Ekonomika

Konkurences padomes departamenta vadība no Briseles. Cik efektīvs var būt darbs?

Guntars Gūte, Diena,10.12.2024

Jaunākais izdevums

COVID laika darba organizācijas tikumi, kuri pakāpeniski kļuvuši par normu. Attālināta darba iespējas kā pagaidu risinājums, kurš iedzīvojies un turpina dzīvot - dažkārt privātam darbadevējam neiedomājamā veidā un formā. Attālināts darbs valsts pārvaldē ir objektīva nepieciešamība, papildu bonuss vai izredzēto privilēģija?

Pēc stāšanas amatā valsts galvenais ierēdnis, Valsts kancelejas vadītājs Raivis Kronbergs paziņoja, ka gatavojas pārskatīt attālināta darba iespējas, jo strādāšana tikai attālināti nevarot būt produktīva. Taču COVID laika iespēja strādāt attālināti daudzās valsts pārvaldes iestādēs saglabāta joprojām, turklāt šķiet, ka tiek pat izmantota amatos, kuros tā nešķiet adekvāta nodarbinātības forma. Taču vairāk par paziņojumiem attālināta darba organizēšanā valsts pārvalde pagaidām nav nokļuvusi.

Piemērs - Konkurences padomes (KP) Analītiskā departamenta direktore Rūta Šutko, kuras atalgojums atbilstoši VID publiskotajai informācijai ir ap 50 tūkstošiem eiro gadā, šogad tikai dažas dienas novembrī ieradusies darbā klātienē telpās Brīvības ielā 55, Rīgā. Savus amata pienākumus viņa pilda tikai attālināti, dzīvojot Briselē, Beļģijā, kur ir nodarbināts viņas vīrs. Kā noteikts Konkurences likumā, KP ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša iestāde, taču tā savus lēmumus pieņem patstāvīgi un savā darbībā ir neatkarīga. KP ir plašas pilnvaras konkurences pārkāpumu izmeklēšanā. Tai ir pilnvaras veikt darbības, kas ir pielīdzināmas kratīšanai – pamatojoties uz tiesneša lēmumu, policijas klātbūtnē ierasties uz vietas pie tirgus dalībnieka, iekļūt visās telpās un objektos, tos atvērt, veikt to piespiedu pārmeklēšanu, aplūkot visas iekārtas, ierīces, sistēmas, kas ir pie pārmeklējamās personas, nokopēt informācijas sistēmās esošus datus, izņemt mantas, uz laiku arī aizzīmogot neapdzīvojamās telpas, transportlīdzekļus utt. Visi šie pasākumi ir veicami klātienē, līdzīgi kā tikšanās ar apmeklētājiem, kolēģiem, tirgus dalībniekiem.

Attālināta darba laiks beidzies

Caur šo KP plašo pilnvaru prizmu kā kliedzošu attālināta darba iespējas izmantošanu neatbilstoši amatam un veicamajiem pienākumiem Dienas Bizness vērsās pie Valsts kancelejas vadītāja Kronberga, kurš nepārprotami norāda, ka attālināta darba laiks valsts pārvaldē ir beidzies.Savukārt Dienas Biznesam par konkrēto attālināta darba iespēju viedokli paudis arī ekonomikas ministrs Viktors Valainis (ZZS), kurš norādījis, ka “izmeklēšanās iestādē kā Konkurences padome šāda prakse ir kā minimums savāda"."Manu vēstījumu valsts pārvaldei, ka noteikti neatbalstu vadības līmeņa attālinātu procesu vadīšanu, ir sadzirdējuši mediji, sabiedrība, bet izskatās, ka būs jāturpina skaidrojošs darbs iestāžu vadītājiem/vadītājām, jo tā ir viņu kompetence. Savu nostāju esmu izklāstījis arī valsts sekretāru sanāksmēs. Arī šo gadījumu pārrunāju ar KP vadību," pauž Kronbergs. Pēc viņa paustā, strādāšana tikai attālināti mazina produktivitāti. "Atgādināšu, ka valsts pārvaldē ir beidzies attālinātais darbs, kas bija uz noteiktu laiku Covid ierobežošanas risinājums. Mēs esam pārgājuši uz klātienes darbu ar iespēju piemērot elastīgu darbu – daļa laika klātienē, daļa attālināti. To, kā tas notiek, regulē katras iestādes vadītājs, nosakot, kurām amatu kategorijām tas ir lietderīgi, kuri darbinieki var veikt pienākumus elastīga darba apstākļos, piemēram, kādu dienu strādājot no mājām. Te nav runa par rīkojumiem, par birokrātiju atskaitīties par katru stundu, bet nodaļas, departamenta utt. vadītājiem ir jābūt lēmuma pieņēmējiem un jābūt lietas kursā, kurš un kāpēc strādā attālināti. Šeit ir jāņem vērā arī darbinieka stāžs attiecīgajā iestādē, jo jaunu darbinieku nav iespējams veiksmīgi integrēt iestādē, ja tas pilnībā strādā attālināti," saka valsts galvenais ierēdnis.

"Vēlreiz uzsvēršu, ka neatbalstu augstākā līmeņa vadītāju strādāšanu tikai attālināti, jo tādā veidā mēs zaudējam produktivitāti. Šī brīža valsts ekonomiskajos apstākļos un arī skatoties valsts budžetu turpmākajiem 4 gadiem, ir skaidri redzams, ka valsts pārvaldei ir jākļūst efektīvākai un ātrākai. Sapulcēs, kur ir klātienē paredzēta diskusija starp ekspertiem, augsta līmeņa vadītājiem ir jābūt klātienē. Man ir arī jautājums, kā augstākā līmeņa vadītājs/vadītāja vada savu nodaļu, departamentu, ja pats ir visu laiku prombūtnē. Kā tiek plānota un kontrolēta padoto darbinieku noslodze? Iestādes vadītājam galvenais atskaites punkts par elastīgā darba laika noteikšanu ir spēja izpildīt attiecīgajai iestādei uzliktos darba pienākumus. Ja iestāde ar tiem netiek galā vai daļēji tiek galā, ir jāskatās arī pārvaldības virzienā," saka Kronbergs.

Viņš gan neuzskata, ka “visiem ir jāatgriežas klātienē savās darba vietās, jo tas automātiski nenozīmēšot efektivitāti vai darba ražīgumu, tomēr tā ir iestādes vadītāja pieeja un rīcība, kā tas tiek nodrošināts. Attālinātais darbs ļauj vairākās iestādēs nodrošināt speciālistus no reģioniem, kuri nevarētu izbraukāt uz Rīgu, ja darbs visu laiku būtu klātienē. Tas ļauj risināt darbaspēka problēmas. Tomēr tas paver arī vēl virkni citu jautājumu, kur iestāžu vadītājiem ir jāskatās efektivitātes virzienā – kas notiek/notiks ar telpām, darba galdiem u.tml., ja daļa strādās pilnībā attālinātā režīmā? Vai te tiek plānoti veidi, kā samazināt izmaksas, piemēram, pārvācoties uz mazākām telpām, samazinot investīcijas mēbelēs, vai stacionārās, personalizētās darba vietas (kabineti) tiek pārplānoti uz koplietošanas režīmu, kur šis telpu kopējais apjoms samazinās un ir koplietošanas darba galdi sapulcēm klātienē vai darba dienām klātienē? Vēl viens būtisks aspekts ir iekšējais skaidrojošais darbs darbiniekiem – strādāšana no mājās ieekonomē laiku, kas jāpavada ceļā uz un no darba, ieekonomē transporta, pusdienu un apģērba izmaksas, līdz ar to tās ir zināmas priekšrocības, bet iestādes iekšienē ir jābūt skaidriem noteikumiem un vienādiem noteikumiem vienas kategorijas darbiniekiem bez privilēģijām,” saka viņš. "Reaģējot uz jūsu jautājumiem, vēlreiz šo pārrunāšu ar ministriju valsts sekretāriem, iestāžu vadītājiem, lai rastu kopīgu risinājumu."

Savukārt ekonomikas ministrs šādu augstas amatpersonas darba organizācijas praksi sauc par savādu. "Lai arī darba organizācija ir katras iestādes pašas ziņā, es uzskatu, ka tādā izmeklēšanas iestādē kā Konkurences padome šāda prakse ir kā minimums savāda. Ir grūti novērtēt, vai tieši šī viena cilvēka ilgstoša prombūtne ir galvenais iemesls mazākam izmeklēto lietu skaitam, taču ir skaidrs, ka šāda veida izņēmums var demotivēt arī citus iestādes darbiniekus nākt uz darbu klātienē. Vienlaikus iestādes vadītājam būtu jāmēra darba efektivitāte, jāmeklē iemesli, ja tā nav augstākajā līmenī, un attiecīgi jārīkojas, lai situāciju uzlabotu”, saka Valainis.

Problēmu nesaskata

Savukārt pati KP attālinātā darba iespējā tik augstai amatpersonai problēmu neredz. Dienas Biznesam sniegtā atbildē teikts, ka KP darba specifika nenosakot dienu skaitu, cik nepieciešams ierasties klātienē. "KP nav noteikts konkrēts dienu skaits, cik dienu nedēļā ir jāierodas darbā klātienē, jo KP darba specifika to nepieprasa. Galvenais elastīgas un attālinātas darba organizācijas princips KP ir savu uzdevumu izpilde noteiktā termiņā un atbilstošā kvalitātē, sasniedzot noteiktos rezultatīvos rādītājus, kuru izpildi uzrauga iestādes vadība. Par darba grafiku darbinieks vienojas ar tiešo vadītāju. Vienlaikus darba pienākumu izpilde gan klātienē, gan attālināti attiecas uz visiem iestādes darbiniekiem. Iestādē nav tāda darbinieka, kas strādātu vienīgi attālināti. KP Analītiskajā departamentā struktūrvienības direktore un darbinieki veic darbu atbilstoši iestādē paredzētajai darba organizācijas kārtībai, struktūrvienības nolikumam, amata aprakstiem un rīkojumiem, nodrošinot struktūrvienības uzdevumu un darbu izpildi iestādes padomes noteiktajā termiņā un apjomā, sasniedzot noteiktos rezultatīvos un kvalitatīvos rādītājus, un pēc nepieciešamības veic darba uzdevumus arī klātienē, tajā skaitā gan struktūrvienības vadītājai, gan darbiniekiem ierodoties pie tirgus dalībniekiem uz vietas un veicot procesuālās darbības klātienē. Lūdzam sekot arī Konkurences padomes publiskotajai informācijai par iestādes darbu sociālajos tīklos, tajā skaitā darbiniekiem pildot amata pienākumus klātienē, piemēram, 5.11. tiekoties ar OECD pārstāvjiem Konkurences padomes telpās," pauda KP.

Saskaņā ar pašas KP iekšēji izdoto nolikumu Izpildinstitūciju veido pieci departamenti un viena nodaļa, starp kuriem ir arī Analītiskais departaments. KP nolikuma 8.punkts nosaka, ka “Izpildinstitūciju vada Izpildinstitūcijas vadītājs, kurš ir Padomes priekšsēdētāja tiešā pakļautībā”. Savukārt atbilstoši KP nolikuma 13.1. un 13.2.punktam Izpildinstitūcijas vadītājs vada un organizē Izpildinstitūcijas darbu un ir atbildīgs par Izpildinstitūcijas darbību. Tātad tieši Izpildinstitūcijas vadītājs ir tas, kurš organizē un ir atbildīgs par KP departamentu direktoru un darbinieku attālināto darbu. Izpildinstitūcija ir arī tā, kas sagatavo KP lēmumu projektus atbilstoši Izpildinstitūcijas kompetencei. Saskaņā ar VID publiskoto valsts amatpersonas deklarāciju KP Izpildinstitūciju kopš 2016.gada vada Māris Spička, bet vēl pirms tam vairākus gadus viņš bijis izpilddirektora vietnieks. Viņš KP darbu sācis tālajā 2000.gadā kā vecākais referents. Šis ir piemērs tam, cik ļoti ir nepieciešama vadītāju rotācija. Lai gan praksē gadiem krāta pieredze vienā amatā uzlabo profesionalitāti, tomēr, pārāk ilgstoši darbojoties vienā valsts pārvaldes institūcijā un tās pašas funkcijas ilgstoši veicot, šāds vadītājs vairs neredz ne savas, ne padoto kļūdas.

Kā noteikts pašā Konkurences likumā, padomes priekšsēdētājs un četri padomes locekļi var ieņemt amatu piecus gadus un ne vairāk kā divus termiņus pēc kārtas. Tāda pati kārtība iespējami būtu jāattiecina arī uz Izpildinstitūcijas vadītāju, kura pilnvaru termiņš amatā būtu jāierobežo, par ko liecina visatļautība KP darba organizēšanā. Vēsturiski KP bija Ekonomikas ministrijas pārraudzībā esoša iestāde, līdz 2022.gada jūnijā Saeima pieņēma grozījumus likumā un noteica, ka KP savā darbībā ir neatkarīga. Lai gan likumā ir norādīts, ka KP ir Ministru kabineta pārraudzībā esoša iestāde, tomēr likums arī noteic to, ka pārraudzība neattiecas uz KP noteikto uzdevumu un tiesību īstenošanu, kā arī KP iekšējās organizācijas jautājumiem, tajā skaitā lēmumiem, kuri attiecas uz iestādē nodarbinātajiem.

Budžets palielinājies gandrīz 4 reizes

Konkurences likums paredz, ka KP darbību finansē no valsts budžeta. Citu finansējuma avotu iestādei nav. KP katru gadu publicē gada pārskatus par savu darbību un tajos norāda arī informāciju par iestādei piešķirtajiem finanšu resursiem, dotācijām. Salīdzinot KP publicētos datus pa gadiem, skaidri redzams, ka valsts piešķirtais finansējums iestādes darbībai katru gadu palielinās un uz 2023. un 2024.gadu šis palielinājums ir bijis ļoti būtisks – katrā no šiem gadiem iestādei piešķirtais finansējums pieauga par vairāk nekā vienu miljonu EUR, salīdzinot ar iepriekšējo gadu. 2024.gadā likumā apstiprinātas valsts dotācijas KP 4 892 996 eiro; 2023.gadā 3 343 891 eiro; 2022.gadā 2 337 931 eiro; 2021.gadā 2 007 401 eiro; 2020.gadā 1 304 484 eiro. Kā redzams no šiem datiem, KP piešķirtais budžets laikā no 2020. līdz 2024.gadam ir palielinājies gandrīz četras reizes. Tā visa ir mūsu nodokļu maksātāju nauda, ko iestāde varētu tērēt savu funkciju pildīšanai – “aizsargāt, saglabāt un attīstīt brīvu, godīgu un vienlīdzīgu konkurenci visās tautsaimniecības nozarēs sabiedrības interesēs, ierobežojot tirgus koncentrāciju, uzliekot par pienākumu izbeigt konkurenci regulējošajos normatīvajos aktos aizliegtas darbības un normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā saucot pie atbildības vainīgās personas”.

Bet vai tā to dara? KP pieņemto lēmumu par konkurences tiesību pārkāpumiem skaits liecina par pretējo. Tabulā apkopota informācija par KP laikā no 2020.gada, kad Covid-19 pandēmijas dēļ sākās attālinātais darbs, pieņemtajiem konkurences tiesību pārkāpumus konstatējošajiem lēmumiem. Salīdzinājumam (skatīt tabulā ) norādīta informācija par KP lēmumu skaitu pirms 10 gadiem.

Kā redzams, pēdējos trijos gados kopā KP pieņēmusi tik lēmumu, cik tā bija pieņēmusi vienā 2014.gadā, kad tās budžets bija piecas reizes mazāks.

Vai šāda KP darba statistika attaisno tai piešķirtā valsts budžeta apmēra pieaugumu no mūsu - nodokļu maksātāju - naudas? Jo lielāku finansējumu iestāde saņem, jo mazāk lēmumu pieņem. Skatot iestādes budžeta neproporcionālo finansējuma pieaugumu pret darba rezultātu, rodas jautājums, kādiem mērķiem iestāde katru gadu arvien lielāko saņemto finansējumu tērē. Kā pirmais variants prātā nāk darbinieku algas. Tajos pašos KP gada pārskatos, skatot datus par iestādē nodarbināto skaitu, redzama šāda aina: 2023.gadā 62 darbinieki; 2022.gadā 56 darbinieki; 2021.gadā 54 darbinieki; 2020.gada 47 darbinieki. Kā redzams, darbinieku skaits pieaug, taču vai tā pieaugums ir tik būtisks, ka attaisno dramatisko iestādes budžeta palielinājumu un vēl vairāk – vai tas attaisno iestādes darba rezultātu? Šobrīd šie dati liecina, ka jo vairāk iestādē darbinieku un lielāks tās budžets, jo mazāk tā dara un pieņem skaitliski mazāk lēmumu.

Veido jaunu darba vietu

Dienas Bizness uzdeva KP jautājumu arī par KP bijušā padomes locekļa Jāņa Račko pašreizējo nodarbinātību KP un viņa iespējamo iecelšanu jaunā KP departamenta vadītāja amatā, nerīkojot vadītāja atlasei atklātu konkursu. Atbildē KP norādīja, ka “Jānis Račko turpina darbu KP padomnieka amatā, kurā pēc padomes locekļa pilnvaru termiņa beigām tika pārcelts saskaņā ar Valsts civildienesta likuma 37. panta pirmo daļu”. Savukārt par J. Račko iecelšanu jaunā departamenta vadītāja amatā KP atbildēja ļoti vispārīgi: “Atkarībā no amata statusa – darbinieks vai valsts civildienesta ierēdnis - tiks piemērotas saistošās Valsts civildienesta likuma un Darba likuma normas nodarbināto izraudzīšanā. Par jauno struktūrvienību un tās vadītāju informāciju sniegsim tad, kad KL grozījumi stāsies spēkā.”

Šeit varam vēl piebilst, ka arī šīs funkcijas izpildei KP bija prasījusi papildu finansējumu - 2024.gadā 360 128 eiro apmērā, 2025.gadā 322 799 eiro apmērā un 2026.gadā 322 096 eiro apmērā. Šīs atbildes KP sniedza novembra sākumā. Dažas nedēļas vēlāk Saeima pieņēma likumu un piešķīra KP jaunās funkcijas “sniegt metodisko atbalstu publiskajiem pasūtītājiem konkurences tiesību pārkāpuma rezultātā radīto zaudējumu apzināšanā, kā arī to novērtēšanā un aprēķināšanā”, par ko KP publicējusi relīzi savā mājaslapā. Paredzams, ka tieši šo jauno KP funkciju izpildei tiks veidots departaments, kuru varētu vadīt J. Račko.

Šobrīd atliek gaidīt, vai KP sludinās kādus konkursus uz amata vietām, lai pildītu jaunās funkcijas, un gaidīt, kad KP publicēs nākamo paziņojumu, ka šis departaments uzsācis darbu. Šī arī vērtējama kā slikta prakse, ka bijušajam padomes loceklim pēc tam, kad beigušies viņa abi pilnvaru termiņi, kas noteikti likumā, tiek veidota jauna amata vieta – departaments, par kura vadītāju viņš kļūtu. Vēl vairāk nekā kritiska vērtējama prakse pārejas periodā, kamēr Saeima apstiprina KP jauno funkciju un KP var izveidot jaunu departamentu, iecelt bijušo padomes locekli padomnieka amatā – tā teikt, atradām pagaidu vietu. Cik zināms, līdzīgi KP rīkojusies jau iepriekš. Arī Juridiskā departamenta direktors Valentīns Hitrovs šajā amatā tika iecelts bez konkursa. Viņš gan šobrīd ilgstoši šos amata pienākumus nepilda, jo darbojas Briselē. Tāpat arī Konkurences veicināšanas nodaļa (šobrīd jau departaments) pirms vairākiem gadiem tika izveidota un tās vadītāja amatā iecelts šī brīža direktors Antis Apsītis.

Kā liecina valsts amatpersonas deklarācijā publiskotā informācija, viņš KP darbojas kopš 2006.gada septembra, tātad jau 18 gadus. Kā noprotams, šāda KP prakse ļauj iestādei savā ziņā lojālajiem darbiniekiem maksāt augstāku algu, ko ierobežo valsts noteikumi par amata atlīdzības klasēm. Tādēļ jo augstāks amats, jo lielāku algu var saņemt. Visticamāk, tas arī ir iemesls, kāpēc KP veido vairākus departamentus ar mazāku darbinieku skaitu, nevis mazāk departamentu ar apakšnodaļām, – lai būtu vairāk vadītāju, kuriem maksāt lielākas algas. Šeit jāmin ekonomikas ministra Viktora Valaiņa norādītais par Latvijas Investīciju un attīstības aģentūras (LIAA) reorganizāciju pirms dažiem mēnešiem: “Izmaiņas būs ļoti lielas, būtiski mazināsies arī departamentu skaits, kas šobrīd ir tuvu 20. Tas vairs tā nepaliks. Iestāde piedzīvos lielas pārmaiņas un arī jaunu vadītāju.” Minētā kontekstā publiski jau iepriekš norādīts, ka LIAA reorganizācijas rezultātā darbu varētu zaudēt vairāk nekā 30 darbinieki, bet uz efektivizācijas rēķina varētu pieaugt algas palikušajiem. Vēl pirms reorganizācijas pabeigšanas V. Valainis bija norādījis: “Mainīsies gan darbinieku skaits, gan atbildības. Mēs plānojam veikt būtisku darbinieku [skaita] samazināšanu, bet tai pašā laikā tiem, kas paliks iestādē, būs būtiski algu pielikumi. Darbaspēka resursi tiks koncentrēti tieši uz investīcijām un eksportu.”

Kā noprotams no minētā, viens no LIAA reorganizācijas mērķiem bija tieši daudzo departamentu likvidēšana un darbības efektivizēšana. Tas ir pretēji tam, uz ko virzās KP – katrai nelielai iestādes funkcijai veidot savu departamentu, samazināt pārkāpumus konstatējošo lietu skaitu, bet katru gadu prasīt un saņemt papildu finansējumu. Bezkaunīgi šķiet pagājušās nedēļas taupības budžeta ietvaros Ekonomikas ministrijas iesniegtie grozījumi Konkurences likumā jaunas funkcijas izveidei, kas nodokļu maksātājiem izmaksās vēl papildu vairāk nekā EUR 300 000 gadā. Vai tiešām esošie 62 darbinieki, kas spēj izmeklēt divas pārkāpumu lietas gadā, nevarēja šo jauno funkciju paveikt esošo 5 miljonu EUR budžeta ietvaros, neizveidojot jaunu amata vietu savu amatu nokalpojušajam Jānim Račko? Savukārt pamatā tikai attālinātais darbs KP ir pretrunā ar Valsts kancelejas direktora R. Kronberga skaidro vēstījumu par to, ka valsts pārvaldē vadības līmeņa darbiniekiem attālināta procesu vadīšana nav atbalstāma.

Komentāri

Pievienot komentāru
Kapitāla tirgus aktualitātes ar Signet Bank

Valsts pārvaldes iekārtas likums un publisko personu kapitālsabiedrību ceļš uz biržu

Kārlis Mārtiņš Krauze, ZAB Eversheds Sutherland Bitāns jurists,04.11.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Nav noslēpums, ka, salīdzinot ar citām reģiona valstīm, Latvijas komersantu akciju tirgus kapitalizācija būtiski atpaliek no sava ekonomiskā potenciāla, 2023. gada beigās veidojot tikai 1,8% no IKP. Savukārt biržā kotēto Latvijas valsts un pašvaldību kapitālsabiedrību skaits pret privātā sektora emitentiem atšķirībā no Lietuvas (36%) un Igaunijas (38%) joprojām veido apaļu nulli.

Minētā statistika ne tikai liecina par pasivitāti kapitāla tirgus piedāvāto finansējuma iespēju izmantošanā, bet arī par krasajām atšķirībām starp kaimiņvalstu pieņemtajiem publisko personu kapitālsabiedrību uzraudzības modeļiem.

Ņemot vērā, ka publisko personu kapitālsabiedrības veido ārkārtīgi būtisku potenciālo kapitāla tirgus kandidātu daļu, nepieciešams rast atbildi uz jautājumiem – kas kavē Latvijas valsts kapitālsabiedrību dalību kapitāla tirgos, un kā atbrīvoties no šiem nelabvēlīgajiem faktoriem?

Valsts pārvaldes iekārtas likuma 88. pants

Plaši diskutētā Valsts pārvaldes iekārtas likuma (VPIL) 88. panta pirmajā daļā joprojām paredzēts, ka publiskās personas drīkst līdzdarboties kapitālsabiedrībās tikai tad, ja tiek (1) novērsta tirgus nepilnība, (2) sniegta stratēģiski svarīga prece vai pakalpojums vai (3) tiek pārvaldīti stratēģiski svarīgi īpašumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Neraugoties uz pēdējo gadu lejupslīdi būvniecības nozarē, iespējamo visaptverošo krīzi, valsts budžeta izaicinājumiem, SIA MONUM – viens no lielākajiem būvuzņēmumiem valstī - plāno izaugsmi un izaicinājumus grasās padarīt par iespējām.

Par to, kādēļ tas izdosies, Dienas Biznesa jautājumi jaunajai uzņēmuma vadītājai - valdes loceklei Evitai Domello.

Vadāt vienu no prāvākajiem Latvijas būvuzņēmumiem. Kādas ir jūsu prioritātes un fokusi uzņēmuma vadībā? Kas ir MONUM jūsu vadībā, un kādi ir nākotnes mērķi?

Esmu ienākusi uzņēmumā ar bagātu vēsturi, pieredzi un tradīcijām. Būtiski, ka MONUM kā uzņēmums ir apzinājies savu nozīmi un spēju ietekmēt un mijiedarboties ar sabiedrību vides, sociālajās un ekonomiskajās jomās. Man kā vadītājai ir jānodrošina, ka MONUM ir ilgtspējīga biznesa uzņēmums. Plānoju uzņēmuma izaugsmi veicināt, pārskatot un sakārtojot iekšējos darbības procesus, meklējot efektivizācijas un maksimālas digitālo rīku izmantošanas iespējas, kas iespējami atvieglo tik ļoti vērtīgos cilvēkresursus, ļaujot tiem primāri pievērsties un izmantot savu potenciālu galvenajam - būvniecības vadības procesam, lieki netērējot laiku blakus procesiem. Būvniecībā, līdzīgi kā citās jomās, ar katru gadu aizvien aktuālāka kļūst pilnvērtīga digitālā transformācija, kas manā skatījumā nozīmē pāreju uz informācijas apriti strukturētā elektroniskā formātā, savienojot dažādas izcelsmes datus, tādējādi palīdzot izprast būvprojekta risinājumus, risinājumu savienojamību, modeļu detalizāciju, kā arī kontrolēt izstrādāto projektu kvalitāti. Šis ir arī stratēģiski svarīgs solis uzņēmumā, ņemot vērā apstākli, ka jau no 2025.gada 1. janvāra stāsies spēkā prasība publisku personu finansētu trešās grupas ēku būvniecībā piemērot būvju informācijas modelēšanu (BIM).

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Senāts atstāja negrozītu Administratīvās apgabaltiesas spriedumu, ar kuru atcelts 701 811 eiro naudas sods, ko Konkurences padome bija piemērojusi SIA "DEPO DIY" par informācijas nesniegšanu, informē Augstākā tiesa.

Likumā noteikts, ka Konkurences padome ir tiesīga uzlikt naudas sodu par informācijas nesniegšanu lietas ietvaros noteiktajā termiņā un apjomā pēc tās pieprasījuma vai normatīvajos aktos noteiktajos gadījumos.

Senāts vērtēja, vai apgabaltiesa, atzīstot, ka pieteicējas darbībās nav saskatāms minētais pārkāpums, tiesību normu ir piemērojusi pareizi.

Konkurences padome naudas soda piemērošanu argumentēja ar to, ka pieteicējas pārstāvja paskaidrojumi iestādē atšķīrās no vēlāk tiesā sniegtajām liecībām.

Atbilstoši apgabaltiesas konstatētajam tiesas sēdē pieteicējas pārstāvis plašāku informāciju bija sniedzis, atbildot uz konkrētiem jautājumiem. Savukārt iestādē pēc pieteicējas pārstāvja skaidrojuma, ka konkrētos e-pastus neatceras un nevēlas tos interpretēt patvaļīgi, precizējoši jautājumi netika uzdoti.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpmāk Konkurences padomes (KP) vadība tiek uzticēta līdzšinējam KP padomes loceklim Kārlim Piģēnam.

Priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs pienākumus pildīs līdz jauna padomes priekšsēdētāja stāšanās amatā, kuru konkursa kārtībā apstiprinās Ministru kabinets.

K. Piģēns ir Konkurences padomes loceklis kopš 2022. gada un KP priekšsēdētāja prombūtnes laikā ir apliecinājis savas vadības prasmes un spējas, kā arī sekmīgi vadījis iestādes darbu.

“Šobrīd būtiskākais uzdevums ir nodrošināt iestādes darbības nepārtrauktību. KP turpinās uzraudzīt un stiprināt konkurences tiesības Latvijā, saglabājot esošo iestādes stratēģijā nodefinēto attīstības kursu un vērtības. Turpināsies arī darbs pie iestādes IT risinājumu un citu inovāciju attīstības. Tāpat arī 2025. gadā Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācija (OECD) uzsāks pilnu iestādes darbības auditu, vienlaikus arī vērtējot Latvijas konkurences tiesību instrumentu efektivitāti un iespējamos uzlabojumus. Šajā gadā KP arī uzsāks sniegt konsultācijas publiskajiem pasūtītājiem zaudējumu novērtēšanas aprēķinos un aprēķināšanas metodes izvēlē, kā arī nodrošinās konsultatīvu atbalstu radīto zaudējumu aprēķināšanā publiskajam pasūtītājam prasības pieteikuma iesniegšanai tiesā.” stāsta priekšsēdētāja pienākumu izpildītājs K. Piģēns.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) pieņēmusi lēmumu atļaut Akciju sabiedrībai "Dobeles dzirnavnieks" un Brueggen International GmbH iegūt kopīgu izšķirošu ietekmi pār Akciju sabiedrību "Rīgas dzirnavnieks".

KP nekonstatēja būtisku kaitējumu konkurencei, tāpēc lēma par darījuma atļaušanu.

Akciju sabiedrība "Dobeles dzirnavnieks" (AS "Dobeles dzirnavnieks") ir Latvijā reģistrēta sabiedrība, kas nodarbojas ar graudu pārstrādi un pārtikas produktu ražošanu, kā arī graudu iepirkšanu, pirmapstrādi un uzglabāšanu.

AS "Dobeles dzirnavnieks" grupas sastāvā ir arī vairāki uzņēmumi, kas nodarbojas ar maizes un miltu izstrādājumu ražošanu, graudu malšanas produktu ražošanu un saražotās produkcijas tirdzniecību.

Savukārt Brueggen International GmbH (Brueggen) ir Vācijā reģistrēta holdinga kompānija, un tās grupas pamatdarbība ir saistīta ar dažādu graudaugu produktu ražošanu, kas pamatā ir augstas kvalitātes brokastu pārslas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Saeima šonedēļ noraidīja deputāta Andreja Judina (JV) priekšlikumu paredzēt uzņēmējiem kriminālatbildību par konkurences pārkāpumiem publiskos iepirkumos. Par priekšlikumu balsoja deputāti no “Jaunās Vienotības”, “Progresīvajiem” un “Nacionālās apvienības”, tomēr deputātu vairākumam balsojot pret, priekšlikums neguva Saeimas atbalstu.

Iepriekš saturiski tādu pašu priekšlikumu Saeimas Juridiskajā komisijā jau bija iesniedzis ģenerālprokurors Juris Stukāns. Iebildumus pret priekšlikumu izteica uzņēmēju organizācijas, izsakot neapmierinātību par to, ka organizācijas par šādu priekšlikumu nemaz nav tikušas informētas un nav notikusi diskusija – tā vietā priekšlikums tika iesniegts uz 2. lasījumu likumprojektā par kriminālatbildības pastiprināšanu dzīvnieku spīdzinātājiem. Uzņēmēju pārstāvji pauda, ka priekšlikumā saredz riskus, kas radīs negatīvas sekas uzņēmējdarbības videi Latvijā. “Ir svarīgi stiprināt uzņēmējdarbības vidi, tomēr cietumsodi uzņēmējiem nav pareizais virziens” – uzsvēra Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) ģenerāldirektors Kaspars Gorkšs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Pretlikumīgas konkurences pazīmes metāllūžņu tirgū

Johens Kleins, biedrības “Baltijas metāllūžņu pārstrādātāju asociācija” padomnieks,05.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Norises Latvijas metāllūžņu savākšanas un pārstrādes tirgū liecina, ka šajā tirgū ir vērojamas agresīvas un pretlikumīgas konkurences pazīmes, kas apdraud virknes šī tirgus dalībnieku turpmāko eksistenci un rada valstij nodokļu zaudējumus.

Runa ir par Lietuvas vadošo metāllūžņu savākšanas un pārstrādes uzņēmumu grupu “Kuusamet Group”, kas ar kuru saistītie uzņēmumi darbojas visās trijās Baltijas valstīs. Lietuvā šī grupa jau šobrīd ir lielākā metāllūžņu savākšanas un pārstrādes uzņēmumu grupa, kas apvieno apmēram 20 dažādus šīs nozares uzņēmumus. Igaunijā un Latvijā “Kuusamet Group” pieder uzņēmums “Refonda”, kas šajos tirgos darbojas jau vairākus gadus, piedāvājot krietni augstākas melno metāllūžņu iepirkšanas cenas nekā vidēji tirgū.

Ar šādas taktikas palīdzību “Refonda” Igaunijā ir izspiedis no tirgus vairākus mazākus metāllūžņu nozares uzņēmumus un ieņēmis to vietu savu vietu tirgū, mainot nosaukumu uz “Metruna” un vienlaikus ar nosaukuma maiņu atgriežoties arī pie tirgus vidējo melno metāllūžņu iepirkuma cenu piedāvāšanas. Tagad “Refonda” šos no juridiskā viedokļa apšaubāmos tirgus iekarošanas paņēmienus izmēģina arī Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru
DB Viedoklis

Kā ierēdņu mafija iepļaukāja Valaini

Gatis Madžiņš, izdevniecības Dienas Bizness galvenais redaktors, līdzīpašnieks,08.01.2025

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Šis būs hrestomātisks pastāsts par ierēdņu un politiķu attiecībām. Un te pat nav runa par to, ka konkrētais politiķis ir bijis gana vājš, lai konkrētajā attiecību partijā tiktu apspēlēts, bet gan vairāk to, kādā varas, nesodāmības un ārēju stimulu (?) paralēlajā universā mēdz dzīvot ierēdņi, kuriem mēs visi maksājam algu un esam pastarpināti deleģējuši milzu varu.

Tātad - otrdien ar Ministru kabineta lēmumu pēc paša vēlēšanās no amata tika atbrīvots Konkurences padomes (KP) līdzšinējais priekšsēdētājs Juris Gaiķis. Cik zinu, jau trešais šīs iestādes vadītājs pēc kārtās, kurš amatu pamet pirms termiņa. Uzreiz pēc lēmuma pieņemšanas padomes mājaslapā publicēta informācija, ka KP darbu turpmāk vadīs padomes loceklis Kārlis Piģēns.

Viņš pildīšot priekšsēdētāja pienākumus līdz amatā stāsies jauns priekšsēdētājs, kuru izraudzīsies konkursa kārtībā un apstiprinās Ministru kabinets. Es un kolēģi esam vairākkārt rakstījuši par nepilnībām KP darbā, iestādei nesaskatot acīmredzamus pārkāpumus vai tās darbiniekiem mēnešiem ilgi neapmeklējot darbu klātienē (dažkārt strādājot attālināti pat no ārvalstīm), kas rezultējies ar to, ka padome faktiski jau gadiem neveic savas funkcijas un turpina dzīvot aktīvā Covid-19 laikmetā, ar klapēm uz acīm un ausīm.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijā tirdzniecību uzraugošā sistēma nestrādā jeb ražotāju un lielveikalu attiecībās iztrūkst "ceļu policista", intervijā atzina Latvijas Maiznieku biedrības valdes priekšsēdētājs un maiznīcas "Dona" vadītājs Kārlis Zemešs.

"Problēma ir tajā, ka mums nav tirdzniecību uzraugošās sistēmas. Mums ir Konkurences padome, kuras kapacitāte ir ļoti maza. Ja viņi darbotos režīmā, kurā pastāvīgi uzraudzītu tirgus situāciju, nevis reaģētu tikai uz ražotāju, piegādātāju vai tirgotāju sūdzībām, tad varbūt situācija būtu citādāka," teica Zemešs.

Pēc viņa sacītā, ražotāji arī nesūdzas konkurences uzraugiem par lielveikalu rīcību, jo ir atkarīgi no tirgotājiem. "Kurš no ražotājiem ir gatavs sūdzēties, ja ir atkarīgs no tirgotāja, ja 30% vai 50% no produkcijas noieta ir vienā vai otrā tirdzniecības tīklā? Neviens nebūs gatavs sūdzēties, jo katra ražotāja produkti ir aizstājami. Mazie ražotāji ir ļoti viegli ievainojami, jo nav tāda produkta, kuru nevar aizvietot. Ja zaudē tirgus daļu vai apjomu, tad tālākā pastāvēšana ir diezgan nosacīta," minēja maiznieku biedrības vadītājs.

Komentāri

Pievienot komentāru
Ekonomika

KP priekšsēdētājs Gaiķis atstās amatu, lai vadītu Latvijas Digitālās veselības centru

LETA,18.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padomes priekšsēdētājs Juris Gaiķis atstās amatu, lai vadītu valstij piederošo SIA "Latvijas Digitālās veselības centrs" (LDVC), kas no nākamā gada pārņems e-veselības sistēmas pārziņa funkcijas.

Konkurences padomē apliecināja, ka Gaiķis ir iesniedzis atlūgumu atbildīgajai ministrijai, ko vēl būs jāizskata valdības sēdē.

Tikmēr Veselības ministrija (VM) informē, ka Gaiķis LDVC valdes priekšsēdētāja amata pienākumus sāks pildīt no 20.janvāra, un par atbilstošāko kandidātu šim amatam izraudzīts konkursa kārtībā, 30 pretendentu konkurencē.

Kandidāti tika vērtēti trīs kārtās. Notika kandidātu padziļināta vadības kompetenču novērtēšana daļēji strukturētas intervijas veidā. Savukārt atlases trešajā kārtā norisinājās padziļināto kompetenču intervijas, kurās vērtēja kandidātu stratēģisko redzējumu, pārmaiņu vadīšanu, līderību un komandas vadīšanu, orientāciju uz attīstību, kā arī lēmumu pieņemšanu un atbildību.

Komentāri

Pievienot komentāru
Eksperti

Nesaimnieciska domāšana ir viens no iemesliem finansējuma problēmām pašvaldībās

Arunas Mickevicius, “Bite Latvija” ģenerāldirektors,02.07.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Kāds sakars finansējuma problēmām pašvaldībās ar telekomunikāciju iepirkumiem? No vienas puses, plaši apspriestie finansiālie izaicinājumi Latvijas pašvaldībās ir saistīti ar ierobežotiem resursiem un pamatotu izmaksu pieaugumu dažādās pozīcijās, no otras puses – mēs nevaram ignorēt jau ilgstošu atsevišķu pašvaldību nesaimniecisko pieeju mobilo sakaru pakalpojumu iepirkumos, lieki šķērdējot valsts un iedzīvotāju naudu.

Citiem vārdiem sakot, ir pašvaldības, kas, nesaimnieciski organizētu un konkurenci ierobežojošu iepirkumu rezultātā jau gadiem pārmaksā par mobilo sakaru pakalpojumiem.

Mobilo sakaru pakalpojumi ir pamatvajadzība, lai pašvaldības varētu pilnvērtīgi un efektīvi pildīt savas funkcijas. Latvijā ir trīs mobilo sakaru pakalpojumu sniedzēji, kas saskaņā ar Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas veiktajiem pakalpojumu – zvanu, SMS saziņu un mobilā interneta – kvalitātes mērījumiem – var nodrošināt tos augstā kvalitātē. Tā ir būtiska priekšrocība valsts sektoram, jo konkurence veicina arī izdevīgākas cenas. Šajā ziņā jāuzsver, ka publisko iepirkumu procedūru mērķis ir nodrošināt, ka pašvaldības izvēlas izdevīgāko un labāko piedāvājumu mobilo sakaru pakalpojumu jomā. Tomēr, kāpēc pašvaldības apzināti izvēlas pārmaksāt?

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Turpinot paplašināšanos, degvielas uzpildes staciju (DUS) tīkla KOOL operators SIA KOOL Latvija atklājis jaunu DUS Daugavpilī.

Tā ir jau devītā DUS Latgalē, kopējam KOOL Latvija pārvaldīto DUS skaitam sasniedzot 70.

Sākotnēji Daugavpilī būs pieejama pašapkalpošanās DUS, bet ar laiku plānots nodrošināt arī pilnu KOOL pakalpojumu un preču klāstu.

“Jau ilgāku laiku domājām par degvielas uzpildes stacijas izveidi Daugavpilī, kas būtu ērta priekšrocība mūsu klientiem, kā arī iespēja Daugavpils iedzīvotājiem un viesiem izmantot mūsu kvalitatīvo degvielu. Esam gandarīti, ka ir izdevies šo ieceri īstenot un nodrošināt arvien plašāku DUS tīklu visa Latvijā ,” pauž KOOL Latvia valdes loceklis Sandis Šteins.

KOOL Latvija dibināts 2016.gada oktobrī, sadarbojoties vietējiem privātajiem investoriem un "ZGI-3" alternatīvo ieguldījumu fondam, lai radītu un attīstītu jaunu degvielas uzpildes staciju tīklu Latvijā.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Degvielas tirgotājs SIA "Kool Latvija" ir kļuvis par SIA "Baltijas degviela" vienīgo īpašnieku, liecina informācija "Firmas.lv".

Iepriekš "Baltijas degvielas" kapitālā 78,52% piederēja maksātnespējīgajai "PNB bankai" un 21,48% SIA "Naples", bet šogad 14.novembrī "Naples" kļuva par vienīgo "Baltijas degvielas" īpašnieci. "Naples" īpašnieki ir Ivo Vasiļevskis (88%) un Ringolds Mencens (12%).

"Kool Latvija" 2023.gada pārskata vadības ziņojumā teikts, ka pērn maijā Latvijas Konkurences padomē tika iesniegts apvienošanās ziņojums, kur "Kool Latvija" mātesuzņēmums AS "Aqua Marina" plānoja iegūt izšķirošu ietekmi pār SIA "East-West Transit" un "Naples" aktīviem - 44 degvielas uzpildes stacijām, kas darbojas ar "Latvijas nafta" zīmolu, un termināliem. Pērn oktobrī Konkurences padome atļāva īstenot darījumu.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas valdība nolēmusi izveidot institūciju nepārtrauktai pārtikas cenu dinamikas izsekošanai un valdības konsultēšanai par nepieciešamajiem pasākumiem nepamatota cenas kāpuma gadījumos.

Zemkopības ministrijai uzdots Pārtikas padomi izveidot līdz 29.janvārim.

Pārtikas padome būs atvērta visiem pārtikas piegādes ķēdes dalībniekiem: tirgotājiem, pārstrādātājiem, lauksaimnieku organizāciju pārstāvjiem un pētniekiem, paziņoja valdība.

Premjerministrs Gintauts Palucks sagaida, ka padome veicinās lielāku cenu caurskatāmību, labāku konkurenci tirgū un lielāku patērētāju informētību un uzticēšanos. Tai arī jāuzlabo konkurences vide mazajiem tirgus dalībniekiem, viņš piebilda.

"Pārtikas cenu kāpumu bieži izraisa objektīvi apstākļi, piemēram, augstākas izejvielu cenas, piegādes ķēžu traucējumi vai citi globāli faktori. Taču pat šādos gadījumos iedzīvotāji un patērētāji sagaida, ka valsts darīs ko vairāk nekā tikai pasīvu novērotāja lomu, jo īpaši tad, ja tas būtiski ietekmē pirmās nepieciešamības preču grozu," sacīja Palucks.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Ar Igaunijas augstākās tiesas - Valsts tiesas - spriedumu par 300 000 eiro naudassodu spēkā stājies Vides departamenta sods Igaunijas lielākajam degvielas tirgotājam "Olerex" par 2022.gadā noteiktā biodegvielas piejaukuma līmeņa nesasniegšanu.

Kompānija par tādu pārkāpumu sodīta otro reizi pēc kārtas.

Valsts tiesas ceturtdien pieņemtais spriedums nozīmē, ka stājies spēkā notiesājošais spriedums, ar kuru Valsts tiesa piesprieda naudassodu 300 000 eiro apmērā. 2021.gadā Vides departaments par tādu pašu pārkāpumu "Olerex" noteica 12 000 eiro sodu.

Pagājušā gada decembrī Vides departaments atzina "Olerex" par vainīgu, ka tā nav izpildījusi savas saistības attiecībā uz biodegvielas īpatsvaru 2022.gadā. Departaments apsūdzēja degvielas uzņēmumu, ka tā pārdotajā degvielā nav bijis pietiekami daudz atjaunīgo energoresursu degvielas. Par pārkāpumu departaments noteica astoņu miljonu eiro sodu.

Komentāri

Pievienot komentāru
Pakalpojumi

Circle K Latvia plāno pārņemt Astarte-Nafta degvielas uzpildes staciju Krasta ielā

Db.lv,12.08.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences padome (KP) saņēmusi SIA "Circle K" pilno apvienošanās ziņojumu par izšķirošas ietekmes iegūšanu pār Sabiedrības ar ierobežotu atbildību "ASTARTE NAFTA" aktīviem, apvienošanās rezultātā iegūstot vienu degvielas uzpildes staciju Rīgā, Krasta ielā 93.

SIA "Circle K" ir Latvijā reģistrēta sabiedrība, kuras pamatdarbība ir degvielas, autogāzes jeb LPG, eļļas produktu, ātro uzkodu, karsto dzērienu un pirmās nepieciešamības preču mazumtirdzniecība degvielas uzpildes stacijās, DUS projektēšana, celtniecība un ekspluatācija, un degvielas, cietā, šķidrā un gāzveida kurināmā un līdzīgu produktu vairumtirdzniecība.

Sabiedrība ar ierobežotu atbildību "ASTARTE NAFTA" ir Latvijā reģistrēta sabiedrība, kura nodarbojas ar degvielas un smērvielu, autogāzes jeb LPG, auto piederumu, karsto dzērienu un pirmās nepieciešamības preču mazumtirdzniecību degvielas uzpildes stacijās.

Balstoties uz ziņojumā sniegto informāciju, apvienošanās dalībnieku darbība Latvijas teritorijā pārklājas degvielas, autogāzes jeb LPG, ātro uzkodu, karsto dzērienu un pirmās nepieciešamības preču mazumtirdzniecībā degvielas uzpildes stacijās.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas Sociālās aizsardzības un darba lietu ministrija ierosinājusi valdībai 2025.gadā minimālās mēneša algas likmi paaugstināt par 114 eiro jeb 12% līdz 1038 eiro.

Ierosinājums paredz, ka minimālā stundas alga palielināsies līdz 6,35 eiro no pašreizējiem 5,65 eiro.

Kā norāda ministrija, lēmums ir kompromiss, kas balstīts uz Trīspusējās sadarbības padomē paustajiem viedokļiem, Lietuvas Bankas priekšlikumiem un atjauninātajām ekonomikas prognozēm.

Minimālā mēnešalga Lietuvā pašlaik ir 924 eiro, un tā veido 43% no vidējās bruto algas. Pašlaik minimālā alga Lietuvā ir par 44% lielāka nekā 2021.gadā, kad tā bija 642 eiro. Tas ir straujākais minimālās mēnešalgas pieaugums starp Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (OECD) valstīm, norāda Sociālās aizsardzības un darba lietu ministrijā.

Ministrija vēlas izvairīties no pārāk straujas tās paaugstināšanas, jo pārāk augsta minimālā mēnešalga nozīmētu, ka eksportējošo uzņēmumu konkurētspēja pasliktinātos.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Rīgas pilsētas tiesa ar zīmolu "Latvijas nafta" strādājošajai SIA "East-West Transit" pasludinājusi tiesiskās aizsardzības procesu un apstiprinājusi tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plānu, liecina Maksātnespējas reģistra informācija.

Tiesiskās aizsardzības procesa īstenošanas termiņš kompānijai ir noteikts četri gadi.

"East-West Transit" tiesiskās aizsardzības procesa pasākumu plāns paredz maksājumu saistību izpildes atlikšanu, kustamās mantas vai nekustamā īpašuma atsavināšanu vai apgrūtināšanu ar lietu tiesībām, lai panāktu kreditoru prasījumu izpildes termiņa pagarināšanu vai kreditoru prasījumu apmierināšanu.

Tāpat plāns ietver nodrošināto kreditoru grupā paredzēta blakusprasījumu dzēšanu pilnā apmērā, nenodrošināto kreditoru grupā paredzēta blakusprasījumu dzēšanu pilnā apmērā, norēķiniem ar Valsts ieņēmumu dienests (VID) paredzēta blakusprasījumu dzēšanu pilnā apmērā, savukārt norēķiniem ar Būvniecības valsts kontroles biroju (BVKB) paredzēta blakusprasījumu dzēšana 50% apmērā, ņemot vērā, ka parādnieks ir izmantojis nokavējuma naudas samazināšanas iespēju ne vairāk par 50 procentiem bez BVKB piekrišanas.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Igaunijas būvniecības uzņēmums "Merko Ehitus" pārdevis Latvijas būvkompāniju SIA "Merks", uzņēmums pirmdien informēja Tallinas biržu.

Kā informēja "Merko Ehitus", 1.augustā stājās spēkā pirkuma-pārdošanas līgums, ar kuru "Merko Ehitus" grupā ietilpstošais "Merko Investments" pārdeva Latvijas būvuzņēmumu SIA "Merks".

Vienojoties ar pircēju, puses darījuma cenu neizpaudīs.

"Merks" līgumu portfelis ir izsmelts, un uzņēmumam nav saimnieciskās darbības, uzņēmumam atlikuši tikai juridiskie strīdi un "Merko Ehitus" garantēto garantijas saistību izpilde, teikts paziņojumā Tallinas biržai.

"Merko Ehitus" paziņoja, ka tiek veikti grupas struktūras pielāgojumi, lai vadība katrā valstī kļūtu efektīvāka un nostiprinātu koncentrēšanos uz pamatdarbību, kas ir būvniecības pakalpojumi un nekustamā īpašuma attīstība.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Konkurences Padome (KP) pieņēma lēmumu atļaut Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankai (ERAB) iegūt kopīgu izšķirošu ietekmi ar MG NL Holding B.V. pār Green Genius International B.V. (Green Genius), informē KP.

KP nekonstatēja būtisku kaitējumu konkurencei, tāpēc lēma par darījuma atļaušanu.

Apvienošanās dalībnieks ERAB ir starptautiska organizācija un daudzpusēja attīstības investīciju banka, kas izmanto investīcijas kā līdzekli tirgus ekonomikas veidošanai un attīstībai. Latvijā ERAB darbojas netieši, īstenojot kopīgu kontroli pār otrreizējo izejvielu pārstrādes un atkritumu apsaimniekošanas uzņēmumu AS "Eco Baltia".

Green Genius ir atjaunojamās enerģētikas jomas uzņēmums, kurš ietilpst holdingkompānijā MG NL Holding B.V. Holdingkompāniju veido vairāki starptautiski uzņēmumi, kas specializējas dažādās jomās, tostarp atjaunojamās enerģijas ražošanā, automobiļu pārdošanā, mobilitātes pakalpojumos un inovatīvos autostāvvietu risinājumos. Uzņēmuma Green Genius kompetence ir visos atjaunojamās enerģētikas projekta attīstības posmos: atļauju saņemšanā, projektu izstrādē, būvniecībā, ekspluatācijā, uzturēšanā un enerģijas tirdzniecībā. Tā produktu piedāvājumā ietilpst saules, vēja, biogāzes/biometāna, uzglabāšanas un zaļā ūdeņraža risinājumi.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Par Latvijas būvkompānijas SIA "Merks" īpašnieku kļuvusi Igaunijas nekustamo īpašumu kompānija "Kose Männisalu", liecina "Firmas.lv" informācija.

Savukārt par kompānijas patieso labuma guvēju kļuvis Igaunijas pilsonis Mēlis Olevs.

Jau ziņots, ka Igaunijas būvniecības uzņēmums "Merko Ehitus" augusta sākumā paziņoja, ka pārdevis Latvijas būvkompāniju SIA "Merks".

Kā informēja "Merko Ehitus", 1.augustā stājās spēkā pirkuma-pārdošanas līgums, ar kuru "Merko Ehitus" grupā ietilpstošais "Merko Investments" pārdeva Latvijas būvuzņēmumu "Merks".

Vienojoties ar pircēju, puses darījuma cenu neizpaudīs.

"Merks" līgumu portfelis ir izsmelts, un uzņēmumam nav saimnieciskās darbības, uzņēmumam atlikuši tikai juridiskie strīdi un "Merko Ehitus" garantēto garantijas saistību izpilde, teikts paziņojumā Tallinas biržai.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Lietuvas lauksaimniecības, pārtikas ražošanas un tirdzniecības koncerna “Akola group” uzņēmums Latvijā SIA “Linas Agro” iegādājies 100% SIA “Elagro Trade” akciju.

Izvērtējot iegādātā uzņēmuma apgrozāmo līdzekļu apjomu, darījuma summa sasniegusi 25,5 miljonus eiro, daļa no šīs summas (14 miljoni eiro) nodrošināta ar SEB bankas aizdevumu.

Darījumu jau ir apstiprinājusi Latvijas Konkurences padome.

Apvienošanas procesu plānots pabeigt līdz 2025. gada beigām, izveidojot vienu no lielākajiem lauksaimniecības uzņēmumiem Latvijā.

“Vairāk nekā divas desmitgades esam stiprinājuši savas pozīcijas Lietuvā, jo vienlaikus nav iespējams būt spēcīgiem visās valstīs. Latvijā, kur darbojamies kopš 2003. gada, mūsu graudu pieņemšanas kapacitāte un noliktavu platība, kā arī tirgus daļa bija ievērojami mazāka. Šis darījums ļaus iegūt tādu pašu līderpozīciju Latvijas graudu eksportā, kāda ir Lietuvā. 2025. gadā koncentrēsimies uz komandu un biznesa apvienošanu, kā arī klientu pieredzes uzlabošanu, ceram saglabāt visus esošos klientus un piesaistīt jaunus,” stāsta “Akola group” finanšu direktors un valdes loceklis Mažvīds Šileika (Mažvydas Šileika).

Komentāri

Pievienot komentāru
Enerģētika

Elenger par 120 miljoniem eiro iegādājas Polijas enerģētikas uzņēmumu EWE Group

Db.lv,20.12.2024

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Enerģētikas uzņēmums "Elenger" ir saņēmis Polijas konkurences iestādes apstiprinājumu iegādāties "EWE Group" uzņēmējdarbību Polijā, kas ietver arī dabasgāzes sadales tīklu Rietumpolijā un visas enerģijas pārdošanas biznesa līnijas. Darījuma apjoms ir 120 miljoni eiro, kas ir lielākais zināmais Igaunijas izcelsmes ieguldījums Polijā.

"Elenger ir uz izaugsmi orientēts uzņēmums. Mēs uzskatām Polijas tirgu par nozīmīgu un vēlamies piedāvāt klientiem labākos sadales un enerģijas pārdošanas pakalpojumus. Mūsu pamatprodukts un kompetence ir dabasgāze - ilgtermiņa pieredze sašķidrinātās dabasgāzes (LNG) jomā un fokuss uz Rietumu izcelsmes dabasgāzes pārdošanu ir nodrošinājuši mums klientu uzticību. Enerģijas portfelim ir jābūt diversificētam un daudzveidīgam; mēs saskatām gāzes lomu gan šodien, gan nākotnē kā partneri atjaunojamai enerģijai," sacīja "Elenger Grupp" valdes priekšsēdētājs Marguss Kāsiks (Margus Kaasik).

Lai pārvaldītu "Elenger Polska", tiks izveidota uzraudzības padome, kuru vadīs Andress Trinks (Andres Trink), kurš iepriekš vadīja vienu no lielākajiem būvniecības uzņēmumiem Baltijas reģionā - "Merko". Kšištofs Noga (Krzysztof Noga) turpinās pildīt valdes priekšsēdētāja pienākumus.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Latvijas pārtikas ražotājs AS “Dobeles dzirnavnieks”, turpinot uzņēmumu grupas izaugsmi, ir vienojies par stratēģisko partnerību ar vienu no vadošajiem Eiropas graudaugu pārstrādes uzņēmumiem “H. & J. Brüggen KG”.

Lai veicinātu Latvijā ražotu augstas kvalitātes produktu eksportu, “H. & J. Brüggen KG” caur savu meitas sabiedrību kļūs par “Dobeles dzirnavnieka” meitas uzņēmuma AS “Rīgas dzirnavnieks” 50% daļu īpašnieku. Kopuzņēmuma izveidošana ļaus kāpināt graudaugu pārstrādes apjomus Latvijā un veicinās “Rīgas dzirnavnieka” ražoto produktu konkurētspēju globālajā tirgū.

Uzņēmumu darījums iekļauj tikai auzu graudu pārstrādi.

““H. & J. Brüggen KG” ir spēcīgs, pasaules tirgū labi zināms zīmols, ar ko mums ir veiksmīga sadarbība vairāku gadu garumā, nodrošinot viņiem Dobelē ražotu auzu pārslu un citu graudaugu produktu piegādes. Kopuzņēmuma izveidošana stiprinās abu uzņēmumu sadarbību, veicinot “Rīgas dzirnavnieka” ilgtspējīgu izaugsmi un nodrošinot stabilus graudaugu pārstrādes apjomus Latvijā,” komentē Kristaps Amsils, AS “Dobeles dzirnavnieks” valdes priekšsēdētājs.

Komentāri

Pievienot komentāru

Jaunākais izdevums

Dalies ar šo rakstu

Mazumtirgotāji joprojām izturas nevienlīdzīgi pret pārtikas un lauksaimniecības preču ražotājiem un piegādātājiem, veicot tirgus uzraudzības atkārtotu novērtējumu, konstatējusi Konkurences padome (KP).

KP norāda, ka mazumtirgotāji tikai daļēji ir ņēmuši vērā KP ieteikumus, kas saistīti ar netaisnīgu un nepamatotu sankciju piemērošanu piegādātājiem.

Ņemot vērā mazumtirgotāju un to piegādātāju nevienlīdzīgās attiecības, KP aicina politikas veidotājus paredzēt aizliegtas tirdzniecības prakses detalizētākus noteikumus, lai samazinātu Negodīgas tirdzniecības prakses aizlieguma likuma (NTPAL) pārkāpumu riskus no iepircēju, tostarp mazumtirgotāju, puses.

KP norāda, ka 2022.gadā veiktajā tirgus uzraudzībā "Par mazumtirgotāju sankcijām pret piegādātājiem par līguma noteikumu pārkāpumiem" KP konstatēja astoņus riskus, aicinot mazumtirgotājus tos novērst ikdienas sadarbībā ar piegādātājiem. Lai pārliecinātos par atsevišķu mazumtirgotāju NTPAL noteikumu ievērošanu sankciju piemērošanā, KP veica atkārtotu tirgus uzraudzību.

Komentāri

Pievienot komentāru