ļoti daudz ko ietekmē atmosfēra pašā uzņēmumā un komanda, kurā esi nonācis. Es ieteiktu noteikti izpētīt pašu uzņēmumu, kurā students piesakās praksei. Padomāt par to, kas uzrunā pašā uzņēmumā – uzņēmuma darbības virziens, uzņēmuma misija un vērtības vai kaut kas vēl cits.

Prakse - labs sākums, bet vēl meklē savu aicinājumu

“Studēju Rīgas Tehniskajā universitātē biznesa informātiku un pavasara beigās, rakstot maģistra darbu, sāku meklēt iespējas un jau vasarā sākt strādāt. Portālā CV.lv atradu sludinājumu par Citadeles piedāvāto prakses programmu, uzņēmums man šķita stabils, un gan no sludinājuma, gan vēlāk intervijā guvu labu iespaidu par banku. Mani uzrunāja sniegtā informācija par iespējamajiem pienākumiem un ko es papildus apgūtu. Piedāvātais bija tieši saistīts ar to, ko studēju universitātē, tāpēc vēlējos izmēģināt strādāt un izmantot šīs zināšanas praktiski,” stāsta bankas Citadele Operacionālo risku pārvaldības daļas jaunākā speciāliste Ieva Žube.

Pēc skolas beigšanas viņa apzinājās, ko nevēlas darīt turpmākajā darba dzīvē, bet reizē arī nebija pārliecināta, ko tieši vēlas profesionālajā dzīvē, jo iespēju, viņasprāt, ir tik daudz: “Mans plāns bija izpētīt dažādas profesijas, līdz atrodu savu aicinājumu. Bankas Citadele ELEVATE vasaras programma sākās jūlijā, kas bija tieši laikā, lai es jūnijā bez stresa aizstāvētu maģistra darbu un vēl pagūtu nedaudz pabaudīt vasaru. Savukārt prakse ir divus mēnešus, kas ir ļoti labs laiks, lai izmēģinātu, iejustos un saprastu, vai man patīk šādi darba pienākumi un ikdiena.”

Ieva Žube uzskata, ka viņai ir zināšanas, lai strādātu atbildīgu darbu, bet vēl nav nepieciešamās pieredzes: “Es apzinos, ka nevaru uzreiz kļūt par vadītāju, bet reizē nevēlējos bez atalgojuma pildīt tikai administratīvos pienākumus. Zināju, ka savu nākamo darba vietu vēlos stabilā un prestižā uzņēmumā. Pēc skolas vēlējos atrast darba vietu, kas jau ir kā pirmais solis, lai augtu un gūtu pieredzi darba jomā, kurā redzu sevi nākotnē – par kādas jomas vadītāju vai speciālistu. Vairumā piedāvāto vakanču prasa lielu pieredzi, bet man kā tikko izglītību ieguvušai studentei ir bijušas tikai lekcijas augstskolā vai neilga laika prakses. Studiju laikā iepriekšējās divās prakses vietās man solīja darbu pēc to beigām, bet tomēr solījumi neīstenojās.”

Ieva uzskata, ka prakses vietā ir svarīgi apgūt profesijai nepieciešamās prasmes ikdienas pienākumos, jādod iespēja praktikantam sevi pierādīt. No pieredzes viņa var teikt, ka svarīga ir arī uzņēmuma attieksme pret praktikantiem – jaunie cilvēki vēlas, lai tā būtu cieņpilna! Arī tādas detaļas kā hibrīda darba iespējas, augļi un kafija birojā vai darbavietas brīvajā laikā nodrošinātas sporta aktivitātes parāda, ka darbinieki ir svarīga kompānijas sastāvdaļa. Protams, izvēloties jaunu darbu, ir svarīga arī alga, darbavietas atrašanās vieta un veicamie pienākumi, tomēr uzņēmuma reputācijai ir liela nozīme.

Prakses laikā Ieva pārliecinājusies, cik inovatīva un uz izaugsmi vērsta ir banka Citadele: “Tajā pašā laikā katrs jauninājums ir rūpīgi izvērtēts un pārbaudīts. Es cerēju, ka sadraudzēšos ar citiem praktikantiem un pēc prakses zināšu virzienu, kurā doties, un ko tālāk vēlos darīt. Mums tika rīkoti daudzi interesanti saliedēšanās pasākumi. Turklāt mana mentore un kolēģes ir tik jaukas un izpalīdzīgas, es varu uzdot jebkurus neskaidros jautājumus un katru dienu iemācos ko jaunu. Tā kā man nebija pieredzes, likās, ka palīdzēšu vienkāršākos darbiņos, piemēram, atskaišu veidošanā, bet jau otrajā nedēļā man deva uzdevumu, kur bija jāsazinās ar augstākā līmeņa vadītājiem. Es izjutu stresu un atbildību, bet tas arī bija ļoti forši, jo varēju izkāpt no komforta zonas un saprast, ka nav nemaz tik traki.”

Sadraudzēties ar praktikantiem, kolēģiem un iejusties birojā Ievai bijis viegli: “Jau pirmajā dienā man iedeva sagatavotu darba datoru, tā somu un biroja lietas, kas šķita pārdomāti un jauki. Grūtāk bija pierast pie atbildības un saprast, kā strādā banka, bet kolēģes iedrošināja, ka tas nāks ar laiku un pieredzi. Guvu pārliecību par sevi, jo zināju – ja tiku tik tālu augstskolā, varēšu sevi pierādīt arī vietā, bet pirms izmēģināšanas to tik droši nevar zināt. Iemācījos, kā norisinās risku vadība un dažādas sapulces, kā banka apstiprina lēmumus un veic uzlabojumus, grozījumus, kā banka risina riskus, un pieradu strādāt ar rīkiem, kas pārvalda operacionālos riskus.”Ievas vīzija par nākotni ir būt atbildīgā amatā, bet ar iespēju strādāt attālināti, lai apvienotu ar ceļojumiem brīvajā laikā, lai darbs būtu mobils: “Es vēlos kļūt par labu speciālisti kādā no IT jomām, kas šobrīd praksē ir saistīta ar risku analīzi. Tomēr pilnībā vēl nevaru iedomāties, kur karjeras ceļš mani aizvedīs…”.

Tāpat Ieva noteikti ieteiktu citiem izmantot prakses iespējas, jo darba devēji prakses pieredzi ļoti novērtē – ja esi aktīvi iesaistījies un sevi attīstījis: “Citadeles komanda ir tik pretimnākoša un ļoti rūpējas par darbiniekiem un praktikantiem. Mums, praktikantiem, organizēja arī dažādas meistarklases, bija pieejami mācību kursi un, protams, sporta zāle bankas ēkā un citi darbiniekiem ikdienā pieejamie labumi. Liels bonuss ir tas, ka prakse ir apmaksāta. Te ir viss, ko, manuprāt, vajag studentam, kurš gatavs ieguldīt sevis attīstībā. Šī ir labākā iespēja, ko atradu šovasar, kā sākumpunkts, lai kāptu pa karjeras kāpnēm!”

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #41

DB,08.10.2024

Dalies ar šo rakstu

Vajadzības pēc finansējuma pārsniedz Latvijas valsts budžeta iespējas, vienlaikus salīdzinoši vājas ekonomiskās izaugsmes apstākļos nav iespējas ne būtiski palielināt nodokļu ieņēmumus, ne arī ievērojami kāpināt valsts parādu.

To intervijā Dienas Biznesam stāsta finanšu ministrs Arvils Ašeradens.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 8.oktobra numurā lasi:

Statistika

Labāk algotie rīdzinieki dzīvo Skanstē, Ķīpsalā un Vecpilsētā

Tēma

Latvijas dzimstības katastrofa nav prioritāte valdošajai koalīcijai

Bankas

Kas notiks, ja, gaidot kreditēšanu, bankas apliek ar nodokļiem?

Karjera

Prakse kā karjeras sākumpunkts – kādam nākamā darbavieta

Konkurence

Reforma būtiskas pārmaiņas pašvaldību darbībai komercsektorā nav radījusi

Portrets

Evita Lune, Pedersen &Partners globālā partnere

Brīvdienu ceļvedis

Maira Dzelzkalēja-Burmistre, zemnieku saimniecības Vilciņi1 un restorāna Rožmalas vadītāja

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Vadītājam uzņēmuma veiksmes stāstā ir liela nozīme, taču vēl būtiskāka ir vadības komandas loma, uzskata Ilze Grase-Ķibilde, bijusī Møller Baltic Import izpilddirektore.

Cik spēcīga ir vadības komanda, tik spēcīgs ir arī uzņēmums, jo mēs nevaram likt visas kārtis uz vienu cilvēku. Svarīgi apzināties, ka neviens no mums nav supercilvēks - mēs visi pieņemam gan pareizus, gan kļūdainus lēmumus, tāpēc ir būtiski darbavietā radīt tādu vidi, kurā nevienam no mums nav jābaidās atzīt savas kļūdas vai palabot citam citu, domā I.Grase-Ķibilde. Tādā veidā tiek radīts spēcīgs komandas kodols, kurā mēs viens otru atbalstām un kopā dodamies nosprausto mērķu virzienā. Es pati esmu dalītās līderības piekritēja, kas nozīmē, ka es uzticos savai vadības komandai un man viņu viedoklis ir svarīgs, atzīst I.Grase-Ķibilde.

Augustā tapa zināms, ka pēc 12 gadu darba jūs esat nolēmusi atstāt Møller Baltic Import izpilddirektores amatu, lai turpinātu karjeru vienā no pasaules vadošajiem automobiļu ražotājiem Audi. Kas bijuši jūsu nozīmīgākie ieguvumi Møller Baltic Import, un kā tie ir palīdzējuši jūsu profesionālās karjeras veidošanā?

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Portrets - Join UP! Baltic vadītāja un valdes locekle Sabina Saikovskaja

Armanda Vilciņa,20.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Biznesa veiksmes pamatā ir spēja nepadoties, kā arī prasme nodrošināt uzņēmumā efektīvus procesus un izveidot spēcīgu komandu, domā Sabina Saikovskaja, Join UP! Baltic vadītāja un valdes locekle.

Komanda ir jebkura veiksmīga uzņēmuma mugurkauls, spriež S.Saikovskaja, uzsverot, ka labu komandu veido uzticēšanās, komunikācija, kā arī kopīga vīzija un vērtības. Katram komandas dalībniekam savā darbavietā jājūtas novērtētam, kā arī motivētam sniegt savu unikālo prasmju un ideju ieguldījumu uzņēmumā, teic Join UP! Baltic vadītāja. Viņa uzskata, ka laba komanda ir ne tikai indivīdu grupa, kas strādā viens otram līdzās, bet gan saliedēta vienība, kas virza uzņēmumu uz priekšu.

Attīsta pārdevējas prasmes

Bērnībā es sapņoju kļūt par floristi un izveidot savu ziedu veikalu, atminas S.Saikovskaja. “Mani vienmēr ir vilinājušas košas krāsas un ziedu skaistums, kā arī ideja radīt kompozīcijas, kas varētu iepriecināt cilvēkus. Darbs ar ziediem šķita brīnišķīgs veids, kā ienest pasaulē mazliet prieka, turklāt šis sapnis man palīdzēja novērtēt radošumu un prieku, ko sniedz kaut kā jauna radīšana. Arī mana pirmā darba pieredze, ko guvu 13 gadu vecumā, bija saistīta tieši ar radošo industriju - palīdzēju māsai ar Tiffany stikla vitrāžām. Darbs ar krāsaino stiklu bija iedvesmojošs, un tas man daudz ko iemācīja,” atzīst S.Saikovskaja, kuras pirmā oficiālā darbavieta savukārt bija apdrošināšanas kompānijā IF P&C Insurance.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par zīmolu izaicinājumiem mūsdienās, publiskajiem līderiem, profesionālu reputācijas veidošanu, gatavošanos krīzēm un vai tas maz ir iespējams, arī par pašas sabiedrisko attiecību nozares izaicinājumiem Dienas Bizness saruna ar sabiedrisko attiecību aģentūras Repute dibinātāju Ivetu Dzērvi.

Ko šodien nozīmē bieži piesauktais vārds reputācija? Tagad jau šo vārdu piesauc ne tikai profesionāļi, bet reputāciju izvērtē pat valsts institūcijas pirms sadarbības uzsākšanas.

Reputācija ir uzticēšanās. Un uzticēšanās pamatā ir stāsts, ko mēs veidojam par sevi, savu pakalpojumu vai produktu. Taču ir viens “bet”… Stāsta veidošana ir ļoti laikietilpīgs process, un tas ilgst visu profesionālo dzīvi, ja runājam par cilvēku. Savukārt, ja runājam par produkta vai uzņēmuma zīmolu, tad tik ilgi, kamēr šis zīmols pastāv, un zināmi nospiedumi cilvēku atmiņās saglabājas arī pēc tam. Būtiski, lai stāsts būtu patiess. Ir iespējams radīt uz meliem balstītu stāstu, bet tad tas nebūs dzīvotspējīgs. Ir faktiski neiespējami klāstīt, ka sapuvis ābols ir sulīgs un gards.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tirdzniecība un pakalpojumi

Noturīga atzinība Mēness aptiekai kā labākajai darba vietai

Db.lv,13.09.2024

Ieva Virza, farmaceite, “Mēness aptiekas” vadītāja (no kreisās), Latvijas ārstu biedrības aptaujā atzītā gada farmaceite 2022; Viktorija Gulbe, “Mēness aptiekas” mārketinga un ilgtspējas vadītāja; Gunita Petrovica, farmaceite, Jaunās Torņakalna “Mēness aptiekas” vadītāja; Baiba Pedraudze, “Mēness aptiekas” personāla direktore; Vilma Druliene, “Mēness aptiekas” valdes priekšsēdētāja; Jeļena Petrišina, “Mēness aptiekas” valdes locekle, Gada farmaceite 2023; Irmīna Karacejeva, Mēness aptiekas vadītāja Rēzeknē, Jolanta Bernupe, farmaceite, “Mēness aptiekas” vadītāja Ķekavā, Helmuts Kupšis, farmaceita asistents no “Mēness aptiekas” 177.

Foto: Kristaps Mednis

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Apliecinot drošas un stabilas darba vietas statusu, “Mēness aptieka” trešo reizi saņēmusi starptautiskās programmas Best Places To Work sertifikātu.

Kopumā izskatīti astoņi uzņēmuma darba vides aspekti, novērtējot darbinieku apmierinātību ar uzņēmuma vadību, personāla vadību, vērtībām, atalgojumu un citiem labumiem. Kā nozīmīgi aspekti uzlūkotas attiecības ar kolēģiem, kopējā gaisotne uzņēmumā, piesaiste, iespēja sabalansēt darba un privāto dzīvi. Īpaši vērtēta uzņēmuma ietekme uz norisēm sabiedrībā.

„Esam īpaši lepni un pagodināti ar starptautisku labākās darba vietas atzinumu jau trešo gadu pēc kārtas. Šī noturīgā atzinība ir apliecinājums tam, kā īstenojam apņemšanos radīt pozitīvu, atbalstošu un ērtu vidi gan mūsu darbiniekiem, gan klientiem, vienlaikus saglabājot nemainīgu uzticību savai misijai – padarīt Latvijas iedzīvotājiem ceļu uz labāku veselību vieglāku un ātrāku. Mūsu pamatvērtībās – atbildībā, rūpēs un zināšanās – dziļi sakņojas viss mūsu paveiktais. Mēs turpināsim tiekties pēc jauniem standartiem nozarē un pilnveidosim darba vietu, kur mūsu cilvēki var uzplaukt. Tieši viņu aizrautība, centība, apņemšanās un komandas veikums padara šo darba vietu par patiesi labāko,” saka „Mēness aptiekas” valdes priekšsēdētāja Vilma Druliene.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par to, kādēļ ir svarīgi domāt ilgtspējīgi, tostarp ieviest savā biznesa un privātajā ikdienā ESG (vides, sociālie un pārvaldības kritēriji, ko izmanto, lai novērtētu uzņēmuma ilgtspēju un sociālo ietekmi) standartus, Latvijas iespējām ar ESG palīdzību paaugstināt ekonomisko labklājību un pelnīt ar zaļo vērtību ieviešanu un uzturēšanu saruna ar Rietumu Bankas valdes priekšsēdētāju Jeļenu Buraju.

Ņemot vērā ilgtspējas jautājumu attīstību, kā jūs raksturotu vides, sociālo un pārvaldības jautājumu (ESG) progresa statusu Latvijas biznesā un ekonomikā kopumā? Šobrīd šī tēma ir ļoti aktuāla, un teju visi uzsver tās nozīmi gan valsts kopumā, gan biznesa attīstībā. Taču – kāda ir reālā situācija, vai progress šajā jomā tiešām jūtams un vai mēs ejam pareizajā virzienā?

Savulaik studēju tieši virzienu Vide un uzņēmējdarbība, un mēs jau toreiz būtībā mācījāmies par zaļo ekonomiku, šī tēma Latvijā sāka kļūt nozīmīga jau pirms gadiem desmit. Un vairs nav šaubu, ka ESG un klimata jautājumi kopumā arī Latvijas ekonomikā ir uz palikšanu un arī patērētāji arvien vairāk pieprasa ESG un klimata atbildību no uzņēmumiem. Šī tendence tikai pastiprināsies. Vienlaikus savā ziņā problēma joprojām ir neskaidrie ilgtspējas standarti – mēs redzam, ka daudzi uzņēmumi gatavo ESG stratēģijas u. tml., bet joprojām nav vienotas izpratnes par šo ziņojumu saturu un ESG vērtībām. Ir sajūta, ka patlaban katra banka vai uzņēmums buras cauri visām ESG prasībām faktiski vienatnē. Kādi varbūt apvienojas asociācijā, citi veido kopsadarbības projektus, taču realitātē ir sajūta, ka katrā Eiropas Savienības valstī mēs būvējam šīs sistēmas no jauna. Pašlaik ir jau skaidri definēti ESG ziņošanas un atskaišu standarti, bet nav strikti definēts primārais – kā tieši jāievieš šie ilgtspējas principi savā saimnieciskajā darbībā. Savā veidā arī ESG principu ieviešanā būtu jārada visiem vienādi normatīvi, piemēram, līdzīgi kā ceļu satiksmes noteikumi – katrā valstī un uzņēmumā ir savas specifiskās nianses, taču ir galvenie kopējie kritēriji, kā visiem jārīkojas. Vēl jo vairāk tādēļ, ka šīs prasības, manuprāt, aizvien vairāk pastiprināsies, ko ietekmēs gan patērētāju pieprasījums, gan arī stingrāka regulācija.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai uzņēmums būtu veiksmīgs, tam ir jāspēj iet līdzi laikam, kā arī nemitīgi augt un attīstīties, atzīmē Evita Lune, Pedersen & Partners globālā partnere.

Mūsdienās āpkārtējie apstākļi mainās ļoti strauji - mēs dzīvojam tehnoloģiju revolūcijas laikmetā, un veiksmīgam uzņēmējam tas jāsaprot un jāņem vērā, spriež E.Lune. Mēs vairs nevaram piedāvāt saviem klientiem to pašu, ko piedāvājām pirms 30 gadiem, tāpēc spēja paredzēt nākotni un atkal no jauna mācīties lietas ir ļoti būtiska uzņēmuma veiksmes stāsta sastāvdaļa. Tāpat liela nozīme ir arī komandai, jo jebkurā biznesā visa pamatā primāri ir cilvēki - tieši viņi ir tie, kas sasniedz nospraustos mērķus un rada veiksmīgus uzņēmumus, spriež Pedersen & Partners partnere.

Izmanto iespējas

Lai gan vienmēr esmu bijis motivēts un ambiciozs cilvēks, bērnībā man nebija konkrētas sapņu profesijas, stāsta E.Lune. “Tā vietā es fokusējos uz īstermiņa mērķu sasniegšanu. Skolas laikos nodarbojos ar mākslas vingrošanu, un vienmēr vēlējos sasniegt maksimāli labāko rezultātu šajā jomā - iekļūt labākā komandā, iegūt vairāk punktus, uzvarēt sacensībās. Taču tajā pašā laikā es biju arī diezgan reālistiska un nesapņoju, ka es nākotnē kļūšu par Olimpisko čempioni, tāpēc, pēc vidusskolas beigšanas, devos studēt. Visos priekšmetos man bija ļoti labas sekmes, tāpēc tāda iespēja kā nestudēt pat netika apsvērta. Šis laiks sakrita arī ar valsts iekārtas maiņu - nokrita dzelzs priekškars un pavērās daudz jaunu iespēju, tajā skaitā - studēt tādu virzienu kā starptautiskās ekonomiskās attiecības. Jebkāda veida sadarbība ar ārzemēm tolaik šķita lieliska iespēja, tāpēc es izlēmu par labu šīm studijām, kuras Latvijas universitāte (LU) piedāvāja vien pirmo vai otro gadu. Bija ārkārtīgi liels konkurss, taču es to izturēju, kā rezultātā guvu iespēju studēt kopā ar izciliem studiju biedriem no visas Latvijas un gūt labu ieskatu ekonomikas pamatos,” atminas E.Lune, kura otrajā kursā uzsāka arī darba gaitas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai radītu veiksmīgu biznesu, primāri nepieciešama laba ideja, kā arī pareizie cilvēki, kas palīdzēs šo ideju īstenot, uzskata Juris Frīdmanis, SIA Nordes būve valdes loceklis.

Pēc idejas formulēšanas un apstākļu analīzes nepieciešams uzstādīt mērķus, kā arī definēt stratēģiju un vajadzīgos resursus mērķu sasniegšanai, atzīmē J.Frīdmanis, uzsverot, ka viens no galvenajiem biznesa resursiem ir cilvēki. Ne mazāk svarīgs faktors ir arī saprotami spēles noteikumi, tajā skaitā no valsts puses, spriež Nordes būve valdes loceklis. Latvijā, manuprāt, trūkst ilgtermiņa redzējuma - stratēģijas, kur mēs vēlamies nonākt 10-20 gadu perspektīvā un kādas jomas attīstīt. Lai bizness Latvijā attīstītos, jābūt kvalitatīvākam dialogam starp valsts pārvaldi un uzņēmējiem, un es patiesi ceru, ka nākotnē šī situācija uzlabosies, norāda J.Frīdmanis.

Komentāri

Pievienot komentāru
Finanses

Arī juristam jāattīsta empātija un emocionālā inteliģence

"4finance" sejas. Saruna ar Sergeju Jevdokimovu:,16.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jurists vienmēr ir bijusi populāra profesijas izvēle topošo studentu vidū un pieprasīta darba tirgū. Pastāv stereotipisks viedoklis, ka juristi ikdienā vienatnē sēž pie dokumentu kaudzes, mēdz būt “burta kalpi” un pēc rakstura ir diezgan ciniski cilvēki. Vai tā tiešām ir, kādas īpašības un prasmes ir būtiski attīstīt juristam un ar ko ir īpaša juridiskā prakse tieši finanšu jomā, skaidrojām sarunā ar AS “4finance” juridiskās daļas vadītāju Sergeju Jevdokimovu.

Pastāstiet, kā sākās Jūsu karjera finanšu jomā? Kāpēc izvelējāties specializēties tieši finansēs?

Mana karjera tieši finanšu jomā sākās 2012. gadā. Pasaulē un valstī vēl bija jūtamas 2008. gada krīzes sekas, un finanšu nozares reputācija kopumā bija neviennozīmīga. Vienlaicīgi šī joma man šķita ļoti dinamiska, izaicinoša, vērsta uz izaugsmi un pārmaiņām. Tieši AS “4finance” bija šīs pārmaiņas un tajā laikā inovatīvā pieeja kreditēšanai. Ņemot vērā to, ka man jau bija iepriekšēja plaša pieredze darbā ar cilvēkiem, es sāku savu ceļu uzņēmumā tieši klientu apkalpošanā, turpinot studēt jurisprudenci. Iepazinu uzņēmumu un nozari, un tad tika izsludināta jurista vakance, kurai pieteicos, jo tā bija iespēja pielietot praksē iegūtas akadēmiskās zināšanas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

DNB Latvija, kas ir Norvēģijas DNB Bank ASA filiāle, turpmāko triju gadu laikā darbinieku skaitu plāno palielināt par vairākiem simtiem. Jau šobrīd DNB Latvijas filiāle izvietojusies jaunās un plašās telpās Jaunajā Teikā, Gustava Zemgala gatvē, kurā atrodas gan mātesbankas atbalsta dienesta darbinieki, gan apmācību telpas. Jaunajiem darbiniekiem šeit māca norvēģu valodu un par to maksā algu.

Īpaši interesanta ir bankas darbinieku politika un jaunu talantu meklējumi, par ko arī Dienas Bizness izjautāja DNB Latvija filiāles vadītāju Svetlanu Kočerovu.

Mans pirmais jautājums ir par to, kas ir DNB Latvija filiāle, jo Google meklētājs, meklējot jūs pēc abreviatūras, man atrada visu ko, tikai ne to, ko meklēju. Kas ir DNB Latvija filiāle, ar ko tā nodarbojas?

- Ar atpazīstamību sākām strādāt tikai pērnā gada nogalē. Iepriekš mums nebija nepieciešamības darboties ar darba devēja zīmolu tieši šeit, Latvijā. Mums bija ap 300 darbinieku un ar to tobrīd pietika esošo funkciju veikšanai. Šobrīd, kad no 24. septembra esam ievākušies jaunās telpās, kad notiek intensīva jauno darbinieku meklēšana, notiek valodas apmācības, kursi un plānojam aizņemt vēl divus stāvus augstceltnē Teodors, mēs esam pārliecināti, ka par sevi un saviem plāniem ir jāstāsta.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Uzņēmuma lielākā vērtība ir cilvēki, kuri nebaidās pastāvēt par savu viedokli un ir gatavi cīnīties, lai sasniegtu nospraustos mērķus, domā Iveta Brūvele, SIA Wandoo Finance vadītāja.

Lai arī cik spēcīgs būtu uzņēmuma vadītājs, viens cilvēks nevar paveikt visu, tāpēc līdera galvenais uzdevums ir pulcēt sev apkārt pašpārliecinātus nozares profesionāļus un motivēt tos sasniegt maksimāli labākos rezultātus, spriež I.Brūvele. Tāpat lielu lomu uzņēmuma veiksmes stāstā spēlē arī spēja pielāgoties tirgus izmaiņām un drosme, neslēpj Wandoo Finance vadītāja. Lai kaut ko sasniegtu, ir jāuzņemas riski un jātiek galā ar bailēm kļūdīties - biznesā ir vienkārši jāņem un jādara, tad arī izdosies, domā I.Brūvele.

Maina nozari

Bērnībā man patika dziedāt, dejot un spēlēties ar draugiem, un par nopietnu profesionālo mērķu uzstādīšanu es nemaz nedomāju, atzīst I.Brūvele. “Arī pusaudžu gados man nebija vienas konkrētas sapņu profesijas, tāpēc karjeras veidošana manā gadījumā notika ļoti intiutīvi. Skolas laikos man padevās valodas, literatūra un vēsture, taču, pēc pamatskolas pabeigšanas, iestājos Olaines Mehānikas un Tehnoloģijas koledžā, lai kļūtu par vides tehnologu. Nācās apgūt ļoti daudzas tēmas, kas bija saistītas ar fiziku, ķīmiju, matemātiku un citiem eksaktajiem priekšmetiem, kas iepriekš noteikti nebija mani mīļākie. Neraugoties uz to, mācīties man patika, tāpēc, pēc koledžas absolvēšanas, šajā jomā ieguvu arī augstāko izglītību, bet vēlāk kā vides aizsardzības speciāliste sāku strādāt uzņēmumā Latvijas Dzelzceļš,” stāsta I.Brūvele, neslēpjot, ka šī arī bija tā vieta, kur jaunā profesionāle sapratusi - vides tehnologa profesija nav domāta viņai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Tehnoloģiju uzņēmuma SIA "Tet" valdē darbu sācis Aldis Paegle.

A. Paegle uzņēmumam pievienojās šogad 2.aprīlī un atbild par uzņēmuma finanšu vadību. Savukārt no 2.septembra Paegle ir iecelts arī "Tet" valdes locekļa amatā.

Tet valdes priekšsēdētājs Uldis Tatarčuks: “Esam gandarīti, ka ir noslēgušās visas Tet valdes locekļa amata ieņemšanai nepieciešamās pārbaudes un atbilstoši uzņēmuma padomes un akcionāru lēmumiem Aldis Paegle ir pievienojies uzņēmuma valdei. Jāatgādina, ka īpaša kārtība visu nepieciešamo atzinumu saņemšanai ir saistīta ar to, ka Tet ir Industriālā drošības sertifikāta turētājs un arī valsts kritiskās infrastruktūras nodrošinātājs, tādēļ visiem valdes locekļiem un citiem īpašo sertifikātu turētājiem ir stingrākas prasības.”

Komentāri

Pievienot komentāru
Dzīvesstils

Portrets - Figure Baltic Advisory Latvijas vadītāja Anta Praņēviča

Armanda Vilciņa,01.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Jebkura biznesa veiksmes pamatā primāri ir komanda, un vadītāja rokās ir iespēja to izveidot tieši tādu, kādu viņš vēlas, atzīmē Anta Praņēviča, Figure Baltic Advisory Latvijas vadītāja.

Spēcīgu komandu raksturo prasme saredzēt tās iespējas, kuras vadītājs viens pats, iespējams, nekad nepamanītu, kā arī spēja paveikt lietas, kas sākumā šķiet neiespējamas, uzskata A.Praņēviča. Ja starp vadītāju un komandu nav sinerģijas, būs ļoti grūti sasniegt mērķus, spriež A.Praņēviča, nenoliedzot, ka slikts vadītājs var sabojāt arī ļoti labu komandu. Ja vadītājs neiederas komandā, tas gan vēl nenozīmē, ka viņš ir slikts. Iespējams, šis konkrētais līderis vienkārši neder tieši šai konkrētajai komandai, norāda Figure Baltic Advisory Latvijas vadītāja. Viņa atzīst, ka, strādājot ar citu uzņēmumu vadītājiem, uzskatāmi redzams ka bieži līderi veido ap sevi komandu no sev līdzīgiem cilvēkiem. Manuprāt, tā nav pati labākā ideja, jo dažādība veicina radošumu un ļauj daudz labāk izsvērt katru situāciju no atšķirīgiem skatu punktiem, atgādina A.Praņēviča.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Bite Latvija” atklājusi Rēzeknes biroju ar 150 jaunām darba vietām, informē uzņēmums.

Tas kļūs par uzņēmuma klientu apkalpošanas un pārdošanas centru, stiprinot uzņēmuma izaugsmi un veicinot nodarbinātību reģionos.

“Kad sākām plānot reģionālā biroja izveidi un iepazinām Rēzeknes cilvēkus, sapratām, ka šeit sastopami aizrautīgi, atvērti un strādīgi cilvēki. Bitē mums ir svarīgi izturēties pret visiem vienlīdzīgi, ar atvērtu sirdi. Tāpēc, pieņemot lēmumu par jauna biroja atvēršanu, mēs nolēmām, ka nebūs dalījuma starp centrālo un reģionālo biroju – šeit Rēzeknē strādā Bites cilvēki, un mēs vēlamies, lai katrā vietā saglabātos vienas un tās pašas vērtības un sirsnība. Neatkarīgi no tā, vai tas notiek Rīgā vai Rēzeknē, mūsu cilvēki ir vienlīdz svarīgi. Novēlu veiksmi 150 jaunajiem kolēģiem, kuri no sirds rūpēsies par mūsu klientiem. Tas ir jauns sākums gan viņiem, gan Bitei,” savā uzrunā sacīja “Bite Latvija” ģenerāldirektors Arunas Mickevicius.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nereti uzņēmēji ir spiesti atteikties no pasūtījumiem un ražot mazāk, jo nav darbaspēka, bet darbaspēks ir. Problēmu var atrisināt īsā laika posmā, un to palīdzēs izdarīt personāla nomas uzņēmums Agence, tikai ir jāpieņem ideja par darbaspēka nomu kopumā. To intervijā Dienas Biznesam atklāj personāla nomas uzņēmuma Agence valdes priekšsēdētājs Rolands Einštāls un personāla attīstības vadītāja Rute Baltruka.

Uzreiz vērsim pie ragiem – kādēļ, pēc jūsu domām, ir situācija, ka uzņēmumi padodas un nespēj atrast darbiniekus ražošanas nodrošināšanai vajadzīgajā apjomā, tostarp atsakoties no jauniem pasūtījumiem?

Rolands Einštāls: Šobrīd darba tirgū praktiski nav informācijas par personāla nomas iespējām, un, pat ja uzņēmēji zina par šādu iespēju, tā netiek ņemta vērā kā nopietna. Nav jau Latvijā pārāk daudz šo personāla nomas uzņēmumu, kuri nodarbojas tieši ar vietējā tirgus apkalpošanu. Neslēpšu, arī mūsu uzņēmumam ir sadarbības partneri Dānijā un mēs piedāvājam iespējas darbiniekiem braukt strādāt uz šo valsti. Fakts ir, ka cilvēki grib strādāt tepat, viņi ir, un ir uzņēmumi, kuriem ir nepieciešami cilvēki, turklāt algu, dzīvošanas izmaksu un pārtikas cenu atšķirības kopumā nav tik nozīmīgas, lai izvēlētos darbu ārzemēs kā vienīgo iespēju.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

LVRTC valdes pienākumus turpmākos septiņus mēnešus pildīs divi valdes locekļi

Db.lv,20.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lai nodrošinātu vienlīdzīgu grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma tiesību īstenošanu sievietēm, kuras ieņem vadošus amatus, šonedēļ valsts akciju sabiedrības “Latvijas Valsts radio un televīzijas centrs” (turpmāk - LVRTC) padome lēma par LVRTC valdes locekles Ilzes Opmanes - Jēgeres atsaukšanu no valdes locekļa amata pienākumu pildīšanas uz noteiktu laiku.

Sākot no šī gada 21.septembra līdz nākamā gada 20. aprīlim, LVRTC valdē strādās valdes priekšsēdētājs Ģirts Ozols un valdes loceklis Evijs Taube, savstarpēji sadalot Ilzes Opmanes- Jēgeres pienākumus un atbildības jomas. Padome par savu lēmumu ir informējusi arī akcionāru – Satiksmes ministriju.

Šis ir nozīmīgs precedents, tā kā darbiniekiem ir likumā noteiktas grūtniecības un dzemdību atvaļinājuma tiesības, savukārt valdes locekļiem šobrīd Komerclikums neparedz tiesības uz likumā noteikto grūtniecības un dzemdību atvaļinājumu, jo likuma izpratnē viņi netiek uzskatīti par darbiniekiem.

Līdzšinējā pieredze un normatīvais regulējums rada apstākļus, ka sievietes vadošos amatos ir spiestas atstāt amatu un pēc bērna kopšanas atvaļinājuma viņām nav nodrošināta iespēja atjaunot esošo amatu. Šobrīd Saeimā noris grozījumu Komerclikumā pieņemšanas process, kur grozījumi paredzēs kārtību, kādā valdes locekļi var izmantot tiesības uz atvaļinājumiem, kas saistīti ar bērnu aprūpi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Kapitāla tirgus aktualitātes ar Signet Bank

Kā nodibināt nodrošinājumu obligācijām jeb mazliet par nodrošinājuma aģentu

Ramona Miglāne, Sorainen ZAB SIA partnere, zvērināta advokāte, Inese Heinacka, Sorainen ZAB SIA zvērināta advokāte,01.11.2024

Ramona Miglāne, Sorainen ZAB SIA partnere, zvērināta advokāte (no labās) un Inese Heinacka, Sorainen ZAB SIA zvērināta advokāte

Publicitātes foto

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Obligāciju emisijas rezultātā parasti parādās daudz kreditoru, tas ir, sabiedrības emitētās obligācijas iegādājas jeb sabiedrībai naudu aizdod daudz personu, kuru vidū var būt arī privātie ieguldītāji jeb obligacionāri.

Tā kā obligācijas būtībā ir aizdevums, tad, lai veicinātu potenciālo ieguldītāju interesi tās iegādāties jeb aizdot naudu, obligācijas bieži ir nodrošinātas, piemēram, ar ķīlu, hipotēku vai galvojumu. Parasti obligacionāri obligācijas var brīvi pārdot tālāk, jo īpaši, ja tās ir iekļautas regulētā tirgū (piemēram, Nasdaq biržā) vai daudzpusējā tirdzniecības sistēmā (piemēram, Nasdaq alternatīvajā tirgū First North).

Lai obligāciju nodrošinājums būtu spēkā pret trešajām personām un to būtu iespējams izlietot, ja iestājas saistību neizpilde, tas ir jāreģistrē attiecīgajā reģistrā. Lai to izdarītu, ir jānorāda ķīlas ņēmējs, kas atbilstoši no normatīvajiem aktiem izrietošajam standarta nodrošinājuma principam ir kreditors. Līdz ar to obligācijām, kur obligacionāru skaits var būt ievērojams un kurš regulāri mainās, reģistrēt nodrošinājumu uz katru obligacionāru ir praktiski neiespējami. Arī paša šo nodrošinājumu izlietošana (tas ir, ieķīlātās mantas pārdošana) no praktiskās puses ir apgrūtinoša. Līdzīgas praktiskas dabas problēmas ir attiecībā uz galvojumu kā nodrošinājumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Valsts kontrole revīzijā konstatējusi virkni problēmu attiecībā uz darbībām, ko Satiksmes ministrija, VSIA "Autotransporta direkcija" un Sabiedriskā transporta padome veic, lai attīstītu sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos.

Valsts kontroles revīzijā secināts, ka atbildīgās institūcijas sabiedriskā transporta maršrutus veido bez vienotas pieejas, neievēro normatīvo regulējumu par valsts garantējamo pakalpojumu apjomu, pilda normatīvajam aktam neatbilstošus lēmumus par maršrutiem, kuros pakalpojumus sniedz bez maksas, kā arī izvirza daļēji pamatotas sabiedriskā transporta pakalpojumu kvalitātes prasības.

Revidenti secinājuši, ka pašreizējā kārtība neveicina pasažieru pārsēšanos no privātā transporta uz konkurētspējīgu sabiedrisko transportu plānotajā apjomā.

Valsts kontrole norāda, ka reģionālās nozīmes pārvadājumos ar autobusiem gadā kopā tiek izpildīti ap 1,5 miljoni reisu. Valsts dotācija zaudējumu kompensēšanai pārvadātājiem šī pakalpojuma nodrošināšanai 2023.gadā bija 62,8 miljoni eiro. Vidēji lielākais dotāciju apmērs uz vienu pasažieri pārvadājumos ar autobusiem reģionālās nozīmes maršrutos 2023.gadā bija Latgales reģionā, sasniedzot četrus eiro uz pasažieri. Lai izpildītu attiecīgos reisus un līgumus, pārvadātājiem ir nepieciešami 1060 autobusi, turklāt līgumu darbības desmit gadu periodā 87% autobusu tiks aizstāti ar jauniem. Līdz šim iedzīvotājiem ir organizētas plašas braukšanas iespējas komfortablos autobusos, lai gan pieprasījums ir zems un valstij tas izmaksā dārgi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā ir daudz iespēju un vajadzību drosmīgāk izmantot publisko un privāto partnerību (PPP), lai risinātu ne tikai infrastruktūras izaicinājumus, vietnē "Makroekonomika.lv" raksta Latvijas Bankas ekonomiste Baiba Brusbārde.

Viņa akcentē, ka citu valstu pieredze rāda, ka PPP var būt efektīvs veids, kā finansēt un īstenot projektus, kas citādi būtu grūti realizējami ierobežotu budžeta līdzekļu dēļ. Lai gan ir bijuši izaicinājumi un neveiksmes, Brusbārde uzskata, ka ir svarīgi turpināt attīstīt šo modeli, mācoties no citu valstu pieredzes un pielāgojot to Latvijas vajadzībām. PPP var būt nozīmīgs instruments, lai veicinātu ilgtspējīgu attīstību un uzlabotu sabiedrisko pakalpojumu kvalitāti Latvijā.

Salīdzinot situāciju ar PPP projektiem Baltijas valstīs, Brusbārde norāda, ka Baltijas kaimiņos PPP attīstība ir bijusi ļoti dažāda. Lietuvā ir nozīmīga un ļoti plaša PPP prakse. Līdz 2023.gada beigām Lietuvā noslēgti 73 PPP līgumi, no tiem 50 joprojām aktīvi. Nozaru dalījumā Lietuva atšķiras no pasaules tendences - ar veselības jomu Lietuva iesāka savu PPP praksi 2000.gadā, bet šobrīd vairāk nekā puse PPP projektu īstenoti kultūras un sporta, atkritumu apsaimniekošanas un siltumapgādes jomā.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Vai cena ir svarīgāka par ilgtspēju?

Viesturs Bulāns, “Helmes Latvia” vadītājs,07.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Publiskā sektora iepirkumos, tostarp kritiski svarīgu IT infrastruktūru un programmatūru izstrādē, noteicošais aspekts nereti ir tieši cena. Bieži tiek meklēts saimnieciski izdevīgākais piedāvājums vai arī cena ir noteicošais faktors vērtējumā, dodot priekšroku lētākajam risinājumam, tomēr lētākais ne vienmēr ir labākais un izdevīgākais ilgtermiņā.

Lai sekmētu tādu IT sistēmu izstrādi, kas patiešām kalpo gala lietotāju vajadzībām, turklāt, ir pielāgojamas tehnoloģiju attīstībai, vienlīdz svarīgi aspekti ir arī izstrādātāja pieredze, atsauksmes, piedāvātais tehnoloģiskais risinājums un ilgtspēja. Tieši ilgtspēja kļūst par aizvien svarīgāku iepirkumu komponenti, domājot ne tikai par IT risinājumu ietekmi uz vidi, bet arī par iespējām attiecīgo sistēmu izmantot ilgtermiņā, netērējot lielus budžeta līdzekļus par uzturēšanu un pilnveidošanu. Zaļās komponentes iekļaušana infrastruktūras un programmatūras izstrādes iepirkumos kļūst arvien izplatītāka gan publiskajā, gan privātajā sektorā visā pasaulē. Šīs prakses mērķis ir samazināt izstrādes un ekspluatācijas ietekmi uz vidi, veicinot energoefektivitāti, atjaunojamo enerģijas avotu izmantošanu un ilgtspējīgu resursu pārvaldību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Tehnoloģijas

Mācības uzsāks pirmais IT un start-up izglītības programmas StartSchool iesaukums

Db.lv,20.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Noslēdzoties atlases procesam, mācības uzsāks pirmie simts IT un start-up izglītības programmas “StartSchool” dalībnieki.

Interese par iespēju attīstīt tehnoloģiju un biznesa prasmes bija augsta - uz vienu vietu programmā pretendēja aptuveni septiņi dalībnieki, tādejādi apliecinot, ka šādas programmas ir pieprasītas un nepieciešamas. Jau augustā, atlasi izturējušie pretendenti, uzsāks intensīvu 12 mēnešu mācību programmu, iegūstot praksē balstītas zināšanas un kompetences. Liela daļa no dalībniekiem pēc programmas absolvēšanas vēlas dibināt savu jaunuzņēmumu (30%), mainīt karjeru (28%), kā arī sekmēt personīgo izaugsmi (12%).Līdzvērtīgu interesi par mācībām izrādījuši kā vīrieši tā sievietes - 48% no pretendentiem bija vīrieši un 52% - sievietes.

Apmācības ir piemērotas ne tikai jauniešiem, kuri tikko absolvējuši vidusskolu, bet arī cilvēkiem, kuri jau aktīvi veido savu karjeru un ir ekonomiski aktīvajā vecumā. Vidējais dalībnieku vecums ir 31,7 gadi un vairāk nekā 70% dalībnieku ir ar vismaz 3 gadu darba pieredzi kādā jomā. Kopumā pieteikušies dalībnieki no 15 valstīm, no kuriem vairums ir no Latvijas, kā arī dalībnieki no Igaunijas, Ukrainas, Tunisijas un Indijas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

“Es nekad dzīvē neesmu izvēlējies vieglākos ceļus. Ja ir divi ceļi – vieglais un grūtais, tad automātiski izvēlos grūto, jo es ticu, ka tur būs kaut kas labāks,” intervijā Dienas Biznesam saka restorāna John Chef’s Hall šefpavārs Kristaps Sīlis, kura vadītais restorāns nupat ieguvis Michelin zvaigzni.

Fragments no intervijas

Lūdzu, iepazīstini ar sevi! Kā veidojies tavs ceļš līdz virtuvei?

Esmu no Limbažu puses – Alojas. Vidusskola nebija man, jo ar atzīmēm bija, kā bija. Iestājos Jāņmuižas profesionālajā vidusskolā. Otrajā, trešajā kursā biju pārliecināts, ka šajā profesijā nestrādāšu. Pabeigšu skolu, saņemšu diplomu un, visticamāk, iešu tēva pēdās – būšu celtnieks. Klikšķis bija tad, kad neplānotas sagadīšanās pēc es nonācu praksē Dikļu pils restorānā, kurā strādāja Valters Zirdziņš. Tā bija pirmā vieta, kur es sapratu, ka pavārs nav tikai tas, kurš taisa karbonādes un kotletes. Nokārtoju eksāmenus, man piedāvāja palikt tur strādāt, bet pēdējā gadā man bija skaidra vīzija – Rīga un Vecrīga. Tas bija mērķis, jo visi par to runāja – Vecrīga ir pavāru Meka un labākā vieta, kur būt pavāram. Dzīvē, protams, pierādījies, ka tas tā nav. Devos uz Vecrīgu – staigāju pa restorāniem un jautāju, vai nevajag darbiniekus. Viena no vietām, kur es iegāju, bija restorāns Vive le Figaro. Tajā laikā Vincents, Kaļķu vārti un Vive le Figaro bija vieni no top restorāniem. Pieredzes man nekādas nebija, bet tas bija forši, ka Vive le Figaro šefpavārs man deva šo iespēju. Es spēju sevi ātri pierādīt. Uznāca krīze, šo restorānu vēra ciet, jo tas bija dārgs, ar labiem produktiem un kvalitāti.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Izmaiņas darbaspēka nodokļa likmē – koks ar diviem apdegušiem galiem

Evita Osīte, AS “Olpha” Cilvēkresursu vadības departamenta direktore,18.09.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Finanšu ministrijas piedāvātās izmaiņas darbaspēka nodokļu likmē un minimālās algas paaugstināšana no nākamā gada ne bez iemesla izpelnījušās ne mazums kritiku.

No vienas puses ir pozitīvi, ka paaugstināsies minimālā alga un valdība domā par risinājumiem darbaspēka nodokļu sloga samazināšanai, bet no otras puses – izvēlētie risinājumi nav vērtējami kā optimālākie, kas tiešām radītu viennozīmīgus ieguvumus visiem darba ņēmējiem, uzlabotu situāciju darba tirgū un palīdzētu arī eksportspējīgajām nozarēm uzlabot savu konkurētspēju.

Jāatgādina, ka septembra sākumā finanšu ministrs Arvils Ašeradens informēja, ka no nākamā gada plānots paaugstināt iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) likmi, noteikt fiksētu un lielāku neapliekamo minimumu, paaugstināt minimālo algu un veikt pārdali starp 1. un 2. pensiju fondu. Lai gan teorētiski tas izklausās pozitīvi, ne viss ir tik labi un rožaini, kā sākumā varētu šķist. Patiesībā piedāvātās reformas darbaspēku nodokļos drīzāk vērtējams kā koks ar diviem apdegušiem galiem, kas ar laiku var sāpīgi atspēlēties gan darba ņēmējiem, gan pensionāriem, gan arī Latvijas uzņēmumu konkurētspējas kritumā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ministru kabinets (MK) 12.novembrī noraidīja visus 425 Saeimas, pārsvarā opozīcijas, deputātu iesniegtos priekšlikumus nākamā gada valsts budžeta otrajam lasījumam.

Vienlaikus valdība otrajam lasījumam atbalstīja ap 90 ministriju iesniegtos priekšlikumus, lielākā daļa no tiem bija tehniski un redakcionāli priekšlikumi.

Tostarp budžetu pavadošajiem likumprojektiem tika iesniegti kopumā 210 priekšlikumi, no tiem Finanšu ministrija (FM) piedāvāja atbalstīt 48 priekšlikumus ar fiskāli neitrālu ietekmi.

Finanšu ministrs Arvils Ašeradens (JV) pēc valdības sēdes medijiem sacīja, ka budžets ieiet savā pēdējā fāzē. Viņš norādīja, ka valdība ir izskatījusi visus priekšlikumus.

Viņš uzsvēra, ka Saeimas, pārsvarā opozīcijas, deputātu iesniegtie priekšlikumi tika noraidīti, jo 123 priekšlikumos kā līdzekļa avots tika izmantots gadskārtējais valsts budžeta pārdalāmais finansējums - to samazinājums gandrīz par 1,28 miljardiem eiro, 36 priekšlikumos tika piedāvāts palielināt budžeta nodokļu ieņēmumus, 19 priekšlikumos tika piedāvāts samazināt finansējumu Klimata un enerģētikas ministrijai (KEM) par 200 miljoniem un bija arī citi priekšlikumi.

Komentāri

Pievienot komentāru
Citas ziņas

Uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness izdevums #38

DB,17.09.2024

Dalies ar šo rakstu

Vadītājam uzņēmuma veiksmes stāstā ir liela nozīme, taču vēl būtiskāka ir vadības komandas loma, uzskata Ilze Grase-Ķibilde, bijusī Møller Baltic Import izpilddirektore.

Cik spēcīga ir vadības komanda, tik spēcīgs ir arī uzņēmums, jo mēs nevaram likt visas kārtis uz vienu cilvēku. Svarīgi apzināties, ka neviens no mums nav supercilvēks - mēs visi pieņemam gan pareizus, gan kļūdainus lēmumus, tāpēc ir būtiski darbavietā radīt tādu vidi, kurā nevienam no mums nav jābaidās atzīt savas kļūdas vai palabot citam citu, domā I.Grase-Ķibilde.

Vēl uzņēmēju žurnāla Dienas Bizness 17.septembra numurā lasi:

Statistika

Noguldījumi uz nakti strauji palielina bezskaidras naudas apriti

Tēma

Finanšu ministrijas veiktā nodokļu analīze ir kļūdaina

Nodokļi

Latvijā ieviesīs bagātnieku nodokli

Aktuāli

Ne viss ir zelts, kas spīd. Lielākie nodokļu maksātāji ir lieli pēc likuma

Komentāri

Pievienot komentāru