Esošo riepu ražotnēm nespējot nodrošināt pieprasījumu, dažādu cenu un segmentu auto riepu deficīts, kas sākās jau pagājušajā ziemā, turpināsies arī šosezon, kā rezultātā turpinās augt arī riepu cenas, norāda auto riepu un akumulatoru vairumtirgotāja Baltijas valstīs SIA Latakko valdes priekšsēdētājs Jevgēnijs Kopilkovs.
Uzņēmējs stāstīja, ka kopš pagājušās ziemas pastāv riepu deficīts visos cenu segmentos, kā arī vieglo un kravas auto, lauku tehnikas u.c. sektoros.
«Patlaban ļoti strauji aug Indijas un Ķīnas ekonomikas un iedzīvotāju skaits. Šajās valstīs strauji palielinās vieglo automašīnu, kravas transporta un citu tehnikas vienību skaits, kurām ir nepieciešamas riepas. Tāpat pasaulē aug auto pārdošanas apjomi, kā arī nemazinās uz ceļiem esošo auto skaits. Krīzes gados vairākas vecās riepu rūpnīcas tika slēgtas un to vietā neradās jaunas. Skaidrs, ka esošās riepu rūpnīcas nevar nodrošināt pieprasījumu. Jau patlaban atsevišķas riepas tiek piegādātas ļoti vēlu, kas traucē strādāt, bet šo situāciju ietekmēt ir grūti,» norādīja Kopilkovs.
Viņš prognozēja, ka riepu deficīts noteikti būs arī nākamgad, bet to, kas notiks pēc tam, neviens nevar pareģot. «Rūpnīcas apgalvo, ka šajā ziemā riepu deficīts būs mazāks nekā pērn, lai gan patlaban nejūtu, ka mazinās deficīts. Lai tas kristos, jāpaplašina esošās rūpnīcas, jābūvē jaunas, bet tuvojošās otrās pasaules ekonomikas krīzes draudi nemotivē veikt investīcijas. Līdz ar to deficīts varētu saglabāties ilgstoši,» uzskata riepu tirgotājs.
Uz jautājumu, kā riepu deficīts varētu ietekmēt to cenu, Kopilkovs sacīja, ka riepu ražotāju paziņojumi par kārtējo riepu cenu paaugstināšanos tiek saņemti regulāri. Jau iepriekšējā ziema parādījusi, ka lētā segmenta riepu cenas pieauga par 15%-20%, un tagad esot skaidrs, ka to cenas turpinās augt līdz pat 20%.
Tiesa, riepu cenu pieaugumu ietekmē arī kaučuka cena, kas, pēc Kopilkova sacītā, patlaban ir nedaudz samazinājusies, salīdzinot ar pagājušo gadu. «Katrā ziņā pieprasījums pēc kaučuka ik gadus aug par 5%, lai gan kaučuku audzēt nav tik viegli. Gumiju iegūst no kaučuka koka, kas aug aptuveni līdz astoņiem gadiem, lai to varētu izmantot gumijas ražošanā. Ilgu laiku kaučuka cena bija zema, un plantāciju īpašniekiem nebija intereses audzēt kaučuku. Tagad, kad produkta cena aug, plantāciju īpašniekiem ir interese audzēt kaučuku, bet atdeve no tās būs pēc vairākiem gadiem. Tas ir apburtais aplis,» norādīja Latakko vadītājs.
Viņš arī uzsvēra, ka patērētāji riepu deficītu neizjutīs dramatiski, tomēr būs iespēja izvēlēties tikai tās riepas, kas būs pieejamas konkrētajā brīdī. Pēc riepu tirgotāja sacītā, ne vienmēr tās būs riepas, ko patērētāji gribēs.
SIA Latakko dibināta 1994.gadā. Uzņēmums pārdod auto akumulatorus un riepas. Latakko ir meitasuzņēmumi Lietuvā un Igaunijā.
2010.gadā uzņēmuma apgrozījums Baltijas valstīs bija 18,3 miljoni latu, bet šā gada piecos mēnešos apgrozījis 9,9 miljonus latu, kas ir par 110% vairāk nekā pērn.