Daudzu automobiļu īpašniekiem, kas nav izmantojuši sertificētu auto dīleru servisu pakalpojumus, ir priekšstats, ka remonts tur noteikti izmaksās dārgāk. Taču bieži vien tas ir tikai mīts.
Manā profesionālajā pieredzē bieži nākas saskarties ar situācijām, kad klienti, veicot pēcgarantijas remontu, sākotnēji vēršas tā sauktajā “pelēkajā servisā”, bet pēc tam pieprasa auto remonta tāmi arī no mums. Gala rezultāts viņiem bieži vien ir pārsteigums, jo autorizētā servisa piedāvātā summa izrādās zemāka. Tas ir īpaši raksturīgi sarežģītākiem remontdarbiem.
Jautāsiet – kā tas iespējams, ja autorizētajos servisos darba stundas izmaksas var būt divas vai pat trīs reizes augstākas nekā “pelēkajos servisos”?
Normstundas pret virsstundām
Atbilde ir vienkārša – “pelēkie servisi” piedāvājumā norāda remonta kopējo summu, bet autorizētie servisi veic remontu saskaņā ar ražotāja noteiktajām normstundām katram darbam. “Pelēkā servisa” mehāniķis savā aprēķinā vadās pēc pieredzes, aptuveni novērtējot, cik ilgs laiks būs nepieciešams remontdarbiem. Autorizētajā servisā šādi aprēķini nav nepieciešami, jo ražotājs jau ir noteicis precīzas normstundas.
Cenu starpību visbiežāk veido virsstundu uzcenojumi “pelēkajos servisos”, jo sarežģītāku remontu veikšana pelēkajos servisos parasti prasa vairāk laika nekā pie oficiālā dīlera. Turklāt sarežģītu dzinēju remontos bieži vien nav iespējams izmantot alternatīva ražotāja rezerves daļas, kas samazina iespēju ietaupīt.
Automobiļu ražotāji pieprasa, lai visi dīleru servisa speciālisti izietu apmācības, nodrošinot ražotāja standartiem atbilstoši remontu kvalitāti . Šīs apmācības rada papildu izmaksas un īstermiņā samazina darbaspēka pieejamību dīleru servisos, taču pēc tām mehāniķi spēj nodrošināt kvalitatīvu automobiļu remontu garantijas periodā. Šādi standarti “pelēkajos servisos” nav pieprasīti.
Kaķis maisā vai drošs pirkums?
Ikviens, kurš iegādājas lietotu vai mazlietotu automobili, noteikti ir saskāries ar šaubām, vai izvēlētajam auto nav kādi slēpti defekti. Neviens nevēlas nopirkt "kaķi maisā"!
Ja automobiļu apkopes ir veiktas pie oficiālā dīlera, tās sniedz drošības garantiju nākamajam īpašniekam un ļauj esošajam īpašniekam pārdot auto par augstāku cenu otrreizējā tirgū. Mūsdienās visiem automobiļiem tiek izveidota digitāla apkopju vēsture, kas nodrošina elektronisku piekļuvi visiem veiktajiem remontiem. Šāda vēsture nav pieejama “pelēkajos servisos”, jo tie nevar veikt ierakstus ražotāja sistēmā.
Papildu priekšrocība, remontējot auto oficiālo dīleru servisos, ir spēja risināt ražotāju atsaukumus. Veicot jebkuru apkopi, tiek pārbaudīts, vai automobilim ir kādi atvērtie atsaukumi, un šādā gadījumā visi darbi tiek veikti bez maksas. “Pelēkajiem servisiem” nav piekļuves šādai informācijai, un tie nav tiesīgi veikt šādus darbus.
Tehnoloģiju attīstība nākotnē dos vēl vairāk priekšrocību autorizētajiem servisiem, piemēram, būs iespējams veikt attālinātu auto diagnostiku, lai ērti un ātri novērtētu auto tehnisko stāvokli
Elektroauto tehnoloģiju avangards
Elektroauto remonts ir diezgan sarežģīts process, kas saistīts ar paaugstinātiem riskiem un kam nepieciešamas augsta līmeņa zināšanas un arī dārga aparatūra. Šajā jomā oficiālie dīleri krietni apsteidz “pelēkos servisus”.
Patlaban elektroauto vēl būtiski neietekmē servisu darbību Latvijā, jo šādu auto skaits ir salīdzinoši mazs. Tomēr tas tuvākajā nākotnē kļūs par arvien aktuālāku tematu, un elektroauto servisa lomai būs arvien lielāka nozīme. Tas var nozīmēt mazāk darba tradicionālajiem mehāniķiem, kuri ir pieraduši pie eļļas, filtru un dzinēju maiņas.
Elektroauto dzinēji ir mazāk sarežģīti, tajos nav tik daudz detaļu, kuras nepieciešams regulāri remontēt. Rekuperācijas dēļ mazāk tiek izmantota bremžu sistēma, bet elektroauto smagums un paātrinājums paredz biežāku riepu maiņu – apmēram vienu riepu komplektu sezonā. Protams, tas ir atkarīgs arī no braukšanas stila.
Vajadzēs vairāk autoelektriķu
Prognozēju, ka automehāniķa profesija attīstīsies “elektronikas” virzienā. Latvijā tradicionāli mēs nošķiram elektrisko diagnostiku no mehāniskā remonta, taču lielie ražotāji šīs profesijas nešķir. Augstākās kvalifikācijas mehāniķis var veikt gan auto diagnostiku, gan remontus. Latvijā tehnikumos šīs ir atsevišķas profesijas, taču starptautiski tās tiek uzskatītas par vienas profesijas dažādiem kvalifikācijas līmeņiem. Nākotnē arī Latvijā vairāk būs pieprasīti tehniķi ar abu jomu zināšanām.
Jaunajos automobiļos arvien palielinās elektronikas īpatsvars, līdz ar to pieaug pieprasījums pēc kvalitatīviem programmēšanas un diagnostikas darbiem. Ražotāji strādā pie automatizētiem programmatūras atjauninājumiem caur internetu, līdzīgi, kā tas notiek viedtālruņos.
Labi apmaksāta profesija
Šodien, kad automobilis kļūst arvien sarežģītāks un vairāk balstīts uz elektroniskām sistēmām, autorizēto servisu priekšrocība ir ne vien augsta līmeņa zināšanas un piekļuve jaunākajām tehnoloģijām, bet arī spēja nodrošināt atbilstošu remontdarbu kvalitāti un drošību.
Auto virsbūves remonta speciālistu darbs vienmēr ir bijis un būs pieprasīts, un tas ir labāk apmaksāts nekā auto mehāniķa vai elektriķa darbs. Tuvākajā nākotnē varam sagaidīt ražotāju sertificētus virsbūves servisus, kuros būs nepieciešamas specifiskas zināšanas un tehnoloģijas.
Jau tagad labi automehāniķi ir zelta vērtē, un tāpēc viņu alga var sasniegt pat vidējā menedžmenta un mazu uzņēmumu vadītāju līmeni.
Mehāniķu vidējā alga jau tagad ir aptuveni 2500 eiro pirms nodokļu nomaksas, un, produktīvi strādājot, daudziem tā var sasniegt pat 3300–3600 eiro mēnesī. Vēsturiski šī ir profesija, kur nopelna atbilstoši paveiktajam darba apjomam. Tomēr, lai darbinieki justos finansiāli stabilāki, esam ieviesuši praksi regulāri pārskatīt atalgojumu, pakāpeniski palielinot pamatalgas īpatsvaru kopējā atalgojumā.
Automobiļu tehnoloģijas un dizains mainās, taču viena lieta ir skaidra – prasmīgi, zinoši un pēc augstākajiem standartiem strādājoši automehāniķi būs nepieciešami vienmēr. Šī profesija kļūs vēl pieprasītāka, jo automobiļu skaits turpina pieaugt un tehnikai, kā zināms, ir tendence bojāties!