Aviokompānijas airBaltic prezidents un līdzīpašnieks Bertolts Fliks gatavs apsvērt iespēju nopirkt visas valstij piederošās lidsabiedrības akcijas.
«Teiksim tā - jā, ja varēs šo nofinansēt, tad uz to var skatīties,» uz jautājumu par gatavību no valsts nopirkt tai piederošos 52,6% aviosabiedrības akciju teica Fliks. Viņam pieder lielākais privātais airBaltic akcionārs SIA Baltijas aviācijas sistēmas (BAS).
Tomēr viņš kā svarīgāko patlaban izvirza uzņēmuma stratēģijas definēšanu kopā ar valsti turpmākajiem trīs līdz pieciem gadiem. Viņaprāt, diskusija, kas izraisījās pagājušajā nedēļā par BAS plāniem veidot aviosabiedrību Lietuvā, aktualizējusi jautājumu par to, ka ir nepieciešams runāt par airBaltic kā stratēģiski nozīmīga uzņēmuma lomu arī Latvijas valsts attīstībā.
Tajā pašā laikā viņš atzina, ka tie ir ilgtermiņa jautājumi, ko neizlemj trīs dienas pirms vēlēšanām, bet gan tad, kad ir izveidota jauna valdība, kad profesionāli un nopietni apsēžas pie galda un izdomā, kāds ir labākais ceļš uz priekšu.
«Tas nav jautājums, kas šonedēļ būtu jāvērtē vai jāizlemj, tas noteikti nav iespējams,» uzskata Fliks.
Viņš atturējās vispārīgi runāt par to, kā uzņēmums attīstītos, ja tas būtu tikai privātās rokās, norādot, ka ikvienam privātajam akcionāram var būt pilnīgi atšķirīgs mērķis. Viņaprāt, airBaltic ir liels attīstības potenciāls Latvijā, ko viņam gribētos realizēt. Tajā pašā laikā uzņēmumam jāstrādā ar pozitīviem rādītājiem un jāpalielina uzņēmuma vērtība, tā ir dabiska privāta investora interese, piebilda Fliks.
Runājot par airBaltic zīmola pārdošanu BAS, kas, pēc ekspertu domām, samazina aviosabiedrības vērtību, viņš norādīja: «Pilnīgi skaidrs, ka bija nepieciešams rādītāju uzlabojums airBaltic, viennozīmīgi skaidrs, ka ilgtermiņā zīmolam jābūt pie airBaltic.»
Fliks arī norādīja, ka neesot mainījis savas domas, uz ko norādījis premjers Valdis Dombrovskis (JL), sakot, ka vispirms bija panākta vienošanās, ka BAS atgriež zīmolu airBaltic, bet tagad Fliks piedāvā zīmolu nopirkt valstij. Plašos komentāros par tālāko rīcību ar zīmolu BAS īpašnieks neieslīga, vien teica:«Precizēsim, kā mēs rīkosimies ar valsti.» To pašu viņš atbildēja uz jautājumu, kas notiks ar airBaltic jau samaksātajiem 93 500 latiem par zīmolu.
Vaicāts, vai gadījumā, ja valstij vairs nepiederētu airBaltic akcijas, lidsabiedrībai varētu rasties problēmas ar lidojumu veikšanu uz NVS valstīm, Fliks teica, ka kompānijas akcijām nav obligāti jāpieder valstij, īpašnieks var būt arī Latvijas uzņēmums.
Satiksmes ministrijā skaidro: lai aviokompānija varētu veikt lidojumus no Latvijas uz NVS valstīm, vienlaikus ir jābūt spēkā diviem nosacījumiem. Pirmkārt, vismaz 51% no tās ir jāpieder Latvijas vai kādas citas Eiropas Savienības dalībvalsts pilsonim vai arī Latvijas valstij. Otrkārt, uzņēmumam ir jābūt reģistrētam Latvijā. Gaisa pārvadājumi tiek nodrošināti saskaņā ar divpusējiem starpvaldību gaisa satiksmes nolīgumiem, kā arī attiecīgo Eiropas Savienības regulu.
Kā ziņots, BAS patlaban neplāno pārdot airBaltic daļas, bet, pēc Flika domām, labākais veids, kā privatizēt airBaltic, būtu reģistrēt uzņēmumu biržā, piesaistīt jaunus investorus. Ja airBaltic akcijas piedāvā biržā, BAS atteiktos no pirmpirkuma tiesībām uz airBaltic valsts akcijām, iepriekš intervijā laikrakstam Diena teica Fliks.
Iepriekš TV3 raidījums Nekā personīga ziņoja, ka par valstij piederošajām akcijām interesējas viena no lielākajām Ķīnas aviokompānijām Hainan Airlines. Raidījums vēstīja, ka esot liela iespēja, ka savus īpašniekus aviokompānija mainīs pēc vēlēšanām.
Investīciju baņķieri Nozare.lv pauduši viedokli, ka valstij ir jādomā par savu airBaltic daļu pārdošanu, lai arī šis nav piemērotākais laiks valsts aktīvu pārdošanai.
Patlaban valstij pieder 52,6% airBaltic akciju, bet BAS - 47,2%. BAS par airBaltic akcionāru kļuva 2009.gada sākumā, nopērkot akcijas no SAS par 14 miljoniem latu.