Laikā, kad uz izsludinātajām vakancēm pienāk simtiem pieteikumu, daļa uzņēmumu personālatlasē arvien biežāk sākuši izmantot grupas intervijas, šodien raksta žurnāls Saldo.
Šī atlases metode ļauj «nošaut divus zaķus» uzreiz - pirmkārt, tiek ietaupīts laiks, ko prasītu individuālas tikšanās ar darba kandidātiem, otrkārt, tā ir iespēja novērtēt kandidāta reālās komunikācijas un saskarsmes prasmes. «Tas ir veids, kā ietaupīt resursus un atklāt ko būtisku par kandidātu, kas citā situācijā paliktu apslēpts,» uzsver kompānijas CVO Recruitment vadītāja Latvijā Jūlija Artjuhova.
Grupas interviju savā ziņā var pielīdzināt situāciju spēlei, kas daudzām kompānijām, īpaši - klientu apkalpošanas sfērā, ir kļuvusi jau par ierastu atlases metodi. Grupas intervijai ir rūpīgi jāsagatavojas, un tā jāvada pieredzējušam un pārliecinātam profesionālim. Gatavojot grupas interviju, pirms tam noteikti jāveic padziļināta telefona saruna, lai uz tikšanos varētu uzaicināt pēc iespējas līdzvērtīgākus (pieredzes un profesionālās sagatavotības ziņā) kandidātus. Protams, jābūt izstrādātiem skaidriem kandidātu vērtēšanas kritērijiem.
Piemēram, kandidāti uz veikala pārdevēja pozīciju var diskutēt par dažādiem pircēju tipiem un meklēt atbilstošāko pieeju katram no tiem, iesaka J. Artjuhova. Kandidātus var iesaistīt pārdošanas situācijas izspēlē, piemeklējot pēc iespējas neitrālāku pārdodamo «objektu», vai kopīgā uzdevumā, plānojot kādu projektu.
«Šādi atklājas ne tikai katra kandidāta personības aspekti, bet arī profesionālā pieredzes un kompetences atbilstība konkrētajam amatam. Tāpat tā ir iespēja savstarpēji salīdzināt kandidātus, piemeklējot personības ziņā atbilstošāko jūsu uzņēmumam, videi, komandai un pozīcijai,» stāsta CVO Recruitment vadītāja.
Pirmais pārbaudījums kandidātiem ir jau pati intervijas gaidīšana visiem vienā telpā. Gaidīšanas laiks varētu būt aptuveni 15 minūtes, kuru laikā kāds kandidātus novēro, pamanot, kurš un kā pirmais uzsāks sarunu un kā reaģēs pārējie. Tāds paņēmiens noder, novērtējot pārdošanas un citus speciālistus, kuriem viena no svarīgākajām profesionālajām kompetencēm ir prasme veidot kontaktu.
Lai paši vērtē citus
Nedrīkst pieļaut situāciju, kad darba kandidāts nāk uz interviju, nezinot, ka tā būs grupas intervija. Šāds «pārsteigums» radīs vairāk negatīvu seku nekā pozitīvu ieguvumu. «Kandidāti noteikti jāsagatavo gaidāmajam, iepriekš pastāstot par intervijas veidu. Tiesa, arī informēti kandidāti mēdz kautrēties par iespējamo neveiksmi,» pauž J. Artjuhova.
Vēlams, lai grupas intervijā piedalās vismaz divi uzņēmuma pārstāvji, jo ne vienmēr cilvēks, kurš vada sarunu, spēj saskatīt visu intervijas laikā notiekošo un piefiksēt būtiskas nianses kandidātu uzvedībā un reakcijā. Ir vērts uz interviju uzaicināt uzņēmuma vai nodaļas vadītāju, kandidātus ar viņu nepiepazīstinot. Šādi, no malas un neatpazītam vērojot, vadītājam ir laba iespēja novērtēt kandidātus darbībā un palīdzēt tālākajā atlases procesā.
Lai papildus novērtētu kandidātu analītiskās spējas un vērīgumu, pēc intervijas var lūgt viņiem pašiem novērtēt katru no konkurentiem, izmantojot speciālu tabulu. Piemēram, uzrakstīt, kāpēc cits kandidāts būtu piemērots konkrētajai pozīcijai vai gluži otrādi - kādas kvalitātes vai
prasmes viņam pietrūkst.