Foto: Pexels.com / Chris Peeters
No 2024. gada 1. decembra automašīnu vadītājiem jāņem vērā kāda būtiska nianse – satiksmē drīkstēs izmantot tikai tādus auto, kas aprīkoti ar riepām, uz kurām redzams “kalns un sniegpārsliņa” simbols. Saistībā ar šo tēmu radušās daudzas neskaidrības, tāpēc šī raksta ietvaros Riepu garāža speciālisti kliedēs izplatītākos mītus un izstāstīs, kādas ziemas un vissezonas riepas turpmāk drīkstēs izmantot ziemas periodā!
Izmantot drīkst tikai ziemas un vissezonas riepas ar “kalns un sniegpārsliņa” simbolu
Foto: lesschwab.com
Ministru kabineta (MK) noteikumos Nr.295 „Noteikumi par transportlīdzekļu valsts tehnisko apskati un tehnisko kontroli uz ceļa” veiktie grozījumi paredz, ka, sākot ar 2024. gada 1. oktobri, ziemas periodā ikviena transportlīdzekļa, kura masa nepārsniedz 3,5 tonnas, riteņiem jābūt aprīkotiem ar riepām, kas ir konstruētas tieši lietošanai sniega un ledus apstākļos. Tās atpazīt iespējams pēc vienas konkrētas pazīmes, un tas ir simbols “kalns un sniegpārsliņa”.
M+S simbols nenozīmē, ka riepas nedrīkst izmantot ziemas periodā
Virknei autovadītāju saistībā ar pieņemtajiem grozījumiem radās nepareizs priekšstats, ka riepas, uz kurām redzams M+S simbols, nedrīkst izmantot satiksmē, taču šāds pieņēmums ir maldīgs. Riepu garāžas pārdošanas vadītājs Gints uzsver, ka “M+S marķējums ir uz visām ziemas un vissezonas riepām, un tas arī turpmāk drīkst būt un arī būs uz riepām. Būtībā M+S simbolam vairs nav vērts pievērst jebkādu uzmanību”.
Četri piemēri, kādas riepas drīkst, un kādas – nedrīkst izmantot ziemā
Foto: Pixabay.com / manfredrichter
Lai tu labāk saprastu, kādas ziemas un vissezonas riepas ziemas sezonā drīkst izmantot, bet kādas – nedrīkst, esam apkopojuši četrus dažādos piemērus.
1. piemērs: riepas ar M+S un “kalns un sniegpārsliņa” simbolu – DRĪKST IZMANTOT
Šādas riepas drīkst izmantot ziemas periodā, pateicoties “kalns un sniegpārsliņa” simbolikai. Savukārt M+S simbolam uzmanību vari nepievērst.
2. piemērs: riepām ir tikai M+S simbols – NEDRĪKST IZMANTOT
M+S simbols viens pats nenozīmē, ka tās ir vissezonas riepas. Līdz ar to, ja vien tam blakus neredzi simbolu “kalns un sniegpārsliņa”, ar šādām riepām ziemā braukt ir aizliegts. Šādas riepas gan nav jāutilizē – vari tās izmantot vasaras periodā.
3. piemērs: riepām ir tikai “kalns un sniegpārsliņa” simbols – DRĪKST IZMANTOT
Ja uz riepām redzams “Kalns un sniegpārsliņa” simbols, pārējiem apzīmējumiem nav nozīmes – šādas riepas drīksti izmantot arī ziemas mēnešos. Jāpiebilst gan, ka praktiski visām ziemas un vissezonas riepām blakus kalna un sniegpārslas simbolam atradīsi arī burtu salikumu M+S.
4. piemērs: riepām nav nedz M+S, nedz “kalns un sniegpārsliņa” simbols – NEDRĪKST IZMANTOT
Šīs pavisam noteikti nav nedz ziemas, nedz vissezonas riepas, tāpēc tās vari izmantot tikai un vienīgi vasaras periodā.
Vēl viens svarīgs aspekts – protektora dziļums
Lai ziemas riepas drīkstētu izmantot ziemas periodā, to minimālais atļautais protektora dziļums ir 4 milimetri. Vai tas nozīmē, ka riepas ir droši nobraukt līdz šādam protektoram, un tikai tad tās mainīt? Labāk nē!
Kā skaidro pārdošanas vadītājs Gints, “nolietots protektors vairs nespēj nodrošināt tik efektīvu veiktspēju, un tas ir īpaši svarīgi uz apledojuša, mitra un sniega klāta ceļu seguma. Noteiktie 4 milimetri ir galējā robeža, taču jaunu ziemas vai vissezonas riepu virzienā vajadzētu sākt lūkoties brīdī, kad protektora atlikums sasniedzis apmēram 5 milimetru robežu.”
Tas jādara kaut vai tādēļ, ka autovadītājam pašam nav nemaz tik vienkārši precīzi monitorēt visu riepu precīzu protektora atlikumu. Varbūt 3 riepām būs ~5 milimetru atlikums, bet vienai riepai vairāk nodilusi kāda riepas mala, un tur atlikums var būt jau vairs tikai 4 milimetri vai pat mazāk. Objektīvi un pilnvērtīgi novērtēt riepas stāvokli un protektora atlikumu var tad, kad riepa ir noņemta no auto. Vēl kāds svarīgs aspekts par minimālo protektora atlikumu – ja notiks ceļu satiksmes negadījums (kurā tu pats nebūsi vainīgs) un riepām nebūs minimālais noteiktais protektora atlikums, tas var būt iemesls, lai apdrošinātājs neizmaksātu atlīdzību.
Svarīgi ievērot ziemas un vasaras perioda termiņus
Foto: Pixabay.com / tigerlily713
Likums nosaka arī to, kad automašīnai obligāti vajadzīgas ziemas vai vissezonas riepas, un tas ir no 1. decembra līdz 1. martam. Šis nosacījums attiecas uz visiem transportlīdzekļiem, kuru masa nepārsniedz 3,5 tonnu robežu. Taču, lai pārvietošanās būtu droša, noteikti nevajadzētu sagaidīt novembra beigas un tikai tad meklēt tuvāko servisu, lai vasaras riepas nomainītu pret ziemas vai vissezonas riepām.
Gaisa temperatūrai noslīdot zem +7 grādu robežas, vasaras riepas visai ievērojami zaudē savu veiktspēju, tāpēc jau vēsākajās rudens dienās ziemas vai vissezonas riepas būs daudz labāka izvēle. Turklāt arī riepu servisos rindas noteikti būs mazākas nekā pēdējās novembra dienās. Jāpiebilst, ka atsevišķi noteikumi ir riepām ar radzēm – tās drīkst izmantot no 1. oktobra līdz 1. maijam, bet pārējā laikā ir aizliegtas.
Riepu garāža – profesionāls riepu serviss Rīgā, kas izceļas ar virkni priekšrocību
Riepu garāža ir pareizā izvēle neatkarīgi no tā, vai Tev nepieciešami:
- jauni diski;
- kvalitatīvas ziemas, vasaras vai vissezonas riepas;
- riepu montāža, riteņu ģeometrijas regulēšana, kondicionieru uzpilde vai citi pakalpojumi.
Plašo riepu klāstu vari aplūkot internetā, ja vēlies salīdzināt kā savā starpā atšķirās dažādi riepu izmēri, tev noderēs riepu kalkulators, savukārt ar Online pieraksta palīdzību vari pierakstīties sev nepieciešamajam pakalpojumam kādā no sev tuvākajiem Riepu garāžas servisiem visā Rīgā!