Ja strādā savā specifiskā nišā, no biznesa «kopētājiem» nav jābaidās, liecina uzņēmuma Medpro pieredze.
Farmācijas uzņēmuma Medpro eksports izvērsies plaši – no Lietuvas līdz pat Jaunzēlandei. Tā vadītājs un līdzīpašnieks Varis Buļs neslēpj, ka par kompānijas nākotni jūtas drošs – ķīmisko substanču ražošana, uz ko specializējas Medpro, ir tik specifiska un sarežģīta nodarbošanās, ka nokopēt to bez ļoti nopietniem ieguldījumiem nav iespējams. Arvien vairāk attīstās arī otrs Medpro darbības virziens – uztura bagātinātāju ražošana, starp kuriem atrodamas arī īstas Latvijas dabas «pērles».
Ķēpa ir tā vērta
Vienīgais apjukuma brīdis uzņēmuma vēsturē ir bijis 90. gados, kad nobruka visi tirgi un nākotne likās miglā tīta. «Tad atnāca pirmais pasūtījums no Ungārijas. Tas bija brīnums! Jo izrādījās, ka viņi paši to ražot neprot un ka mūsu produkcija ir vajadzīga. Tad jau viss aizgāja,» atminas V. Buļs.
Galvenais Medpro bizness ir aktīvu vielu jeb substanču sintezēšana – šīs izejvielas iepērk zāļu ražotāji, un pēc tam tās pārtop tabletēs, kapsulās un ampulās. «Šis bizness ir ļoti nopietns, zināšanu un energoefektīvs, tāpēc varam dzīvot droši, jo to tik viegli nevar nokopēt. Tas rada zināmu stabilitāti,» atzīst uzņēmuma vadītājs. Substanču ražošana veido apmēram 65% no Medpro apgrozījuma, un vairums šīs produkcijas aiziet uz eksportu. Latvijā paliek vien neliela daļa – tas, ko iepērk kolēģi no Grindeks un Olainfarm. «Es mūsu eksportu saucu par kvalitatīvu, jo esam apguvuši ļoti daudzas valstis. Tā ir Ukraina, Krievija, Polija, Vācija, Slovēnija, Meksika. Brazīlija, Indija, Austrālija, Dienvidkoreja, Ēģipte,» uzskaita V. Buļs. Ieiet jaunā tirgū ar savu produktu nemaz tik vienkārši nav – jo sākumā tas attiecīgajā valstī ir jāpiereģistrē. «Tagad reģistrējam vienu pretsāpju līdzekli Meksikā. Ķēpa milzīga, katrs papīrs jāapstiprina vēstniecībai, bet tā atrodas Stokholmā, turklāt viss jādara caur Ārlietu ministriju. Tas ir dārgi, laikietilpīgi, bet tirgus ir labs. Vispār Dienvidamerikā šī sfēra ir ļoti vāji attīstīta,» par perspektīvām spriež Medpro vadītājs. Daudzi klienti uzņēmumam saglabājušies vēl no veciem laikiem, jaunus savukārt palīdz atrast starptautiskās nozares izstādes.
Piegādā Henkel
Produkcijas klāsts neesot liels, taču katrai no vielām ir sava vērtība. Piemēram, biopentāla nātriju, kas ir anestēzijas līdzeklis, līdz ar Medpro pasaulē ražo vēl tikai daži uzņēmumi. «Process ir pietiekami sarežģīts, tā ir daudzpakāpju ķīmiskā sintēze, kas prasa lielas zināšanas. Mums izdevās pārliecināt gan vāciešus, gan austriešus, gan indiešus, ka mūsu produkts ir ļoti augstā līmenī un ka mūsu cilvēki tikpat labi šo produktu pārvalda,» stāsta V. Buļs.
Vēl viens ļoti ejošs produkts ir dezinfekcijas līdzeklis – atšķirībā no saviem priekšgājējiem tas satur nevis hloru, bet gan skābekli. Viens no lielākajiem tā pasūtītājiem ir Vācijas koncerns Henkel. «Viņi vēl tur drusku pieliek klāt virsmas aktīvās vielas un tad lielos iepakojumos sūta pa visu pasauli. Iespējams, kāda daļa nonāk arī Latvijā,» pieļauj Medpro vadītājs.
Tas, ka farmācijā ir ļoti izteikta nišas ražošana, neļauj tik brīvi papildināt produktu klāstu. «Tirgus ir ļoti specifisks. Ja tu kaut ko ražo, tad pie tā arī jāturas,» uzsver V. Buļs. Arī esošajiem produktiem katru gadu mainās prasības, tehnoloģijas, tāpēc, lai ietu līdzi laikam, tam rūpīgi jāseko līdzi un jāatvēl nauda jaunu prasību ieviešanai.
Vai iespējams iet citu ceļu un savas substances pašiem pārvērst gatavās zālēs, kas dotu augstāku pievienoto vērtību? Tas ir iespējams, teic Medpro vadītājs, taču pārdot tās būs daudz grūtāk. «To varbūt varētu paveikt tuvākajās valstīs, bet piereģistrēt un pārdot zāles ASV vai Šveicē būtu neiespējami,» uzskata V. Buļs. Tāpēc drošāk darboties savā lauciņā, kas ļauj apgūt daudz plašāku tirgu loku.
Cer uz veselīgo dzīvesveidu
Citāda pieeja ir nepieciešama uztura bagātinātāju ražošanā – konkurence ir milzīga, tāpēc visu laiku jāizdomā kaut kas jauns. Šo līdzekļu ražošanu Medpro uzsāka pirms astoņiem gadiem, «kad sapratām, ka laiks un līdzekļi ļauj izmēģināt kaut ko jaunu». Sākumā bija astoņi produkti, tagad līnija ietver jau ap 20 līdzekļiem. Tie ir vitamīni, dažādi «tematiski» bagātinātāji (sievietēm, vīriešiem, veciem cilvēkiem utt.).
«Tas ir pavisam cits bizness. Tirgus ir mazs, konkurence liela, vienīgā izeja ir eksports,» teic V. Buļs. Daži preparāti jau piereģistrēti Igaunijā un Rumānijā. Piegādes uz Rumāniju jau sāktas – uz šo tirgu Medpro liek lielas cerības: potenciālu pircēju daudz, bet sortiments «papliks». Latvijā, par spīti lielai konkurencei, Medpro ir viens no uztura bagātinātāju tirgus līderiem. «Latvijā ir kritums, jo ir krīze, bet nekas – tā beigsies, nauda cilvēkiem būs,» optimistisks ir uzņēmuma šefs. Par labu nāk arī tas, ka cilvēki arvien vairāk ievēro veselīgu dzīvesveidu, un Rietumeiropā 2008. gadā uztura bagātinātāju apgrozījums ir pārsniedzis zāļu pārdošanas apjomus.
Viena no Medpro ražojumu «rozīnītēm» ir zemestauki, sens tautas medicīnas līdzeklis. Šī sēne aug tikai Latvijā, turklāt tikai pāris vietās Kurzemē, un tautai tās dziednieciskās īpašības ir zināmas jau kopš 18. gadsimta, par ko liecina vēsturiskās hronikas. «Zemestauku izvilkumu lieto pret audzējiem, kā arī imūnsistēmas nostiprināšanai,» skaidro V. Buļs. Medpro zemestaukus pārvērš gan tinktūrā, gan ziedē, un produkts ir ārkārtīgi populārs – ik gadu tiek iepirktas četras tonnas šo sēņu. «Cilvēki pērk, stāsta, ka viņiem tiešām palīdz.»
Uzņēmums plāno laist klajā arī jaunus produktus – viens no tiem būs paredzēts bijušajiem smēķētājiem, «lai vieglāk atiet», stāsta V. Buļs.
Jāceļ nodokļi
Medpro vadītājam ir padomā arī «zāles» Latvijas ekonomikai – pretēji daudzu uzņēmēju teiktajam, viņš uzskata, ka nodokļi ir jāceļ. «Mums ir vieni no zemākajiem nodokļiem ES, nekāds slogs tas nav. Nodokļi jāpaaugstina aktīviem, kapitālam, bet ne darbaspēkam.» Par ļoti apsveicamu lēmumu viņš uzskata dividenžu aplikšanu ar nodokli, taču likme varēja būt vēl augstāka. Tas pats attiecas arī uz nekustamā īpašuma nodokli. «Nevar teikt, ka tu esi par labu Latviju un vienlaikus paziņot, ka jāsamazina nodokļi. Tās lietas viena otru izslēdz. Nodokļi ir jāceļ,» pārliecināts V. Buļs.
Biznesa fakti
Medpro
Dibināšanas gads: 1995.
Īpašnieki: Vairis Buļs, Jeļena Eismonte
Darbinieku skaits: 105
Apgrozījums 2009. gadā: 2,4 miljoni latu
Peļņa 2009. gadā: 250 tūkstoši latu