Uzņēmēji uzskata, ka viena no inflācijas mazināšanas iespējām būtu nodokļu sistēmas revīzija un konkurētspējas veicināšana.
Lai gan Briseles komisāri neredz šķēršļus cenu iesaldēšanai Latvijā, pagaidām mehānismu administratīvi regulējamo cenu iesaldēšanai neredz arī Db aptaujātie ekonomisti.
Jāpalīdz ilgtermiņā
Ja valsts kompensētu monopolkompāniju izmaksu pieaugumu un iesaldētu administratīvi regulējamās cenas, tas droši palīdzētu valsts ekonomikai īstermiņā, taču būtu jāzina, kādā veidā iziet no šīs situācijas, domā augļu un dārzeņu pārstrādes SIA Kronis valdes loceklis Aivars Svarenieks. Tāpēc par vispiemērotāko un reālāko variantu A. Svarenieks uzskata nevis cenu regulēšanu no valsts puses, bet atsevišķu nodokļu pārdalīšanu un mazturīgo iedzīvotāju un atsevišķu ražotāju grupu subsidēšanu. «Tas ļautu risināt mūsu situāciju,» tā A. Svarenieks.
Gatavas receptes, kā apturēt inflāciju, nav SIA Piebalgas alus valdes priekšsēdētājam Jānim Dūklavam, taču viņš norāda, ka nepieciešami izsvērti ekonomiskie aprēķini, kurš variants dotu lielāko labumu pašreizējā situācijā. «Visvieglāk būtu pārdalīt nodokļus, taču jāraugās, kā tas ietekmētu citas sabiedrības grupas. Uzskatu, ka valsts var samazināt savus izdevumus, apturot lielu investīciju ieguldīšanu neražojošos objektos, tajā pašā laikā būtu jāatbalsta ražošana un līdz ar to konkurētspējas paaugstināšana,» tā Piebalgas alus vadītājs.
A/s Latfood valdes priekšsēdētājs Valdis Blūms uzskata, ka cenu iesaldēšana problēmu ar inflāciju nevar atrisināt, tikai atlikt uz neilgu laiku. «Uzņēmumi ir rēķinājušies ar cenu pieaugumu jau plānojot nākamā gada budžetu. Nedrīkstētu pieļaut minstināšanos un nenoteiktību, jo vissvarīgākais ir laikus paredzēt izmaksas, baumas, kas rodas no skaidras informācijas trūkuma, ir viens no spēcīgākajiem inflācijas virzītājspēkiem,» tā V. Blūms.
Nav mehānisma
Valsts rīcībā nav instrumentu, kas ļautu iesaldēt cenas un tādējādi apslāpēt inflāciju Latvijā, it īpaši, ja to veicinoši faktori ir meklējami globālajā tirgū, uzskata speciālisti. Piemēram, Latvijā benzīna cena ir atkarīga ne tikai no akcīzes nodokļa likmes, bet arī no šī energoresursa cenas pasaules tirgū. Turklāt atvērta tirgus apstākļos, kāds ir Latvijā, nav iespējams arī novērst produktu, kuri Latvijā tiek saražoti, izvešanu uz citām valstīm. «Nezinu, kādā veidā Latvija varētu iesaldēt cenas, izņemot administratīvi regulējamās — piemēram, benzīnam ar akcīzes nodokļa likmi,» atzīst SIA E&IC prezidents, ekonomists Romāns Vitkovskis. Viņš skaidro, ka varētu iedomāties pat situāciju, kad Latvijā tiek noteikta, piemēram, maizes cena, taču tad prognozē ES prasības par konkurences ierobežošanu. Otrs būtisks jautājums ir, kādai maizes šķirnei tiek noteikta maksimālā pārdošanas cena. «Inflācijas ciparam, ko redz veikalā, nemaz nevar izsekot un tas ir vēl viens arguments, kāpēc cenu iesaldēšana ir apšaubāma, jo nevar precīzi definēt objektu, kam cena tiek iesaldēta,» skaidro R. Vitkovskis.
To, ka cenas nevar iesaldēt, bet tās noregulēs pats tirgus, intervijā Db norādīja arī piena pārstrādes a/s Preiļu siers valdes priekšsēdētājs Jāzeps Šņepsts, taču, viņaprāt, visiem jābūt vienādiem spēles noteikumiem. Arī a/s Jelgavas gaļas kombināts padomes priekšsēdētājs Aigars Lūsis pauda līdzīgu viedokli, sakot, ka vajadzīga nodokļu sistēmas revīzija, jo patlaban ne visi godprātīgi maksā nodokļus valstij.
Jāveicina konkurētspēja
Pēc R. Vitkovska domām, «vienīgā iespēja, kā apturēt inflāciju, būtu pastudēt to valstu pieredzi, kuras to jau ir izgājušas, un panākt to ar tādām brīnumzālēm kā konkurences veicināšana.» Viņaprāt, valstij jāveicina konkurence jomā — kur nolikt naudu, kas konkurētu ar veikalu. «Konkurēt ar veikalu var tikai tad, ja depozītprocenti ir augstāki par inflāciju,» atzīst R. Vitkovskis. Tā Īrijā valdība piemaksāja bankām, lai depozītprocenti būtu augstāki par inflācijas skaitli. «Tika radīta situācija, kad izdevīgāk ir turēt naudu depozītā, nevis to notērēt,» uzsver R. Vitkovskis. Tas ļāva inflācijai mitēties. Kā vēl vienu iespēju R. Vitkovskis redz tā dēvētās obligācijas — ieguldot naudu kādā PPP projektā.
Konkurences padomes priekšsēdētāja Ieva Jaunzeme norāda, ka konkurētspējas veicināšana ir jāno-drošina katram uzņēmumam pašam, veidojot jaunus produktus un pakalpojumus un meklējot tiem noieta tirgus ārpus Latvijas. Viņasprāt, nebūtu pieļaujama situācija, ka valsts atbalsts, kas atbilstoši ES Dibināšanas līgumam ir aizliegts, izņemot īpašus gadījumus, tiktu sniegts nozarēm, kuras atrodas stagnācijas vai regresijas stadijā.
Par gāzes cenu iesaldēšanu uz diviem trim gadiem kā apsveicamu soli pagājušajā nedēļā izteicās Latvijas Bankas prezidents Ilmārs Rimšēvičs.
Eiropā administratīvi regulējamo cenu iesaldēšanai šķēršļus neredz
Eiropas Komisija neredz leģitīmu pamatu liegt Latvijai iesaldēt administratīvi regulējamās cenas. Tomēr tiek uzsvērts, ka enerģijas cenu iesaldēšana nav universāls līdzeklis inflācijas sprinta apturēšanai, un atgādināts par Latvijas saistībām pret ES.
Vislielāko atbalstu iespējamajai administratīvi regulējamo cenu iesaldēšanai Db pauda ES ekonomikas un monetāro lietu komisārs Hoakins Almunja (Joaquin Almunia). «Komisārs atbalsta visus līdzekļus, kas varētu palīdzēt kontrolēt inflāciju,» eirokomisāra viedokli Db darīja zināmu viņa pārstāve Amēlija Toresa (Amelia Torres).
Vienlaikus ekonomikas un monetāro lietu komisariāts gan norāda, ka perspektīvā inflācijas apstādināšana nemaz tik spoža neizskatās, jo enerģijas cenu kāpums, augstais patēriņš, algu straujā palielināšanās un citi aspekti inflācijai devuši pārāk spēcīgu inerci. Saskaņā ar EK prognozēm jūtams inflācijas samazinājums Latvijā būs vērojams nākamā gada otrajā pusē.
Varētu tiesāties
ES Nodokļu un muitas lietu komisariāts neredz šķēršļus administratīvi regulējamo cenu iesaldēšanai. ES komisāra Lāslo Kovāča (Laszlo Kovacs) pārstāve Marija Asimakopolo (Maria Assimakopoulou) atgādināja, ka Latvija nedrīkst aizmirst savas saistības pret ES, proti, līdz 2013. gadam Latvijai jāpalielina enerģijas avotiem piemērotie akcīzes nodokļi, līdz tie sasniedz ES noteikto minimālo līmeni. Savukārt ES Konkurences lietu direktorāts šāda lēmuma pieņemšanai neredz šķēršļus, kas būtu attiecināmi uz šī direktorāta darbības sfēru.
Latvijas gāze, runājot par iespējamo enerģijas cenu iesaldēšanu, atgādina Latvijas pieredzi Stokholmas Tirdzniecības palātas šķīrējtiesā, kurā enerģijas cenu regulēšanas komercpatērētājiem dēļ Latvija kompānijai zaudēja deviņus miljonus latu. Norādot, ka aptuveni 30 % no gāzes cenas gala patērētājam veido tās iepirkuma cena, Latvijas gāze brīdina, ka pie noteiktiem apstākļiem tāpēc cenu iesaldēšanas atkal varētu būt spiesta vērsties pret Latviju tiesā.
Nedos rezultātus
Visskeptiskāk iespējamo administratīvi regulējamo cenu iesaldēšanu vērtē Andra Piebalga vadītais ES enerģētikas lietu komisariāts. Komisāra biroja vadītājs Andris Ķesteris Db atzina, ka ES dalībvalstis ir tiesīgas iesaldēt, piemēram, enerģijas cenas sociāli jutīgajiem patērētājiem — mājsaimniecībām. Tomēr viņš apšauba, ka siltuma vai elektrības cenu iesaldēšana nesīs vēlamos rezultātus, jo enerģijas cenas ir tikai viens no daudzajiem un nebūt ne noteicošajiem inflāciju veicinošajiem faktoriem.
Viņš norāda, ka enerģijas cenas Latvijā agri vai vēlu sasniegs Eiropas līmeni, bet mākslīga to bremzēšana patērētājam dos nepareizu signālu — tā vietā, lai sāktu vairāk vērības pievērst enerģiju taupošiem risinājumiem, patērētājs turpinās tērēt enerģiju, neaizdomājoties par tās cenu.
ES laikā, kad strauji auga naftas cenas, bijusi diskusija par to, vai nebūtu lietderīgi samazināt degvielai piemēroto akcīzes nodokli, taču, izvērtējot visus par un pret, šāds lēmums nav pieņemts. Pieredze rādot, ka arī degvielas cenu kāpums nespēja izraisīt ES ekonomikas krīzi.
Jābūt caurskatāmākai
Arī Eiropas Parlamenta Ekonomikas un monetāro lietu komitejas priekšsēdētāja vietnieks Guntars Krasts šobrīd neredz veidu, kā, neriskējot ar tiesu darbiem, varētu iesaldēt enerģijas cenas. Viens no galvenajiem šķēršļiem, lai šī metode tiktu izmantota efektīvi, esot fakts, ka neviens lāga nezinot, kāda tad ir patiesā, piemēram, gāzes cena, kuru Krievija piedāvā Latvijai (šobrīd jaunais piegādes līgums vēl nav noslēgts, bet Latvijas gāzes speciālisti to prognozē 40—50% apmērā — red.) un citām ES dalībvalstīm. Viņš zina stāstīt, ka ES institūcijas jau šobrīd strādājot pie tā, lai enerģijas tirgus būtu pārskatāmāks, taču taustāmu rezultātu šim darbam pagaidām neesot.