Alus realizācijas apjomi Jāņu laikā palīdz alus darītavām strādāt visu gadu, kad alus patēriņš un ienākumi ir ievērojami zemāki, atzina SIA "Valmiermuižas alus" īpašnieks Aigars Ruņģis.
Viņš atzīmēja, ka jūnijs alus darītājiem ir visražīgākais laiks, sasniedzot gada pārdošanas rekordus un augstāko peļņu, kas apliecina, ka alus vēl joprojām ir neatņemama Jāņu svinēšanas tradīcijas daļa. Uzņēmums jūnijā pārdod trīs reizes vairāk alu nekā janvāri un pusotru reizi vairāk nekā citos vasaras mēnešos.
Tomēr kopējais alus patēriņš Latvijā turpina samazināties - pērn par 6%, salīdzinot ar gadu iepriekš. Ruņģis prognozē, ka arī šogad Latvijā varētu samazināties kopējais alus patēriņš.
"Valmiermuižas alus" īpašnieks norādīja, ka uzņēmums, pateicoties inovācijām un jaunām garšām, turpina attīstīt brūvētā un pārdotā alus apjomu. Pērn "Valmiermuižas alus" pārdeva par 11% vairāk alu nekā gadu iepriekš, savukārt šogad pirmajos piecos mēnešos alus realizācija, salīdzinot ar pagājušo gadu, augusi par 8%. Uzņēmums 2024.gada jūnijā paredz apgrozījuma palielinājumu par 15%, salīdzinot ar jūniju pērn.
Pēc Ruņģa teiktā, visstraujāk augošā kategorija ir bezalkoholiskais alus. Pērn "Valmiermuižas alus" brūvētā bezalkoholiskā alus realizācijas apjomi auga par 46%, bet šī gada pirmajos piecos mēnešos - 2,8 reizes, salīdzinot ar attiecīgo period pērn. Viņš prognozē, ka šogad jūnijā bezalkoholiskā alus pārdošanas apjomi dubultosies, salīdzinot ar pagājušā gada jūniju.
2024.gada pirmajos piecos mēnešos uzņēmums pārdevis par 80% vairāk kvasu nekā pērn. Lielākais pārdošanas apjoma pieaugums vērojams restorānos un bāros. Ruņģis prognozē, ka šogad Jāņos "Valmiermuižas kvass" sasniegs pārdošanas rekordus, jo pircēji arvien vairāk bezalkoholiskā alus vietā izvēlas kvasu.
Viņš arī atzīmēja, ka lielākā daļa alus ar latviskiem nosaukumiem lielveikalu plauktos nav ražoti Latvijā. Tomēr pozitīva tendence ir, ka lielākie internetveikali - "Rimi Latvia" un "Barbora.lv" - sākuši norādīt alus izcelsmes valstis. No 1.septembra tas būs obligāti arī veikalos, sniedzot pircējiem pilnīgāku informāciju.
Pēc "Valmiermuižas alus" veiktā pētījuma 88% alus pircēju Latvijā priekšroku dod Latvijā brūvētam alum. Savukārt vairāk nekā 60% visa Latvijā pārdotā alus tiek importēts, lielākoties ar latviskiem nosaukumiem, nenorādot ražotāju uz etiķetes.
"Valmiermuižas alus" īpašnieks uzsvēra, ka lielveikalos nopērkamais "Madonas", "Lielvārdes" un "Staburaga" alus ražots Lietuvā - "Kalnapilio-Tauro Grupe" rūpnīcā, bet to Latvijā importē "Cido" grupa.
Pēc viņa teiktā, godīgāka un atklātāka informācija sniedz pircējiem iespēju izvēlēties, vai atbalstīt Latvijā darītu vai importētu alu. Tāpēc gada sākumā nodibināta Latvijas neatkarīgo aldaru biedrība, kurā apvienotas 15 vietējās, mazās alus darītavas, lai koptu alus tradīciju un popularizētu Latvijā darīto alu, norādot uz etiķetēm ražotāja un darītāja izcelsmi.
Jau ziņots, ka "Valmiermuižas alus" apgrozījums pagājušajā gadā bija 9,53 miljoni eiro, kas ir par 34% vairāk nekā 2022.gadā, savukārt peļņa pērn palielinājās 2,2 reizes un bija 193 000 eiro.
Kompānija "Vamiermuižas alus" reģistrēta 2005.gadā, un tās pamatkapitāls ir 1,397 miljoni eiro. Kompānijas vienīgais īpašnieks ir "Valmiermuižas ieguldījumu fonds", kurā 60% daļu pieder Aigaram Ruņģim, 24% - Austrijas ieguldījumu fondam "Industrieliegenschaftenvervaltungs AG" (ILAG), bet 16% - Austrijā reģistrētajam "MVF40 Beteiligungs GmbH".