Pasaules plašsaziņā tiek apspriests, vai Saūda Arābija ar palielinātu ieguves apjomu spēs kompensēt Irānas naftas embargo dēļ radušos zaudējumus. Latvijas degvielas tirdzniecības eksperti vērtē, ka tas gan nav būtiskākais jautājums. Svarīgāk ir apsvērt, kā naftas tirgus reaģētu uz militāru konfliktu starp Irānu un ASV ar sabiedrotajiem.
To iesaka arī investīciju analītiķi, iesakot ieguldīt kompānijās, kuru darbība nav pakļauta situācijai pašlaik riskantajā Ormuza jūras šaurumā. ASV investīciju analītiķi no Hard Assets Investor lēš, ka karadarbības gadījumā naftas cena varētu palēkties līdz pat 200 dolāriem par barelu.
Latvija Statoil Degvielas kategorijas vadītājs Kaspars Skrābāns saka, ka piegāžu tirgū netrūkst, tāpēc šādi lēcieni ir naftas tirgus reakcija tikai uz iespējamajiem riskiem.
Arī «arābu pavasarī satricinājumi nebija tik lieli cik risks,» viņš saka par militāro darbību Lībijā pagājušajā gadā, kas lika celties degvielas cenām Eiropā. Pēc konflikta atrisināšanās cena gan palikusi iepriekšējā augstajā līmenī. K. Skrābāns atzīst, ka tirgū ne vienmēr viss notiek pēc ierastās loģikas, piemēram, ka lielāks piedāvājums nozīmē zemāku cenu. Tādēļ pat lielāka naftas ieguve Saūda Arābijā, kam it kā vajadzētu stabilizēt cenu, pati par sevi neko daudz nenozīmē. «Vai tas darbosies praksē, rādīs laiks, proti, tirgus reakcija,» saka Skrābāns.
Konflikta eskalāciju līdz bruņotai sadursmei par galveno risku, kas varētu likt celties cenām, sauc arī Degvielas tirgotāju asociācijas prezidents Ojārs Karčevskis. Tāpēc «jautājums nav par Saūda Arābijas vai citu ieguves kapacitāti, bet par tirgus reakciju uz iespējamo karadarbību». O. Karčevskis atceras, kā 1991. gada Līča kara laikā neadekvātais cenu lēciens paralizēja degvielas tirgotāju pirmos pēcpadomju mēģinājumus piedalīties brīvajā tirgū. Arī šoreiz kara iespaids uz tirgu varētu būt nesamērīgs.
Caur pieaugošās blokādes dēļ Irānas apdraudēto Ormuza šaurumu notiek 20% pasaules naftas eksporta. Bahreinā bāzētā ASV 5. flote gan kalpo par garantu efektīvam prettriecienam, ja Irāna mēģinātu īstenot 1980. gados notikušā Irānas–Irākas kara stratēģiju ar tankeru sašaušanu svarīgajā šaurumā.
Tai pašā laikā pieaug naftas un gāzes ieguve ārpus Tuvajiem Austrumiem. DB jau ziņoja par apjomīgām jaunām norvēģu atradnēm Barenca jūrā. Bet no jau esošajām atradnēm Ziemeļdakotā amerikāņi divu gadu laikā ir dubultojuši ieguvi līdz pusmiljonam barelu dienā un plāno līdz gada beigām to kāpināt līdz 800 tūkstošiem barelu. Pašreizējais pieaugums Ziemeļdakotā vien ļautu ASV no saviem resursiem kompensēt tādus tradicionāli nozīmīgus importa avotus kā Kolumbiju vai Irāku.