Studijā Rija radītās filmas paliks pasaules animācijas vēsturē, un tās vadītājs Vilnis Kalnaellis ne velti ir atzīts par vienu no labākajiem animācijas filmu producentiem Eiropā.
Kirikū un burve, kas ieguva Anesī Starptautiskā animācijas filmu festivāla Grand Prix, Randiņš Belevillā, kas tika nominēts diviem ASV Kinoakadēmijas Oskariem, — tās ir filmas, ar kuriem var lepoties arī Latvija, jo to veidošanā piedalījusies filmu studija Rija. «95 % animācijas Kirikū un burvē ir mūsu darbs,» saka studijas vadītājs Vilnis Kalnaellis, atzīstot, ka dalība tik veiksmīgos starptautiskos projektos ir atvērusi durvis turpmākai sadarbībai.
«Pat tagad, vairākus gadus pēc šo filmu pirmizrādes, starptautiskajos pasākumos izjūtam cieņas pilnu novērtējumu par mūsu darbu. Turklāt caur šīm filmām daudzi cilvēki ir uzzinājuši, kas ir Latvija.»
Šobrīd Rija ir piedalījusies jau vairāk nekā 30 starptautiskos projektos, un studijā tapušas arī deviņas pašu filmas. Rijas skaņu studijā latviski ir dublētas vairākas populāras animācijas filmas. Patlaban Rijā notiek darbs pie divām animācijas īsfilmām, un divām pilnmetrāžas filmām — Lote un Mēness akmens noslēpums un Zelta zirgs pēc Raiņa lugas motīviem. Zelta zirgs bija viens no pieciem Eiropas animācijas projektiem, kas pagājušajā gadā saņēma Eiropas Padomes fonda Eurimages finansējumu.
Bez paviršības
Ar Kirikū producentu Polu Tiltgesu (Paul Thiltges) Vilnis Kalnaellis savulaik iepazinies pavisam nejauši, uz trepēm Berlīnes kinofestivālā. Pēc mēneša uzsākta sadarbība, kas turpinās vēl šodien, projektā Zelta zirgs. Vilnis domā, ka visus šos gadus viņu pavadījusi veiksme, piebilstot, ka, iespējams, ir arī kāds cits spēks, kas palīdz. «Varbūt tas ir baznīcu tuvums mums apkārt, es nezinu. (Nepilnu simts metru attālumā no studijas atrodas divas pareizticīgo baznīcas. — J.G.) Dažkārt liekas, tūlīt būs krīze, bet tad uzrodas atkal kāds jauns piedāvājums, un viss notiek. Nevienu brīdi nav bijis tā, ka esam uz grunts un nezinām, ko tālāk darīt.»
Visticamāk tomēr, ka veiksmes pamatā ir konsekvents darbs, neatļaujoties nolaist sākotnēji augstu uzcelto kvalitātes latiņu. Šie principi ielikti pat studijas nosaukumā. Rija — tā ir čakla vide, kurā tiek radītas vērtības, skaidro studijas vadītājs. Ievērojamu starptautisku atzinību Rija guva 2007. gadā, kad bija starp četrām studijām, ko asociācija Cartoon nominēja gada labākajam Eiropas animācijas filmu producenta titulam.
Galvenais darba kritērijs ir kvalitāte, uzsver Vilnis Kalnaellis. Tiesa, bieži vien tas nozīmē arī lielus laika ieguldījumus. «Pie Zelta zirga strādājot, scenāriju uzlabojām deviņas reizes. Eurimages konkursā tas tika atzīts par izcilu un saņēma 33 valstu atbalstu. Ja būtu atdevuši paviršo pirmo versiju, tā droši vien nebūtu.»
Deficītā profesija
Ieguldot enerģiju, tā atnāk atpakaļ, uzskata Vilnis Kalnaellis. Protams, ne vienmēr viss gājis gludi. «Ir bijušas arī neveiksmes. Piemēram, strādājām ar kādu amerikāņu kompāniju, uztaisījām viņiem fonus seriālam, viņi par darbu atsūtīja čeku 125 tūkstošu dolāru vērtībā. Pagājuši jau septiņi gadi, un šis čeks joprojām nav apmaksāts. Mūsu studijai tā bija ļoti liela nauda, un tomēr mēs izdzīvojām.»
Uzņēmuma darbības pamatā vienmēr bijusi ideja, ka jādzīvo sava budžeta ietvaros. «Ir ņemti kredīti un investēts tehnoloģijās, bet tas vienmēr ir bijis sabalansēti. Neesam maksājuši lielas algas vai ņēmuši patēriņa kredītus, esam visu laiku balstījušies ar abām kājām uz zemes un domājuši ar galvu. Esam rīkojušies piesardzīgi, bet tajā pašā laikā pietiekami droši, lai realizētu savas idejas.»
Studija kopā ar ārštata darbiniekiem regulāri nodarbina aptuveni 30 cilvēkus. Diemžēl Latvijā, atšķirībā no Lietuvas un Igaunijas, nav izglītības iestādes, kur sagatavotu darbam animācijā. «Cenšamies paši organizēt kursus, ņemam cilvēkus praksē. Lai varētu strādāt par animatoru, ir jābūt pieredzei un iemaņām. Organizējot kursus, no 30 cilvēkiem var atlasīt vienu vai divus, kas šo darbu var darīt kvalitatīvi. Animatori Latvijā ir liels deficīts. Mēs varētu paveikt vairāk un piedalīties vēl plašākos projektos, taču mums vienkārši trūkst cilvēku resursu. Mēs nevis meklējam darbu, bet atsakāmies no tā.»
Ieguldījums mūžībā
Man patīk tas, ko mēs darām, saka producents. «Man nodarbošanās nav naudas pelnīšanas dēļ. Pašlaik Rija ir SIA, bet tikpat labi tā varētu būt noformēta kā bezpeļņas organizācija. Tie, kam dzinulis bija peļņa, savas kompānijas Latvijā jau ir pārdevuši. Kad studijas pirmsākumos iegādājos modernākos datorus grafiskajiem darbiem par 150 tūkstošiem dolāru, dzīvoklis Vīlandes ielā maksāja 30 tūkstošus. Tomēr nevienu brīdi nenožēloju, ka tolaik neieguldīju naudu nekustamo īpašumu pirkšanā. Daudzi nekustamā īpašuma miljonāri tagad ir bankrotējuši, bet mēs turpinām attīstīties. Strādājam ar modernāko tehnoloģiju, kas šobrīd ir pasaulē. Tikai mums ir mazāki mērogi kā Holivudā vai Parīzē.
Man šķiet, ka mūsu darbs ir ieguldījums mākslā un kultūrā — ieguldījums mūžībā. Tieši tā dēļ es strādāju. Nevaru iedot formulu, kas jādara, lai veiktos, bet zinu — ja tu mīli to, ko tu dari, tad no veiksmes nevar izvairīties.»
Ar savu misiju
Pirmā Rijas filma bija Velniņi, kas pie skatītājiem nonāca 1999. gadā un guva ļoti lielu atsaucību. Tika izveidots arī interaktīvais disks, kas bija viena no pirmajām Latvijā radītajām datorspēlēm. «Lai gan man nepatīk vārdi «pirmo reizi», daudzi mūsu uzsāktie projekti Latvijā bija pirmie. Varbūt tāpēc, ka nebija, no kā mācīties.»
Mācīšanās notika starptautiskajā arēnā. «Aizbraucot uz festivāliem, redzēju, ka pasaule ir citāda un ir spilgtas, izglītojošas un interesantas filmas, kas nenonāk līdz Latvijas skatītājiem un kas nav tikai pasaciņas. Mana misija bija piesaistīt talantīgākos cilvēkus, māksliniekus un režisorus, un radīt Latvijā animācijas filmu programmu pieaugušajiem.»
Tagad Rija nes Latvijas vārdu pasaulē. Intervija notiek pirms Anesī festivāla, kur arī šogad Rijai ir savs stends. «Skatoties citus stendus festivālā, pēc to noformējuma bieži nevar saprast, vai tā ir Itālija, Spānija, vai Amerika. Tāda sajūta, ka identitātes nav. Par mums, neskatoties uz to, ka mūsu autori ir dažādi un ar dažādiem rokrakstiem, tomēr var pateikt, ka nākam no Latvijas, jo filmās ir arī kaut kas kopīgs,» pauž Rijas vadītājs.
Lēnā kopdzīvē
Rijā top filmas «pieaugušajiem un gudriem bērniem», tā raksturo producents. «Gribam parādīt, ka animācija nav tikai pasaciņa pirms gulētiešanas. Tā ir kaut kas vairāk par vienkāršu izklaidi. Ar animācijas starpniecību var pateikt tādas domas, ko nekad nevarēs neviena spēlfilma vai dokumentālais kino.»
Vilnim Kalnaellim pašam pievēršanās animācijai bijusi kārtējā nejaušība. «Bērnībā ne par ko tādu nedomāju, tomēr kino mani vienmēr ir fascinējis. Iespējams, šie gēni nāk no vectēva, kuram piederēja viens no pirmajiem Rīgas kinoteātriem Avotu ielā. Man bija kādi 12 gadi, kad ciemos bija atbraukuši paziņas, kuriem līdzi bija projektors un 8 mm filma. Mani pilnīgi apbūra šī bilde un skaņa. Sakrāju naudu, nopirku kameru un sāku filmēt un montēt pats savas filmas.»
Vēlāk Vilnis iestājies kino institūtā Pēterburgā, kur filmas taisītas jau profesionālākā līmenī. Pēc tā beigšanas strādājis par kino inženieri Rīgas Kinostudijā. Nākamais solis bija 1990. gadā, kad studija Dauka izsludināja konkursu uz producenta un direktora vietu. «Pieteicos un kļuvu par animācijas filmu direktoru, bet laikam tikai pēc gadiem pieciem sapratu, ko šis darbs nozīmē. Mīlestība pret animāciju neradās vienā dienā, vienkārši liktenis iedeva šo iespēju. Var teikt, ka animāciju iemīlēju lēnā kopdzīvē.»
Vilnis Kalnaellis teic, ka šo darbu, kā jebkuru citu savā dzīvē, vai tā būtu grāvju rakšana vai betona bloku veidošana, ir darījis godīgi un ar mīlestību. «Katrā darbā es varu atrast kādu pozitīvu noti, lai man tas patiktu. Tas var būt ritms vai apjoms, vai kas cits, kas ļauj darīt darbu ar baudu. Ja tobrīd būtu izsludināts konkurss dokumentālo filmu direktoriem, tad varbūt šobrīd es būtu dokumentālā kino producents.»
Ja neskaita hroniku, animāciju Vilnis Kalnaellis uzskata par ilgdzīvojošāku, salīdzinot ar dokumentālo kino vai spēlfilmām. «Animācijas filmas tik ātri nenoveco. Dzimst jaunas paaudzes, kuras skatās tās pašas Disneja filmas, un tās skatīsies arī pēc 100 gadiem. Tiek ieviestas jaunas tehnoloģijas, bet saturs paliks ilgam laikam. Turklāt animācijai nav robežu. Daudzas filmas var veidot bez valodas, un tās sapratīs Japānā un Francijā, un Amerikā.»
Vizītkarte
Vilnis Kalnaellis
Filmu studijas Rija īpašnieks, direktors un producents
Dzimis 1961. gadā Rēzeknē
Izglītība Ļeņingradas Kinoinženieru institūts
Darba pieredze studijas Rija vadītājs kopš 1995. gada, līdz tam animācijas filmu studijas Dauka ģenerāldirektors, inženieris Rīgas Kinostudijā
Vaļasprieks darbs lauku mājās pie Rāznas ezera, vīni