Parasti, runājot par Īriju, prātā nāk viskijs, lieliska mūzika vai darba un labākas dzīves meklētāji no Latvijas. Arī Dubultais Īru ar Nīderlandes sviestmaizi vairāk izklausās pēc kaut kā no ēdienkartes, kaut arī tās ir nodokļu pasaulē sen pazīstamas frāzes. Jā, Īrija nu jau daudzus gadus gozējas nodokļu pasaules uzmanības lokā. Kādēļ? Salīdzinoši zemā uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) 12,5% likme te nav galvenais iemesls. Arī manis iepriekš aprakstītais holdingu režīms (1) nav par iemeslu – tas ar dažādām modifikācijām pastāv vairumā ES valstu. Tomēr Īrija ir populāra, it sevišķi ASV biznesa aprindās, citas UIN īpatnības dēļ. To žurnāls The Economist savā š. g. 18. oktobra rakstā sauc par Īrijas lielāko caurumu, t.s. Double Irish (2). Kā strādā šis Dubultais Īru? Kas lācītim vēderā? Kā Latvijas uzņēmumiem tas būtu izmantojams?
Pieņemsim, Latvijā darbojas uzņēmums Krievijas Balzāms (KB). No savas peļņas tas samaksā valsts budžetā Latvijas 15% UIN, kas arī, protams, var nebūt daudz. Lai samazinātu ar UIN apliekamo ienākumu, slēpt ieņēmumus ir pretlikumīgi un tādēļ – bīstami. Tādēļ būtu jāskatās uz legālām izdevumu palielināšanas iespējām (parasti ar zaudējumiem, procentiem, autoratlīdzību u.c.). Tādēļ KB var izveidot meitas uzņēmumu Īrijā (KB IRL, sk zīmējumu zemāk) un šajā meitas uzņēmumā var izveidot patentus, tehnoloģijas, firmas, sistēmas, zinātību u.c. intelektuālo īpašumu, par ko KB maksātu uz KB IRL autoratlīdzību. KB ar Latvijas UIN apliekamā peļņa būtiski samazinātos par šiem autoratlīdzību maksājumiem uz KB IRL. Šādām izmaksām Latvijā nepiemēro arī ieturējuma nodokli.
Savukārt nodokļu ietaupīšanas ideja faktiski slēpās apstāklī, ka Īrijā reģistrēts uzņēmums (KB IRL) vēl nenozīmē, ka tas maksā nodokļus Īrijā. Lai maksātu Īrijas UIN, KB IRL arī jābūt Īrijas nodokļu rezidentam. Tā kā atšķirībā no Latvijas Īrijā un citās valstīs nodokļu rezidencei svarīga ir uzņēmuma vadības atrašanās vieta, KB IRL ar vadību ārzemēs (piemēram, Panamā) parasti nemaz neskaitās Īrijas nodokļu rezidents. Tādēļ KB veiktie autoratlīdzības maksājumi uz KB IRL nav apliekami ar UIN Īrijā. Tie ir apliekami šajā gadījumā – Panamā, kur varat trīs reizes minēt, cik liela ir UIN likme.
Tikai KB jāievēro divus papildu nosacījumus: a) KB IRL jābūt meitas uzņēmumam Īrijā, kas veic komercdarbību Īrijā, tādēļ KB IRL nepieciešams izveidot KB IRL2; un b) pašu KB IRL jākontrolē uzņēmumam no valsts, ar kuru Īrijai ir nodokļu konvencija (un Īrijai ar Latviju tāda ir). Tad atliek vien atrast nodarbošanos KB IRL2, kura peļņai piemērojamā Īrijas likme arī ir zemāka, kā pie mums. Turklāt, arī KB IRL2 var maksāt autoratlīdzību uz KB IRL, tādējādi samazinot savu ar UIN apliekamo ienākumu, šādu maksājumu tirgus cenas ietvaros. Šis Dubultais Īru, protams, ir stipri vienkāršots stāsts. Turklāt pastāv jūra pret-izvairīšanās noteikumu. Taču šī stāsta mērķis ir tikai parādīt dažus pamatprincipus, jo nodokļiem draudzīgas kombinācijas pasaulē pastāv daudz un kaut arī nodokļu pasaule šobrīd mainās, uzdrošinos apgalvot, ka dažādas nodokļu šaha kombinācijas pastāvēs vienmēr.
Protams, nodokļu jautājumos strādāt ar intelektuālo īpašumu ir vieglāk, jo šādus ieņēmumus var bieži gūt no jebkuras pasaules valsts. Turklāt nodokļu pasaule, kas vismaz līdz šim mainījusies smagnēji, netiek līdzi mūsdienu biznesa realitātei, it sevišķi e-komercijas jomā. Ja kādreiz uz seriāla Lielā sprādziena teorija varoņiem līdzīgiem IT un zinātnes guru, un dīvaiņiem kāds, t.sk. slavenais Vorens Baffets, vēl skatījās no augšas, tad tagad neviens vairs nenoliedz, ka šie dīvaiņi arvien vairāk nokļūst pasaules bagātāko cilvēku topos un arvien biežāk nopelna atbilstoši viņu ieguldītajām pūlēm savā izglītībā. Rodas sajūta, ka e-komercijas jomā bieži vien arī biznesi pelna arvien vairāk, bet nodokļu pasaule tam netiek līdz, tādēļ nodokļos šādi biznesi maksā arvien mazāk.
Tomēr, EK, ASV, OECD BEPS (3) u.c. spiediena rezultātā Īrijas jaunajā budžeta projektā, kas š. g. 15. oktobrī iesniegts parlamentam, šo Dubulto Īru režīmu paredzēts atcelt. No 01.01.2015. visi Īrijā reģistrētie uzņēmumi skaitīsies Īrijas nodokļu rezidenti (jau reģistrētajiem paredzēts vairāku gadu pārejas periods). Tomēr Īrija nevēlas zaudēt savu nodokļu paradīzes imidžu. Tādēļ tā nākamgad ieviesīs vairākus jaunus UIN atvieglojumus, t.sk. zināšanu attīstīšanai un patentu reģistrācijai Īrijā (t.s. patent box), u.c. intelektuālā īpašuma piesaistīšanas mehānismus, arī triju gadu UIN brīvdienas jaunajiem uzņēmumiem, jeb t.s. startapiem.
Arī Latvijas Finanšu ministrijai (FM) tika piedāvātas daudzas idejas, kā paplašināt Latvijas holdinga režīmu un ieviest daudzus citus investīciju piesaistīšanas nodokļu mehānismus (mūsu priekšlikumi vien bija uz 66 lapām). Tomēr līdzšinējā valdības un FM reakcija bijusi konservatīva – noairēts tiek viss, kam ir ‘tūlītējs negatīvs efekts uz valsts budžetu’. Ilgtermiņa labumu neviens neņem vērā, kaut arī citas Eiropas valstis vēl joprojām atzīst daudzas idejas par labām, nepārkāpjot jaunos OECD BEPS uzstādījumus. Latvijā BEPS un potenciālā iestāšanās OECD izskatās kā labs attaisnojums, lai baidītos no vēl nezināmā un nedarītu neko. Varbūt jaunās valdības uzstādījumi būs tomēr tālredzīgāki un Latvijas un globāliem spēlētājiem atvērtāki, nevis tikai noskatīsimies, kā investīciju dūži izvēlas Luksemburgu, Īriju, Nīderlandi, Šveici vai lērumu valstu ārpus Eiropas?
(1) http://www.sorainen.com/lv/Publications/legal-blogs/3930/holdingu-nodoklu-atvieglojumu-salidzinajums-latvija-pret-iriju-%e2%80%93-34
(2) http://www.economist.com/news/finance-and-economics/21625876-irish-government-plans-alter-one-its-more-controversial-tax?frsc=dg%7Ca&fsrc=scn/tw_app_ipad
(3) Base Erosion and Profit Shifting.