Latvijas konkurētspēja ne tikai nepieaug, bet arvien vairāk turpina sarukt. Pie šādas atziņas jānonāk, iepazīstoties ar starptautiskā līmenī populāru reitingu veidotāju sastādītajām tabulām.
Turklāt nepatīkamākais ir tas, ka šajā gadījumā mēs nekādi nevaram teikt - redziet, ir krīze, visiem ir slikti, un Latvija nav nekāds izņēmums. Protams, globālā ekonomikas krīze tiešām ir skārusi teju visas pasaules valstis, tomēr nepatīkamākais ir tas, ka konkurētspējas jomā arvien vairāk atpaliekam ne tikai no jau tradicionālajiem līderiem šajos topos Šveices, Zviedrijas, Singapūras utt., bet arī mūsu kaimiņvalstīm Lietuvas un Igaunijas.
Proti, Pasaules ekonomikas foruma veidotajā valstu konkurētspējas reitingā Latvija pērn ieņēma 68., bet šogad - 70. vietu. Savukārt Lietuva spēja pacelties no 53. uz 47. vietu, bet Igaunija - no 35. uz 33. vietu. Jāatzīst, ka šī statistika nebūt nav glaimojoša Latvijai, tās uzņēmējdarbības videi. Nenoliedzami var strīdēties par to, cik objektīva ir metodoloģika, veidojot katru no šādiem topiem, un kas īsti katrā konkrētajā reizē tiek salīdzināts - konkurētspēja vai konkurētspējas uztvere sabiedrībā. Tajā pašā laikā jāapzinās, ka šādi reitingi veido valsts tēlu starptautisko investoru acīs.
Turklāt jāatzīst, ka gluži nepamatoti tik zemā vietā jau nu neesam. Ir vairāki būtiski aspekti, kuri rada ne mazums problēmu gan vietējiem, gan arī ārvalstu uzņēmējiem. Pirmkārt, runa joprojām ir par milzīgo birokrātisko slogu, prasībām pēc neskaitāmām izziņām, atļaujām un sertifikātiem, kā arī staigāšanu no viena kabineta uz otru, kas prasa gan pietiekami lielu laiku, gan arī līdzekļus. Otrkārt, pietiekami lielo nodokļu slogu, kas nenovēršami sadārdzina darbu Latvijā. Bet, treškārt… Ne viens vien uzņēmējs ir norādījis, ka lieli nodokļi biznesā vēl nav tik traģisks faktors, cik to nepārtraukta mainība, kas pēdējos pāris gados Latvijā ir kļuvusi jau par ierastu parādību. Plus vēl joprojām tā arī nav skaidrības, kas šajā jomā gaida Latviju nākamgad, jo pirms oktobrī gaidāmajām Saeimas vēlēšanām neviens politiskais spēks nevēlas riskēt un skaidri pateikt, kādi nepopulāri lēmumi, veidojot jaunu valsts budžetu, to konsolidējot aptuveni par 400 miljoniem latu, tiks pieņemti. Citiem vārdiem sakot, tie ir aspekti, kas liedz uzņēmumiem kaut cik normāli plānot savu nākotni, savus budžetus. Kolīdz uzņēmēji ir sākuši iestrādāties atbilstoši vieniem spēles noteikumiem, tā uzreiz galdā tiek nolikti jauni.
Tā visa ietekmē ne tikai ārvalstu investori ar zināmu neuzticību skatās uz Latviju, bet arī vietējās kompānijas apsver iespēju pārcelt savu darbību no šīs valsts. Tikmēr citas Eiropas valstis neguļ un pamanās pat izstrādāt veselas prezentācijas ar aicinājumiem Latvijas uzņēmējiem turpmāk strādāt, piemēram, Somijā. Kamēr gan minētie, gan arī vairāki citi būtiski jautājumi netiks pienācīgi atrisināti, nebūtu arī jābrīnās, ka Latvijas vieta dažādās starptautiskās konkurētspējas tabulās tiek apzīmēta ar aizvien lielāku skaitli.