Ar mērķtiecīgu darbu uzspridzinot stagnāciju Rietumeiropas zivrūpniecībā un īstenojot ambīciju būt modes noteicējam jaunu produktu un iepakojuma tirgū, Latvijas miljonāru saraksta debitanta, uzņēmuma Karavela īpašnieka Andra Bites nākamais mērķis ir 100 miljonu eiro apgrozījums tuvāko gadu laikā.
“Pašlaik mans Bentley ir jaunākā izlaiduma autoklāvs, kas nepieciešams ražošanā. Neesmu pat vēl uzcēlis savu māju, tā tikai top,” saka uzņēmējs, kurš piedāvājumus veiksmīgo kompāniju pārdot noraida, jo vēlas to attīstīt un atstāt mantojumā bērniem.
Fragments no intervijas Dienas Biznesa speciālizdevumā Miljonārs
Zivju konservu ražošanas SIA Karavela 80% kapitāldaļu īpašnieks un valdes priekšsēdētājs A. Bite atklāj, ka viņa uzņēmuma peļņa netiek izlietota dividenžu izmaksai, bet gan novirzīta investīcijām pētniecībā, lai radītu aizvien jaunus produktus.
Zivju konservi ir augstas pievienotās vērtības produkts, kuru, ražojot Latvijā, var tirgot visā pasaulē, ik gadu augot un pelnot arvien vairāk. A. Bite uzsver, ka nevajag noniecināt Latvijas zivju konservu ražotājus, kuri 0,3 eiro kilogramā vērtās izejvielas pārvērš 16 eiro/kg vērtā produktā. 2020. gadā Karavelas tīrā peļņa sasniedza rekordaugstos 7,37 milj. eiro, kas ir teju par 50% vairāk nekā 2019. gadā, kad tās apjoms pārsniedza 5 milj. eiro.
Kā tērējat nopelnīto naudu?
Līdz šim nebija iespēju un arī nepieciešamības izmaksāt dividendes. Uzņēmuma peļņa netiek izlietota dividenžu izmaksai, bet gan novizīta investīcijām pētniecībā. Ar šo nopelnīto naudu pat īsti nepietiek, tāpēc vēl ir arī kredīti. Tāpat uzņēmuma nopelnītā nauda tika izmantota konkurenta Larsen iegādei 2019. gadā. Būtisku izšķiršanos par labu dzīvei bez dividendēm savulaik noteica fakts, ka mēs kopā ar savu partneri Jāni Endeli no bankas izpirkām maksātnespējīgā uzņēmuma Kaija mantu, izmantojot aizņemtu naudu, kas pašlaik jau ir atmaksāta. Pašlaik mans Bentley ir jaunākā izlaiduma autoklāvs, kas nepieciešams zivju konservu ražošanā. Neesmu pat vēl uzcēlis savu māju, tā tikai top. Vienlaikus pašlaik tiek veikta uzņēmumu grupas veidošana, lai sakārtotu struktūru, kas saistīta ar ģimenes ieguldījumiem nekustamo īpašumu, metālapstrādes, lauksaimniecības un citos uzņēmumos.
Tiek attīstīta plašāka darbība konservu metāla iepakojumu ražošanā Atlantijas ielas 15 kompleksā, ko veic SIA Atlantijas metāla serviss. Šī uzņēmuma mērķis ir pakāpeniski aizvietot iepakojuma daļu Karavelas patēriņā, ko tā iepērk no ārvalstu ražotājiem. Kaut kādu savu laiku un nelielu naudu tērēju hobijam, kas pašlaik ir medības, savukārt citam jaunības laika hobijam — autosportam — ģimene noteica veto. Esmu iemācījies lidot ar lidmašīnu, un tagad aktuāls ir jautājums, vai kārtot pilota tiesības. Lielāko dienas un arī dzīves daļu pavadu Karavelā, īpašnieki vienlaikus ir arī valdes locekļi un lemj gan uzņēmuma stratēģiskās attīstības jautājumus, gan arī vada ikdienas operatīvos darbus.
Uzņēmumam augot arvien lielākam, augsti profesionālā līmenī pārzināt pilnīgi visu viens vai divi cilvēki nespēj, tāpēc kaut kad perspektīvā īpašnieki strādās padomes līmenī, bet uzņēmuma vadība tiks nodota profesionālas valdes rokās. Šāda pārvaldes maiņa Karavelā nenotiks ne šogad, ne arī 2022. gadā, jo vispirms ir jāizaudzina potenciālie kadri, tāpēc ka Latvijas tirgū šāda kalibra profesionāļu nav. Lai arī ir bijuši vairāki piedāvājumi pārdot Karavelu (pēdējais - no Polijas investīciju kompānijas), tomēr mans mērķis ir šo kompāniju attīstīt un atstāt mantojumā bērniem, kas ir vēl viens būtisks iemesls perspektīvā izveidot profesionālu valdi. Kaut arī Polijas investors uzvēra, ka ražošanā lielu naudu var nopelnīt tikai vienreiz — pārdodot uzņēmumu, esmu izšķīries par pretējo ceļu.
Visu interviju lasiet jaunākajā Dienas Biznesa speciālizdevumā Miljonārs!
Dienas Biznesa žurnāls Miljonārs lasāms elektroniski vai nopērkams lielākajās tirdzniecības vietās!
Dienas Biznesa abonenti speciālizdevumus Miljonārs, Nekustamais īpašums un TOP 500 saņem bez maksas.