Latvijas nacionālā aviokompānija airBaltic aviotirgus globālās krīzes un finansiālo rezultātu dēļ gada laikā zaudējis lielu daļu savas vērtības. Db jau vēstījis, ka airBaltic šogad ieguldījis lielus līdzekļus izaugsmē un jaunu maršrutu atklāšanā, kas vēl nav pilnībā atspoguļojies rezultātos. Netiek gan atklāts, cik lieli bijuši airBaltic ieguldījumi un investīcijas jaunu maršrutu atvēršanā. Pirmajā pusgadā tika atklāti 13 jauni lidojumu maršruti (10 no Rīgas, 3 no Viļņas).
Pēc aptuvenām ekspertu aplēsēm airBaltic vērtība šobrīd ir vien no 10 līdz 25 miljoniem latu, pretstatā 50 līdz 70 miljoniem latu vēl gadu iepriekš. Investīciju bankas Prudentia aprēķini liecina, ka airBaltic vērtība šobrīd lēšama vien 10 miljonu latu apmērā, kamēr gadu iepriekš aviokompānijas vērtība tika novērtēta 70 miljonu latu apjomā. Finanšu konsultāciju uzņēmuma Laika stars eksperts Jānis Pinnis norāda, ka saskaņā ar viņa pārstāvētās kompānijas aprēķiniem airBaltic vērtība varētu būt kritusies uz pusi - no 50 miljoniem latu uz 23 līdz 25 miljoniem latu.
SAS akcijas mazvērtīgas
airBaltic ekspertu aplēses sīkāk nekomentē, vien uzsverot, ka "abu kompāniju vērtējums ir virspusējs, jo vērtēšanas darbā nav notikušas sarunas vai konsultēšanās ar airBaltic vadību un arī nav tikuši pieprasīti dati par uzņēmumu. Tādēļ nav saprotams, kāds ir bijis šo vērtējumu pamatojums". Pēc investīciju baņķieru aplēsēm, airBaltic mazākuma akcionāra Skandināvijas aviokompānijas Scandinavian Airlines (SAS) akciju vērtība ir vēl mazāka, jo tā ir cieši saistīta ar akcionāru savstarpējām attiecībām. SAS un Latvijas valsts redzējums par airBaltic turpmāko attīstību būtiski atšķiras, tāpēc skandināvu aviokompānija šobrīd cenšas pārdot tai piederošos 47.2% airBaltic akciju. "Šai akciju paketei vērtība parādīsies vien tad, ja kādam investoram vai interesentam izdotos vienoties par kopīgu stratēģiju ar Latvijas valsti. Šobrīd neviens investors nebūtu ieinteresēts iegādāties šo paketi. Ja tiktu atrasts kopsaucējs starp potenciālo investoru un valsti, tad šīs SAS piederošā mazākuma paketes vērtība pieaugtu," uzsver investīciju bankas Prudentia partneris un speciālists Kārlis Krastiņš. Pēc Prudentia aprēķiniem, šobrīd SAS piederošās akciju paketes vērtība ir vien 10% visa airBaltic vērtības jeb viens miljons latu.
Pilnībā nevar
Tiesa, finanšu eksperti un investīciju baņķieri norāda, ka aviokompānijas vērtības novērtējums nav pilnīgi objektīvs, jo tas tiek sniegts pēc stingras metodikas, balstoties uz publiski pieejamo informāciju, tomēr novērtējumā nav ietverti kritēriji, kas būtu zināmi vien pašai aviokompānijai un ierobežotam cilvēku lokam. "Mēs vadāmies pēc noteiktas metodoloģijas, ko attiecinām uz visiem uzņēmumiem, neskatoties uz katra uzņēmuma specifiku vai īpatnībām. Piemēram, airBaltic iegulda lielu naudu jaunu reisu atvēršanā un attīstībā. Īstermiņā tas pasliktina aviokompānijas vērtību un finansiālo situāciju, tomēr nākotnē, ja tiks pieņemti pareizie lēmumi, aviokompānijas vērtība pateicoties šiem ieguldījumiem varētu strauji augt," K. Krastiņš.
K. Krastiņš uzsver, ka aviokompānijas vērtības kritumam ir divi galvenie iemesli: pirmkārt pēc pēdējiem 2007. gada finansiālajiem rādītājiem strauji sarucis airBaltic EBITDA rādītājs (peļņa pirms procentu likmju maksas, nodokļiem, nolietojuma atskaites un amortizācijas). Arī pirmajā pusgadā aviokompānijas EBITDA peļņa bijusi mīnus 8.2% salīdzinājumā ar 1.1% pērnajā pusgadā. Tāpat aviokompāniju smagi skārusi avionozares krīze, jo visām aviokompānijām tās rezultātā strauji kritās vērtība un pasliktinājās finanšu rādītāji. Avionozares krīzes dēļ vairāk nekā 20 aviokompānijas visā pasaulē jau ir bankrotējušas, un līdz gada beigām tiekot prognozēts vēl lielāks bankrotu vilnis. Atsevišķi tirgus spēlētāji pat prognozē, ka tuvāko gadu laikā Eiropā paliks vien trīs vai četras lielās aviokompānijas un vairāki reģionālie pārvadātāji. Drūmo situāciju nozarē apstiprina airBaltic pirmā pusgada finanšu rādītāji, kas gan vērtības aprēķinos vēl nav ņemti vērā. Db jau vēstīja, ka airBaltic pirmajā pusgadā strādājusi ar aptuveni 7.9 miljonu latu lieliem zaudējumiem, pretstatā 0.75 miljonu latu peļņai šajā periodā pērn. Neskatoties uz airBaltic pirmā pusgada daudzmiljonu zaudējumiem, aviokompānija savu attīstības stratēģiju mainīt negrasās: jau iepriekš ticis nolemts, ka aviokompānijas mērķis ir strauja izaugsme un tirgus iekarošana, neskatoties uz krīzi avionozarē. Arī satiksmes ministrs Ainārs Šlesers jau iepriekš bija norādījis, ka airBaltic uzdevums nav gūt lielu peļņu, bet gan attīstīties brīdī, kamēr visas pārējās Eiropas aviokompānijas piebremzē. "airBaltic tāpat kā visa avio nozare cieš zaudējumus augošo izmaksu dēļ, taču viņiem ir pietiekami labs apgrozījums un stabila vieta tirgū, tādēļ kompānijas vērtība nevarētu būt mazāka par mūsu nosauktiem 23 līdz 25 miljoniem latu," uzskata Laika Stara eksperts J. Pinnis.
SAS pārrunas
Valstij un SAS jau ilgāku laiku norit pārrunas par iespējamo skandināvu aviokompānijai piederošo airBaltic akciju atpirkšanu. Nozares eksperti lēš, ka sliktie airBaltic rezultāti noteikti ietekmēs airBaltic akcijas cenu, tāpēc Latvijas valsts varētu mēģināt atpirkt SAS piederošo airBaltic daļu par krietni mazāku summu. Paziņojums par airBaltic peļņu publicēts īsi pēc tam, kad SAS paziņoja par vēlmi pārdot kompānijai piederošās airBaltic akcijas. Kā viens no galvenajiem iemesliem vēlmei pārdot airBaltic tika minēts tieši SAS un Latvijas valsts atšķirīgais skatījums uz airBaltic turpmāko attīstību. SAS vēloties gūt iespējami labāku peļņu un airBaltic izveidot par reģionāla līmeņa aviokompāniju, kamēr pašas ambīcijas ir krietni lielākas: kompānijas stratēģija paredz pat starpkontinentālo reisu izveidi un maksimāli plašu reisu tīkla izveidi. Eksperti gan ir skeptiski par valdības ieceri atpirkt nacionālās aviosabiedrības airBaltic kapitāldaļas no SAS.