Iestājoties eirozonā, Latvijai pastāv risks ne tikai iesaldēt vairākus miljardus eiro, bet dramatiskākajā scenārijā daļu no šīs summas pazaudēt, šodien vēsta laikraksts Dienas bizness.
Pēc eiro ieviešanas no 2014.gada 1. janvāra Latvijai, līdzīgi, kā tas pienākas citām eirozonas valstīm, būs jāsāk veikt iemaksas 2012.gadā izveidotajā un dažkārt kritizētajā Eiropas stabilizācijas mehānismā (ESM). Šis finansiālas palīdzības fonds eirozonas valstīm aizstāj īslaicīgo Eiropas finanšu stabilitātes fondu un Eiropas finanšu stabilizācijas mehānismu, no kuriem 2010. – 2012.gadā tika izmaksāta simtiem miljardu eiro palīdzība parādu krīzē cietušajām Eiropas Savienības (ES) dalībvalstīm, tostarp Grieķijai, Spānijai. Ja ES dalībvalstis ir disciplinētas un nenokļūst jaunās finanšu nepatikšanās, Latvijas izmaksas, līdzīgi kā prēmija par valsts finanšu veselības apdrošināšanu, būs salīdzinoši nelielas – virs 300 milj. eiro. Proti, tā ir maksa par pārliecību, ka negatīva ekonomiskā scenārija gadījumā paši saņemsim palīdzību, līdzīgi, kā tas bija 2009.gadā, kad no aizdevējiem varējām saņemti 7,5 mljrd. eiro. Bet problēmu gadījumā ESM no Latvijas var pieprasīt papildus teju piecas reizes lielāka apjoma finanšu līdzekļus. Turklāt pastāv risks ja ne visu, tad daļu naudas pazaudēt, skaidro laikraksts.
Latvijas puse šobrīd gandrīz nepieļauj šādu situāciju rašanos, tikmēr, skatot pašreizējo situāciju, vairāki ES valstu analītiķi iezīmējuši potenciālos teju 80 miljardu eiro zaudējumus, ko Grieķijas dēļ varētu ciest Vācija, kuru turklāt pašu novājinājuši sniegtie aizdevumi, DB informēja Vācijā dzīvojošais Latvijas izcelsmes ekonomikas doktors profesors Jānis Ofmanis. Tādējādi Latvijas cena par līdzdalību sāk izskatīties lielāka, nekā to grib atzīt Latvijas Banka (LB) un valdība.
Premjers Valdis Dombrovskis iepriekš DB izteicās, ka citi ieguvumi no dalības eirozonā daudzkārt pārsniegs tēriņus ESM. Piemēram, ikgadējs vismaz 30 milj. latu (ap 43 milj. eiro) ietaupījums valsts budžetā, jo samazināsies procentu likmes aizdevumiem, kā arī ievērojams ietaupījums no valūtas konvertācijas darījumu samazināšanās, jo pēdējo piecu gadu laikā Latvijas iedzīvotāji un uzņēmumi latu maiņai uz eiro tērējuši 600 milj. eiro. Tomēr gan LB, gan valdība nemēdz pieminēt vēl iespējamus būtiskus Latvijas tēriņus ESM, kurus fonds par pieprasīt, saasinoties situācijai Eiropā un jaunās finanšu grūtībās nonākot kādai no lielām ES dalībvalstīm. Saskaņā ar LB ekonomistes Vijas Mičūnes skaidroto, kopējo ESM kapitālu veido divas daļas: apmaksājamais kapitāls un kapitāls pēc pieprasījuma. Apmaksājamais kapitāls – 80 mljrd. eiro – eirozonas valstīm ESM kapitālā būs jāiemaksā pakāpeniski (divi maksājumi būs jāveic 2012. gadā, divi 2013. gadā un viens 2014. gadā). Savukārt kapitāls pēc pieprasījuma ir 620 mljrd. eiro. Proti, katra ESM dalībvalsts vienlaikus uzņemas saistības nodrošināt iemaksu pēc pieprasījuma attiecīgas valsts kapitāla uz pieprasījuma daļas apjomā. Latvijas gadījumā šobrīd kopējais saistību apjoms lēšams 1,78 mljrd. eiro, bet pēc pārejas posma – 2,83 mljrd. eiro.
Gadījumā, ja situācija Eiropā saasinās vēl šajos gados un ESM ir nepieciešami papildu līdzekļi, tie tiks pieprasīti no dalībvalsts. Šāda situācija var arī rasties brīdī, kad kāda liela valsts, piemēram, Spānija vai Itālija vairs nevar pārfinansēties finanšu tirgos un lūdz palīdzību, tādējādi automātiski izstājoties no ESM «donorvalsts» rindām. Respektablā Eiropas Politikas studiju centra (CEPS) analītiķi ir aprēķinājuši, ka šādā situācijā kopējais ESM nepieciešamais apjoms varētu sasniegt no 1,1 līdz pat 1,4 triljoniem eiro, kas nozīmē to, ka arī Latvijas daļa pieaugtu no 2,79 miljardiem eiro (sākotnējā posmā) līdz pat 5,7 miljardiem eiro (pēc pārejas perioda).
«Ja pēc Latvijas iestāšanās eirozonā kādai ES valstij rastos finansiālas problēmas un tiktu nolemts finansēšanai izmantot ESM instrumentu, tad jā, tas Latvijai radītu finansiālas saistības,» atzina Finanšu ministrijas (FM) pārstāvis Aleksis Jarockis, gan mierinot, ka no ESM instrumenta nauda tiek aizdota, nevis uzdāvināta un tā pēc tam ir jāatdod. Pēc viņa teiktā, visā eirozonā un ES kopumā tiek veikta būtiska reorganizācija, gan uzlabojot makroekonomisko risku uzraudzību, gan arī stiprinot banku regulējumu.
Šādu reformu realizācija nākotnē novedīs pie daudzvairāk pārdomātas politikas īstenošanas, līdz ar to varbūtība, ka Latvijai ar saviem līdzekļiem būs jāiesaistās palīdzības sniegšanā arvien samazinās, tā A. Jarockis. Un tomēr – piepildoties pesimistiskajam scenārijam, ir risks ne tikai iesaldēt ievērojamus līdzekļus, bet arī pazaudēt reālu naudu.
Uz jautājumu, vai iespējami scenāriji, ka kāda daļa no iemaksātās naudas (piemēram, no kapitāla pēc pieprasījuma) var tikt pazaudēta, arī, ja kāda no valstīm bankrotē, LB pārstāvis Mārtiņš Grāvītis komentēja: «ESM izsniegtiem aizdevumiem ir t.s. «priekšrokas kreditora» statuss (preferred creditor status) – pirms parādi tiek atmaksāti jebkuram citam kreditoram – un augstāka priekšroka par šo ir tikai SVF aizdevumiem. Respektīvi, tas nozīmē, ka arī parādu restrukturizācijas gadījumā aizņēmumi no ESM ir atgriežami pirmajā kārtā (uzreiz aiz aizņēmumiem no SVF). Papildus ESM aizdevums tiek piešķirts pa daļām, stingri kontrolējot debitora valsts progresu nepieciešamo reformu veikšanā: ja ESM aizdevuma saņēmējā valstī reformas (un tātad situācijas uzlabošanās) tiek kavētas, nākamās aizdevuma daļas nav paredzēts piešķirt.» Ja gadījumā tomēr piepildās pesimistiskais scenārijs un eirozonas problēmas neatrisinās, visticamākā notikumu attīstības gaita ir tāda, ka viena vai vairākas valstis izstājas no Eiropas Monetārās savienības, ievieš savu valūtu un uzreiz to arī devalvē. Šī tad arī būs tā nauda, ko saņems kreditori – ja saņems vispār.