Neizdodoties iegūt kontroli pār Latvijas nacionālo aviokompāniju airBaltic, aviokompānija SAS nolēmusi pārdot savas airBaltic akcijas.
Mēģināja vairākkārt
Skandināvu aviokompānija vairākkārt bija izteikusi vēlmi iegūt savā kontrolē valstij piederošos 52.6% airBaltic akciju, tomēr līdz šim visi airBaltic privatizācijas piedāvājumi tikuši noraidīti, kā arī strikti pret aviokompānijas privatizāciju izteikusies Satiksmes ministrija. Pēdējo reizi tas notika šogad jūnijā, kad valdība nolēma kārtējo reizi nenodot privatizācijai airBaltic akcijas. Tāpat SAS nekādi neizdodas realizēt savu pēdējo trumpi - savulaik izdotās obligācijas, kuras SAS saņēma, aizdodot naudu airBaltic. Realizējot šīs obligācijas, SAS teorētiski varētu tikt pie vēl papildus 12% akciju trīs miljonu latu vērtībā, tomēr, visticamāk, SAS tas tā arī neizdosies, jo pret to kategoriski ir Latvijas puse. «Tas ir strīdīgs jautājums, un katrai pusei ir atšķirīgs skatījums un pamatojums - vai to juridiski drīkst vai nedrīkst darīt,» Db norāda kāda šiem procesiem tuvu stāvoša persona, kas nevēlējās publicēt savu vārdu.
SAS apstiprina SAS Group preses sekretāre Elizabete Manzi Db apstiprināja, ka kompānijas vadība nolēmusi pārdot tās īpašumā esošās airBaltic akcijas. Viņa uzsvēra, ka SAS nekad nav slēpis, ka vēlas kļūt par airBaltic kontrolpaketes īpašnieku, bet tagad, kad Latvijas valdība noraidījusi šīs aviosabiedrības privatizācijas plānu, kompānija vairs nevēlas saglabāt savu dalību Latvijas uzņēmumā. Lēmums nav saistīts ar SAS neiepriecinošajiem finansiālajiem rādītājiem šī gada otrajā ceturksnī, sacīja E.Manzi. Vakar pēc otrā ceturkšņa finanšu rādītāju paziņošanas, SAS informēja arī par plāniem samazināt darbinieku un avioflotes vienību skaitu. E.Manzi skaidroja, ka akciju pārdošanas process pagaidām nav sācies, tādēļ nav zināms nedz tas, kam tās varētu tikt pārdotas, nedz arī tas, kad darījums varētu notikt. Arī summa, kādu SAS darījuma rezultātā vēlas iegūt, netiek izpausta.
Nekas nemainās
airBaltic prezidents Bertolts Fliks Db norāda, ka otra lielākā akcionāra paziņojums par vēlmi pārdot aviokompānijas akcijas nekādā veidā nemainīšot kompānijas stratēģiju. «Stratēģija šobrīd aviokompānijai nemainās. Tas arī neietekmēs aviokompānijas izaugsmi,» uzsver B. Fliks. Vienlaikus viņš arī noraida spekulācijas, ka SAS nav apmierinājis virziens, kādā līdz šim attīstījusies aviokompānija, jo visi līdzšinējie lēmumi par airBaltic attīstību pieņemti abu lielo akcionāru starpā vienbalsīgi. Plašākus komentārus B. Fliks gan atteicās sniegt, norādot, ka par iespējamiem iemesliem SAS paziņojumam jāgriežas pie pašas skandināvu aviokompānijas. Lidostas valdes priekšsēdētājs Krišjānis Peters Db norādīja, ka jebkuras izmaiņas, kas notiek lielākajā lidostas aviokompānijā, ietekmē arī lidostas darbību, tomēr izvairījās prognozēt, vai SAS aiziešana no airBaltic lidostas darbu ietekmēs pozitīvi vai negatīvi. «Šobrīd ir pāragri spriest par to, kā tas ietekmēs lidostu. Rīgas lidostai ir paveicies ar tik spēcīgu nacionālo aviopārvadātāju, tāpēc galvenais ir aviokompānijai turpināt iesākto attīstību,» uzsver K. Peters.
Leiši ieinteresēti
Lietuvas aviokompānijas FlyLAL, kurai ir ļoti sīva konkurences cīņa ar airBaltic Viļņas lidostā, vadītājs Gedimins Ziemelis Db norādīja, ka Lietuvas aviokompānija ir ieinteresēta iegūt savā īpašumā airBaltic kontrolpaketi, tomēr SAS daļas iegādāšanās, kas veido vien aptuveni 47.2% airBaltic akciju, būtu jautājums, kas uzmanīgi jāapsver. «Ja jau SAS vēlas pārdot savas akcijas, tad tam noteikti ir pamatots iemesls. Visticamāk, SAS kaut kas nepatika līdzšinējā airBaltic darbībā stratēģija vai darba metodes,» norāda G. Ziemelis. Viņš uzskata, ka airBaltic stratēģija nav vērsta uz ilgtermiņa attīstību, bet gan balstās uz Rīgas lidostas maksu atlaidēm un cenu dempingošanu. «airBaltic nemaz necenšas radīt jaunus tirgus. Piemēram, Viļņā viņi lido uz maršrutiem, kur kāds jau ir sācis lidot. Tas nebūt neveicina jaunu pasažieru plūsmas radīšanu, bet gan nozīmē tikai jau esošā tirgus pārdali ar dempinga palīdzību,» kritisks ir G. Ziemelis, piebilstot, ka FlyLAL noteikti rūpīgi izvērtēs, vai leiši varētu kļūt par potenciālajiem airBaltic 47.2 % akciju pircējiem, ja šāda izdevība radīsies. Tikmēr airBaltic mazākuma akcionāram Krievijas avio kompānijai Transaero Airlines pagaidām neinteresētu Latvijas aviokompānijas papildu akciju iegāde. Pēc Transaero Airlines preses dienestā Db teiktā, neskatoties uz SAS plāniem, Transaero Airlines pagaidām neatkāpjas no savas turpmāko piecu gadu stratēģijas, kas neparedz nedz citu kompāniju pārņemšanu, nedz apvienošanos, nedz ieiešanu kādā aliansē. Par šādiem Krievijas kompānijas attīstības plāniem šā gada sākumā paziņojusi kompānijas ģenerādirektore.
Aviokompānija attīstās straujiLatvijas nacionālā aviokompānija airBaltic ir strauji attīstījusies, palielinot esošo reisu intensitāti un atklājot jaunus maršrutus.
Aviokompānija kļuvusi par tādu kā lidostas Rīga attīstības stūrakmeni un veiiksmes stāsta recepti: pateicoties airBaltic ekspansijai lidostai izdevies krietni palielināt apkalpoto pasažieru skaitu, bet aviokompānijai tiek atlīdzināts ar 80% apjoma atlaidēm lidostas maksām, kas ļāvis pēdējos gados airBaltic regulāri strādāt ar peļņu. Gūtā peļņa savukārt ļauj airBaltic turpināt iesākto attīstības kursu. Pērnajā gadā Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic strādāja ar 1.24 milj. Ls peļņu, kas ir trīs reizes mazāk nekā 2006. gadā. Peļņas krišanās gan saistīta ar to, ka pagājušajā gadā aviokompānija ieguldīja lielus līdzekļus jaunu maršrutu attīstībā, pārstāvniecību atvēršanā un lidmašīnu iegādē. airBaltic flotē ir divdesmit sešas lidmašīnas: desmit Boeing 737-500, sešas Boeing 737-300, divas Boeing 757-200 un astoņas Fokker 50. Tiesa, tuvākajos gados airBaltic lidmašīnās ieguldīs vēl vairākus simtus miljonu ASV dolāru. Aptuveni 200 miljoni ASV dolāru tiks ieguldīti astoņu Q400 NextGen lidmašīnu iegādē, bet šobrīd vēl nezināma summa tiks ieguldīta divu Boeing 757-200 un trīs Boeing 737-300 lidmašīnu iegādē. Vienlaikus strauji turpina pieaugt aviokompānijas apgrozījums, kas pagājušajā gadā sasniedzis 159,43 miljonus latu. Salīdzinot ar attiecīgo periodu 2006. gadā, apgrozījums ir pieaudzis par 38%. Pasažieru skaits pieaudzis par 41% un sasniedzis divus miljonus. Visaktīvāk airBaltic darbojas savu lidojumu tīkla paplašināšanā. airBaltic sola, ka turpinās agresīvu attīstības politiku - šobrīd airBaltic no Rīgas lido jau uz 48 galamērķiem dažādos reģionos, tomēr to skaits turpina strauji pieaugt.