Līdz ar Viļņas apgabaltiesas uzlikto arestu airBaltic īpašumiem, aviokompānija grasās samazināt reisu skaitu Lietuvā, palielinot reisu skaitu Rīgā.
Pilnībā no Lietuvas tirgus gan airBaltic neaizies un savu bāzi Viļņā neslēgs. «Mēs nepametīsim Lietuvas tirgu, tomēr reisu skaits noteikti samazināsies,» uzsver airBaltic prezidents Bertolts Fliks - tuvākajā laikā tikšot slēgta daļa no nerentablajiem Viļņas maršrutiem. Vienlaikus līdz gada beigām tikšot atklāti pieci jauni reisi no Rīgas uz citiem galamērķiem. Tāpat parādījušās spekulācijas, ka airBaltic turpmāk varētu Lietuvā operēt caur Kauņas lidostu. Šobrīd Lietuvas tirgus ienes ievērojamu daļu no airBaltic ienākumiem - no Viļņas Latvijas aviokompānija apkalpo 20 maršrutus, kamēr no Rīgas 47 maršrutus.
Pieprasa 40 miljonus
Nav izpildāms
Lietuvas tiesas lēmums arestēt airBaltic un Starptautiskās lidostas Rīga mantu gan neesot izpildāms. Pēc B.Flika teiktā, ja arī tiesa pieņem šādu lēmumu, tai sākumā būtu jāuzklausa airBaltic un Starptautiskā lidosta Rīga - ja tas nav izdarīts, tad atbilstoši Eiropas Kopienas nostādnēm, tiesas spriedumu nevar piemērot citā dalībvalstī. Līdz ar to Lietuvā pieņemtu spriedumu nevar piemērot Latvijā. airBaltic gan neatklāj, cik lieli ir aviokompānijas īpašumi Lietuvā. Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers žurnālistiem lēsa, ka airBaltic nav nekādu īpašumu Lietuvā. airBaltic tuvu stāvošs finanšu eksperts Db norādīja, ka airBaltic vispār esot ļoti maz īpašumu un arī pašu kapitāls ir salīdzinoši niecīgs. Visas airBaltic lidmašīnas ir paņemtas līzingā. Aviokompānijai nav milzīgu nekustamo īpašumu vai citu materiālo vērtību, tāpēc, iespējams, Viļņas tiesai prasīts arestu uzlikt arī Rīgas lidostas īpašumiem, jo tā pēc flyLAL domām ir līdzvainīga pie situācijas, kāda izveidojusies Viļņā. Par to mājienus dod arī flyLAL ģenerāldirektors Gedemins Ziemelis, norādot, ka «airBaltic taču nekas nepieder - nedz Viļņā, nedz Rīgā». Līdz ar to ir izslēgts, ka varētu arestēt airBaltic lidmašīnas.
Neietekmēs
Tikmēr G. Ziemlis Db norāda, ka airBaltic paziņojums par darbības samazināšanu Viļņā nekādā veidā neietekmēs lietuviešu nodomus tiesāties ar airBaltic. «Tas taču mums neatgriezīs zaudēto naudu,» pārliecināts ir G. Ziemelis. Viņš uzsver, ka aviokompānija esot piesaistījusi ārvalstu ekspertus un vairākus mēnešus pētījusi situāciju Rīgas lidostā un Viļņas lidostā, kā arī airBaltic un flyLAL maršrutu tīklos. Esot savākti daudzi fakti par airBaltic iespējamo dempingu Lietuvas aviotirgū, un prasība iesniegta tiesā. Leiši uzskata, ka airBaltic Lietuvas tirgu cenšas iekarot uz Latvijas pasažieru rēķina - Lietuvā airBaltic uzturot zemākas cenas nekā Latvijā, lai arī Rīgas lidostā airBaltic saņem ievērojamas 80% atlaides. Gedimins Ziemelis jau pirms dažiem mēnešiem Db brīdināja, ka kompānija plāno vērsties pret airBaltic un juristi pētot vairākas lietas - iespējamo airBaltic cenu dempingu, Rīgas lidostā saņemto atlaižu izlietošanu un iespējamo Lietuvas tirgus subsidēšanu. «Pēc būtības sanāk, ka airBaltic ar mums Lietuvas tirgū konkurē uz Latvijas pasažieru rēķina. Jo kā gan savādāk var būt, ka airBaltic cenas Lietuvā ir zemākas nekā Rīgā, lai arī Rīgā airBaltic saņem ievērojamas atlaides, bet Viļņā ne,» vaicā Gedimins Ziemelis.
Kā nodrošinājumu Lietuvas tiesai lūgts uzlikt arestu airBaltic un Rīgas lidostas īpašumiem, kas arī esot ticis apmierināts. Tiesa kā nodrošinājumu esot arestējusi airBaltic un Rīgas lidostas īpašumus, izņemot banku kontus, jo tas traucētu uzņēmuma darbību.
Ar Viļņa apgabala tiesu Db gan visas dienas garumā sazināties neizdevās, lai noskaidrotu, tieši kādiem īpašumiem uzlikts arests. Tas šobrīd nav zināms arī airBaltic un Starptautiskās lidostas Rīga pārstāvjiem, kuri no tiesas vēl neesot saņēmuši pilnīgi nekādus dokumentus, kas apliecinātu šāda fakta esamību.
Satiksmes ministrs Ainārs Šlesers uzskata, ka flyLAL šādi mēģina risināt savas problēmas, jo šī aviokompānija esot bankrota priekšā.