Atkal sinoptiķi ir ieminējušies par sniega iespējamību tuvākajās nedēļās un atkal aktuāls kļūst jautājums - kādas ziemas riepas izvēlēties? Kas jauns riepu nozarē?
Principā nekas nav mainījies. Revolūcija nav notikusi. Nav izdomāta super riepa, kas ir pārāka par visām pārējām un ir ideāla visām dzīves situācijām. Kā katru gadu gandrīz katram riepu ražotājam ir kāds jauns modelis. Lielākais jaunumu klāsts no premium riepu ražotājiem šosezon ir Nokian. Atjaunots gandrīz viss ziemas riepu sortiments. Gan radžotās riepas, gan skandināvijas tipa frikcijas riepu modelis, kā arī SUV Eiropas tipa ziemas riepu modelis. Šobrīd jaunajiem modeļiem vēl nav pieejami riepu testi pietiekamā daudzumā, lai varētu kaut ko secināt un izlobīt patiesību. Mans uzskats, ka no viena riepu testa secināt par riepas izcilību nevar, bet, apkopojot vairāku testu rezultātus, jau var sākt izdarīt secinājumus. Šobrīd vismaz viena pirmā vieta jaunajai radžotajai riepai Nokian Hakkapeliitta 9 jau ir! Ar lielisku startu un godalgotām vietām startējis ir arī korejiešu riepu ražotājs Hankook ar jaunu radžoto riepu modeli Hankook I*Pike RS2. Dalīta otrā - trēšā vieta ZaRuljom ziemas riepu testā. Jaunumi arī Michelin nometnē. Jauna radžotā riepa Michelin X-Ice North 4 un Eiropas tipa ziemas riepa Alpin 6. Pēdējā gan vairāk izskatās, kā Michelin vissezonas riepas Crossclimate nedaudz ziemīgāka versija. Iepriekšējais Michelin modelis Alpin 5 noteikti izskatījās piemērotāks braukšanai pa sniegu un ledu. Ne vienmēr riepas sniegumu var novērtēt tikai pēc riepas protektora izskata, tāpēc gaidīsim pirmos testu rezultātus un ar palielinātu interesi vērosim sadaļu par sniegumu uz ledus un sniega.
Vasaras riepas labākas par vissezonas!!!
Turpinot aizskarto tēmu par vissezonas riepām, interesantu testu veicis vācu autožurnāls Auto motor und sport. Šajā testā, paralēli septiņiem vissezonas riepu modeļiem, piedalījās arī vasaras un ziemas riepas. Par to, ka ziemas riepas uzrādīs labu sniegumu testā, šaubu nebija, bet par to, ka vasaras riepas kopvērtējumā apsteigs dažas vissezonas riepas, gan iedomāties bija grūti. Tomēr tā notika un ļāva mums vēlreiz pārliecināties par to, ka vissezonas riepas vēl ir attīstības sākuma stadijā un vissezonas riepas noteikti nav manis ieteikto riepu sarakstā. Šajā testā labākos rezultātus gan uz sniega, gan uz slapja seguma uzrādīja ziemas riepa, vēlreiz pierādot, ka šādas riepas ir vispiemērotākās Latvijas ziemām, kurās parsvarā ir slapjš un nedaudz sniega.
Kāda izmēra riepas vajag?
Vēl viena tēma, ar ko nākas saskarties pirms ziemas riepu pirkuma, ir par ziemas riepu izmēru. Vai nav nepieciešams mainīt esošo riepu izmēru uz šaurākām un augstākām riepām? Senos, vecos laikos šāda rekomendācija bija iekļauta pat automašīnas rokasgrāmatā. Šobrīd mainījušās ir riepu ražošanas tehnoloģijas, izejmateriāli un gandrīz viss, kas saistīts ar riepām, izņemot pašu nosaukumu - riepa. Automašīnas ir kļuvušas tehnoloģiski sarežģītākas un prasīgākas pret auto riepām, tāpēc mana atbilde ir NĒ! Nav nepieciešams mainīt riepu izmēru, izvēloties ziemas riepas. Iemeslu, kāpēc to nedarīt, ir daudz. Viens no tiem ir auto ražotāji. Viņi ir veltījuši tūkstošiem stundu, lai atrastu pareizo auto apriepojumu konkrētajam auto. Vērtējuši auto vadāmību un uzvedību ekstremālos apstākļos un izvēlējušies konkrētam auto vispiemērotāko riepu izmēru. Mainot riepu augstumu, būtiski mainās auto smaguma centrs, kas palielina auto svārstības un var ietekmēt auto noturību līkumos un noturību pret apgāšanos, negaidīti apbraucot šķērsli. Mainot riepas izmērus, mainās arī riepas svars, attiecīgi arī auto neatsperotā masa. Tas negatīvi ietekmē auto kustīgās šasijas daļas - bukses, šarnīrus, stūres pirkstus, riteņu gultņus, jo uz šīm detaļām iedarbojas krietni lielāki spēki, nekā to ir paredzējuši auto ražotāji. Attiecīgi šīs visas detaļas nolietosies ātrāk. Pavisam vienkāršs piemērs par riepu svara palielinājumu, izvēloties nedaudz augstākas riepas. Viena un tā paša ražotāja riepu modelis izmērā 205/55R16 sver 9.15kg, bet izmērs 205/60R16 jau 10.92kg. Svara pieaugums gandrīz par 20%, kas ir gandrīz piektā daļa!!! Tas ir daudz. Īpaši jūtīgi pret riepu izmēra maiņu var būt auto ar 4x4 riteņu piedziņu. Riepu aprites diametrs var būtiski ietekmēt diferenciāļa un ātrumkārbas darbību.
Par riepu izmēru maiņas tēmu ir veikti arī daži ziemas riepu testi, kuros tiek salīdzināti viena ražotāja riepu modeļi dažādos izmēros. Pēdējais no tiem ir vācu autokluba ADAC ziemas riepu tests, kurā tiek testēts Dunlop Winter Sport 5 piecos dažādos izmēros (195/65R15, 205/55R16, 205/50R17, 225/45R17, 225/40R18). Būtiskas atšķirības starp šo izmēru riepu sniegumiem netika konstatētas. Nedaudz labāki rezultāti šaurākām riepām bija akvaplanēšanas sadaļā un ieskrējienā uz sniega. Šaurākais un platākais riepu izmērs uz R17 testu beidza ar identisku rezultātu. Līdzīgu testu pagājušā gada janvārī veica poļu autožurnāls Auto Swiat, kurš beidzās ar līdzīgu rezultātu. Pirmo vietu ieguva riepas ar izmēru 225/40R18, bet pēdējās palika riepas ar izmēru 195/65R15. Priekšrocības šaurajām riepām līdzīgas kā ADAC testā, akvaplanēšanas sākšanās pie lielāka ātruma un ieskriešanās uz sniegota ceļa, toties platajām riepām labāks sniegums, bremzējot uz sniega, sausa un slapja seguma, kā arī labāka vadāmība uz visiem ieprēkšminētajiem segumiem. Secinājums: nav būtiskas atšķirības starp platākām un šaurākām ziemas riepām tipveida izmēros. Pareizo sava auto riepu izmēru parasti var atrast uz degvielas tvertnes vāciņa iekšpuses vai arī uz vadītāja durvju statnes. Tur pat arī var atrast pareizos riepu spiediena datus jūsu automobilim. Kad atrasts pareizais riepu izmērs, tad droši dodieties uz iemīļotāko specializēto riepu tirdzniecības vietu, izvēlieties un nomainiet ziemas riepas, jo pirmās sniegpārslas jau sagaidīsim drīz!