Strādājusi par dizaineri citiem zīmoliem, lietuviete Jūlija Janus (Julia Janus) saskatīja iespēju izveidot savējo. Lai gan uzņēmums nosaukts viņas vārdā, šodien tas ir pārtapis platformā, kurā apvienojušies vairāki Baltijas dizaineri. Šogad Jūlija atvēra veikalu arī Latvijā, kas ir pirmais ķēdes veikals ārpus Lietuvas.
Pati Jūlija ar zīmolu Julia Janus rada apģērbu cilvēkiem, kurus pati raksturo kā laimīgā vidējā izmēra valkātājus, kuri nesmādējot ne glāzi vīna, ne garšīgu ēdienu.
Kā izlēmāt strādāt kopā ar citiem dizaineriem, nevis viena pati?
Zīmols sākās kā viena dizainera apģērbu līnija, bet sešu gadu laikā uzņēmums ir attīstījies par modes un kultūras platformu, kur sadarbojas dažādi mākslinieki un kompānijas – keramika top sadarbībā ar mākslinieku Roku Dovidenu (Rokas Dovydenas) un NUC keramikas darbnīcu Viļņā, bet mūsu veikalu mūzikas skaņu celiņš ir radīts kopā ar komponistu un skaņu mākslinieku Vilius Gerai Gerai, savukārt juvelierizstrādājumi tiks gatavoti kopā ar lietuviešu mākslinieci Ausru Bankauskaiti (Ausra Bankauskaite) no Ņujorkas,
Mans galvenais mērķis un ambīcija nav pašai kļūt slavenai, bet radīt platformu, kas popularizē Baltijas reģiona stilu. Es ticu, ka būs arvien vairāk piemēru tam, ko mēs varam saukt par Baltijas stilu. Piemēram, Skandināvijā tas jau ir noformējies, un mums ir priekšstats par to, kāds tas ir, bet arī Baltijas stils ir ļoti interesants.
Kas ir Baltijas stils?
Tā ir identitāte, kas ir kopīga valstīm šajā jūras pusē. Protams, tas ir ziemeļniecisks stils, bet ir savas atšķirības no Skandināvijas, – pie mums ir vērojama slāvu, vācu un poļu ietekme, tāpēc mūsu stils atšķiras no citiem. Te ir skaists kultūras krustceļu sajaukums.
Vai varam runāt par atsevišķiem Latvijas, Lietuvas un Igaunijas stiliem?
Nē, nedomāju gan. Ja skatāmies no tālienes, sākot no Igaunijas līdz Lietuvai, atradīsim plus, mīnus tādas pašas iezīmes.
Cik daudz jūsu produkcijas tiek realizēts eksportā?
Eksports veido 30% no visa mūsu apgrozījuma, bet nākamgad tie būs jau 60%. Galvenie eksporta tirgi ir Baltija, Krievija un Vācija. Konceptveikals Rīgā ir daļa no Julia Janus veikalu ķēdes, tāpat zīmola preces tiek tirgotas citos veikalos Jūrmalā un Rīgā, kur nopērkami dažādu zīmolu apģērbi.
Veikals Rīgā ir jūsu pirmais veikals ārpus Lietuvas. Kāpēc izlēmāt sākt ar Rīgu?
Viss sākās ar to, ka pirms diviem gadiem piedāvājām mūsu produkciju Latvijas dizaineru salonā Klase, kas atrodas Berga bazārā. Tur pieauga mūsu apģērbu pārdošanas apjomi, parādījās lojālie klienti, kuri atgriezās vēl un vēl tikai mūsu apģērbu dēļ, tāpēc izlēmām, ka būtu labi atvērt šeit savu veikalu.
Kā jūsu biznesam veicas Rīgā? Vai esat apmierināta?
Jā, ar katru mēnesi iet labāk un labāk. Mūsu Latvijas konceptveikals ir ļoti jauns. Mēs to atvērām 2014. gada pavasarī, bet jau esam ieguvuši lojālos klientus, un veikala panākumi vairojas ar katru mēnesi mutvārdu reklāmas dēļ. Tagad mēs gatavojamies virzīt savu zīmolu Igaunijā un Somijā.
Vai Rīgā ir paredzēts tikai viens veikals?
Tagad un nākamos 18 mēnešus tas noteikti būs viens veikals, par tālāko gan pagaidām vēl nevaru pateikt ko vairāk.
Ko domājat par Latvijas dizaineriem?
Rīgā ir daudz ļoti talantīgu dizaineru, un daži tiešām ir potenciāli veiksmīgi zīmoli. Es domāju, ka viņi ir ļoti konkurētspējīgi.
Kā Baltijas dizaineri izskatās salīdzinājumā ar citiem, piemēram, Eiropā vai Amerikā?
Starp talantiem nav atšķirības – spēcīgi talanti ir visur, taču ir atšķirība starp kapitāla pieejamību. Nepieciešams kāds, kurš atrod šos talantus, tic viņiem un investē. Problēma ir tā, ka Baltijas tirgus ir mazs, tāpēc mums ir jāstrādā kopā, jāapvienojas, rādot savus darbus kopā.
Visu interviju Uzsver Baltijas identitāti lasiet piektdienas, 7. novembra, laikrakstā Dienas Bizness (9.-11. lpp.!)