«Mums ir lētākās degvielas cenas Baltijas valstīs un ceturtās lētākās Eiropā,» Db.lv uzsver Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis, būdams neizpratnē par ekonomikas ministra paziņojumiem.
Pēc O. Karčevska sacītā, Lietuvā vidējā 95. markas benzīna cena pašlaik ir aptuveni 84 santīmi par litru, Igaunijā – aptuveni 81 santīms, savukārt Latvijā – 79 santīmi. Savukārt Eiropā lētāka degviela nekā Latvijā esot vien Rumānijā, Bulgārijā un Kiprā.
Degvielas tirgotāji, kas, starp citu, ir arī valstī lielākie nodokļu maksātāji, vēl aizvien gaida aprēķinus no ekonomikas ministra Arta Kampara, kas pamatotu viņa paustās pretenzijas pret uzņēmējiem par neizskaidrojami augstajām degvielas cenām.
Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas valdes priekšsēdētājam nav skaidrs, kāpēc ministrs vispirms nav aicinājis tirgotājus uz tikšanos, lai uzņēmēji varētu pastāstīt, kā un kāpēc veidojas cena. «Pašreiz 52% no degvielas litra cenas veido nodokļi, piecenojums ir apmēram tāds pat kā bija pirms diviem gadiem. Savus aprēķinus ministram sniedzām uzreiz pēc viņa paziņojuma, bet ministra pamatojumu pagaidām neredzam,» saka O. Karčevskis.
Vēlmi iepazīties ar A. Kampara aprēķiniem, ja tādi viņam ir, vēstulē paudusi arī Latvijas Darba devēju konfederācija (LDDK). Konfederācija arī lūgusi ministru informēt par Konkurences padomes (KP) veiktajām darbībām degvielas mazumtirdzniecības cenu analīzes jomā, jo LDDK uzskata, ka tikai uz KP pieņemtu, pamatotu lēmumu bāzes ir iespējams sniegt informāciju plašsaziņas līdzekļos. Pretējā gadījumā, kā uzsver LDDK vadība, tiek pasliktināta degvielas tirgotāju sektora reputācija un radīta nepamatota spriedze uzņēmēju un patērētāju vidū.
«Publiski ministrs teica, ka tiksies ar mums. Patiesi, pirmdien saņēmām e-pastu no viņa biroja vadītāja, taču tad ministrs bija komandējumā, bet tagad esot saslimis,» paskaidro O. Karčevskis. Datums un laiks, kad notiks ministra un degvielas tirgotāju tikšanās, nav zināms. Degvielas tirgotāji A. Kamparam pieprasīja atvainoties par izteikumiem, ka degvielas cenu kāpums saistīts ar tirgotāju vēlmi gūt peļņu, bet ministrs uzsvēra, ka «par atvainošanos nevar būt ne runas».
A. Kampars iepriekš medijiem izplatītajā paziņojumā norādīja: «Iepazīstoties ar situāciju degvielas tirgū, šobrīd neredzu ārējos faktorus, kas izskaidrotu degvielas cenu straujo kāpumu tieši pēdējo mēnešu laikā. Es ceru, ka daudz lielāku skaidrību par notiekošo degvielas tirgū viesīs Konkurences padomes veiktā degvielas mazumtirdzniecības tirgus analīze».
Viņš arī akcentēja: «Nevaru piekrist Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas publiski izplatītajam skaidrojumam par degvielas cenu kāpuma pamatojumu. Asociācija pēc būtības nav sniegusi pārliecinošus argumentus un faktus, tāpēc joprojām paliek neatbildēti virkne jautājumu. Neesmu saņēmis skaidrojumu, kāpēc šobrīd, kad maksa par barelu naftas pasaules biržās ir gandrīz uz pusi zemāka nekā 2008.gada vasarā, mazumtirdzniecības cenas degvielai Latvijā esot tuvu tām, kādas tās bija toreiz, 2008.gadā. Tāpat situācijai neatbilstošs ir asociācijas skaidrojums, ka šobrīd degvielas cenas cēlušās valdības īstenotās nodokļu politikas dēļ».
Savukārt degvielas tirgotāji iebilda, ka degvielas litra cenu sadārdzina ne tikai augstāki nodokļi, bet arī neizdevīgais valūtas kurss. Latvijas Degvielas tirgotāju asociācijas pārstāvis Uldis Sakne norādīja, ka tirgotāji nemaz nav ieinteresēti mākslīgi palielināt cenu. Turklāt PVN tiek aprēķināts no kopējās degvielas cenas, kas tirgotāju vēlmi celt cenu samazina vēl vairāk.