Pagājušajā nedēļā man bija iespēja būt Anglijas Parlamentā. Tur kolēģis man parādīja, kur Sers Thomas More, Lielbritānijas kanclera Henrija VIII laikā, ir ticis notiesāts uz nāvi kā nodevējs. Man bija aizraujoši apmeklēt vietu, kur viens no maniem varoņiem nolēma atdot savu dzīvi, lai aizstāvētu patiesību. Vēl vairāk biju iepriecināts, kad uzzināju, ka oficiāli savā zemē More kungs tika nosaukts par Svēto. No nodevēja par Svēto. Nav šaubu, vērtības galu galā atmaksājās.
Vērtības rada uzticību. Uzticība veido panākumus. Vai visi piekrīt šim apgalvojumam? Diez vai kāds varētu pateikt nē. Bet, kāpēc mēs vēl atrodam tik daudz Henriju VIII, un tikai dažus Thomas More? Lūdzu, ļaujiet man jums pastāstīt, ko es domāju. Mēs visi aptuveni vienādi saprotam vērtību svarīgumu. Mēs arī parasti visi atzīstam, cik svarīgi ir strādāt ētiski. Tomēr mums ir grūti visiem vienoties par to, ko patiesi nozīmē gūt panākumus.
Thomas More kungam panākumi nebija nauda, neskaitāmas dāmas vai vara. Thomas More kunga panākums nebija spožs, bet tas bija ilgstošs. Tieši otrādi: panākumi Henrijam VIII bija vairāk nekā tikai varas glabāšana. Thomas More kungam viņa amats bija konkrētais aicinājuma izpildes veids. Proti, viņa aicinājums bija kalpot Anglijai. Savukārt, Henrijam VIII, viņa tronis bija līdzeklis, lai apmierinātu savas vēlmes.
Mums ir nepieciešami tādi vadītāji kā Thomas More.
Vadītājiem vajag nozīmīgu darbu un viņiem vajag vērtības, lai gūtu panākumus ilgtermiņā. Vadītājiem jāsaprot, ka viņu amats ir tikai veids, kā izpildītu savu aicinājumu, savu misiju. Ir daudz labu piemēru šajā virzienā, es zinu daudzus no viņiem, diemžēl par tiem bieži nav rakstīts laikrakstos.
McKinsey šogad ir publicējusi rezultātus no kādas aptaujas, kas varētu būt pat paradoksāla:
- Vadītāji krīzes laikā strādā vairāk stundu, veicot papildus pienākumus un saskaras ar augstāku stresa līmeni.
- Tomēr vadītāji atzīst, ka no krīzes sākuma viņi jūtas samērā stabili un apmierināti ar saviem uzņēmumiem un darbu.
Kāds ir šis apmierinātības iemesls? Tikai viens – darbs tagad ir nozīmīgāks. Vienkārši runājot: vadītājiem darbs šodien ir daudz lietderīgāks un izaicinošāks, ka tas bija pēdējos gados.
Šajā pašā aptaujā respondenti norādīja kādas bija vissvarīgākās prasmes, lai veiksmīgi darbotos krīzē. Trīs svarīgākās nav pārsteigums: spēja tikt galā ar neskaidrībām, reāls skatījums uz reālo uzņēmuma stāvokli, kā arī labas attiecības ar ieinteresētajām personām (kolēģi, darbinieki, klienti). Visnepiemērotākās: īpašas funkcionālās un tehniskās prasmes un zināšanas. Tehniskās zināšanas ir svarīgas, bet ir citi aspekti un prasmes, kas ir vēl vairāk nepieciešamas šajā laikā. Vadītājiem vajag vairāk tikumu nevis tehniskās zināšanas, lai tiktu galā ar neskaidrībām, lai saprastu realitāti un lai saglabātu labas attiecības,.
Ir daudz jaunu grāmatu un publikāciju, kurās vērtības arvien vairāk kļūst par galveno uzņēmējdarbības jautājumu. Nesen pētījumā no CEEMAN starp biznesa skolām no visas pasaules 61,67% atbildēja, ka mēs neesam īstermiņa krīzē un 77,32% atbildēja ka ētikas jautājumi ir globālās krīzes galvenais cēlonis. Vai biznesa skolas un citas uzņēmējdarbības mācību iestādes ir sagatavotas lai trenētu vadītājiem Thomas More kunga profilu? Vai uzņēmumi pievērš nepieciešamo uzmanību ētikas izglītībai? Man jāsaka, ka ir pozitīvas tendences, bet tas vēl joprojām nav pietiekami.
Vai tiešām ir dārgi vadītājiem būt varoņiem, tādiem kā Sers Thomas More? Domāju, ka nē. Bet var droši pateikt, ka šis mērķis prasa noteikt personīgo misiju, identificēt īstas vērtības, un strādāt amatā saskaņoti ar misiju un vērtībām.