Ekonomiskā krīze Latvijā un pasaulē ilgs vēl desmit gadus, kas, visticamāk, ietekmēs arī degvielas cenu, uzskata Degvielas tirgotāju asociācijas padomes priekšsēdētājs Ojārs Karčevskis.
«Krīzes ilgums būs desmit gadi, no kuriem nodzīvoti tikai pirmie trīs gadi un krīzes atplūdi vēl būs. Taču tagad mēs tam esam labāk sagatavojušies – kredītportfelis ir mazāks, un privātpersonām būs vieglāk nekā uzņēmumiem, bet vienalga – krīze nāks,» sarunā ar Latvijas Radio 1 stāsta O. Karčevskis.
Ekonomiskā krīze, visticamāk, ietekmēs arī degvielas cenu, tomēr O. Karčevskis nevēlējās prognozēt to, vai degvielas cenas sasniegs vienu latu par litru, akcentējot, ka pat iepriekšējās krīzes laikā degvielas cena Latvijā pat teorētiski nepietuvojās latam.
Tomēr ievērojamu degvielas cenu kāpumu tuvākajā laikā padomes priekšsēdētājs neprognozē. Pēdējā laikā degvielas cenas Latvijā nedaudz samazinājušās. Taču tuvojas apkures sezona, kurā degvielas cenas pasaulē parasti kāpj.
«Pašlaik degvielas cena samazinās. Tam lielākoties cēloņi ir meklējami tajā, ka ir pamanāms Amerikas dolāra vājums, kā arī tajā, ka fondu tirgi visā pasaulē meklē izeju no šīs situācijas. Izeja galu galā netiks atrasta un krīze, kas sākās 2008. Gadā, parādīsies vēlreiz,» norāda O. Karčevskis.
Padomes priekšsēdētājs atzīmē arī, ka ir nedaudz pieaudzis degvielas patēriņš: «Salīdzinājumā ar pagājušā gada pirmajiem sešiem mēnešiem degvielas patēriņš Latvijā ir palielinājies par vienu procentu. Tas nav daudz, bet tomēr tie vairs nav padsmit procentu kritumi, kas bija iepriekšējos gados.»
Viņš to skaidro ar degvielas patēriņa struktūras maiņu. «Joprojām samazinās benzīna patēriņš, kas krities par 9%. Patēriņa pieaugums ir iegūts uz dīzeļdegvielas un automobiļu gāzes rēķina, kas norāda, ka patērētāji vairāk lieto lētāku degvielu,» stāsta O. Karčevskis.