Kvalitatīvas un uzticamas riepas automašīnai nepieciešamas 365 (vai 366) dienas gadā. Taču īpaši svarīgas tās kļūst ziemas mēnešos, kad ceļu klāj gan pieblietēts, gan izkusis sniegs, ūdens un ledus, pārvietošanos padarot īpaši izaicinošu. Tāpēc šajā rakstā apkopota informācija par to, kā ziemas riepas palīdz tikt galā ar minētajiem izaicinājumiem; atvēli 10 minūtes un uzzini daudz ko jaunu!
Īsais ievads ziemas riepu tipos
Ziemas riepas tiek iedalītas mīkstā sastāva (Skandināvijas tipa) un cietā sastāva (Eiropas tipa) klasēs; Skandināvijas tipa riepas piemērotas zemākām gaisa temperatūrām un piesnigušiem/apledojušiem ceļiem, savukārt Eiropas tipa riepas izvēlies, ja pārsvarā brauc pa labi tīrītiem pilsētas ceļiem un šosejām.
Protektora raksts ir dziļāks un ar vairāk rievām
Lai nodrošinātu saķeri ar ceļa segumu, ko klāj sniega kārta, ledus vai ūdens, riepai jāspēj novadīt zem tās esošo ūdeni un/vai sniegu, tādējādi pasargājot automašīnu no akvaplanēšanas. Lai to izdarītu, ziemas riepas ievērojami atšķiras no vasaras riepām – tām ir vairāk rievu, kā arī dziļāks protektors (minimālais atļautais protektora dziļums ziemas riepām ir četri milimetri, taču jaunas ziemas riepas izceļas ar divreiz (vai pat vairāk) dziļāku protektoru). Tāpat lielu lomu spēlē nelieli iegriezumi jeb lameles protektora blokos, kas uzlabo saķeri ar sniegu vai ledu. Par ūdens un sniega izspiešanu rūpējas platas centrālās rievas.
Īpaši izaicinošiem apstākļiem noder ziemas riepas ar radzēm
Nav noslēpums, ka, dzīvojot ārpus pilsētas, pārvietošanās ziemas mēnešos reizēm var kļūt teju ekstremāla, ja jābrauc pa kalnainiem, slikti tīrītiem (vai apledojušiem) lauku ceļiem. Šādiem apstākļiem paredzētas ziemas riepas ar radzēm, kas spēj nodrošināt papildu saķeri. Šī iemesla dēļ, radžotas ziemas riepas mēdz izvēlēties arī mazāk pieredzējuši autovadītāji, taču jāņem vērā kāds ļoti būtisks aspekts, proti, Latvijā šādas riepas atļauts izmantot tikai no 1. oktobra līdz 1. maijam, un vairākās Eiropas valstīs to izmantošana tiek regulēta vēl striktāk vai pat ir aizliegta.
Ja ziemas riepas ir tik drošas, kāpēc tās neizmantot arī vasarā?
Pēc visa iepriekš minētā varētu šķist, ka ziemas mēnešiem domātās riepas ir tik uzticamas, ka ar tām droši var pārvietoties arī vasarā. Nav noslēpums, ka virkne autovadītāju šādu praksi patiešām arī piekopj, taču tā darīt nevajadzētu. Iemesli, kas runā par sliktu ziemas riepu lietošanai vasaras mēnešos, ir vairāki:
- straujāka dilšana – kā jau minējām, ziemas riepas ir izgatavotas no mīkstākas gumijas, tāpēc tikai loģiski, ka siltā un karstā laikā tās daudz straujāk sāks dilt;
- augstāks degvielas patēriņš – gan protektora zīmējuma, gan gumijas sastāva iespaidā, ziemas riepām ir augstāka rites pretestība, kas nozīmē lielāku degvielas patēriņu;
- garāks bremzēšanas ceļš – ziemas riepām siltā laikā uz slapja ceļa to protektors ir ar mazāku saķeres laukumu nekā vasaras riepām, kas kopā ar mīkstāku gumiju, apstāšanos padara sarežģītāku un braukšanu – nedrošāku.
Šo iemeslu dēļ ieteicams katrai sezonai izmantot atsevišķu riepu komplektu.
Lai riepas labi kalpotu, tās pareizi jāuzglabā
Pērkot jaunas ziemas riepas, aktuāls kļūst jautājums par vasaras riepu uzglabāšanu. Ja tās tiek uzglabātas ar diskiem, riepas visērtāk ir sakraut vienu virs otras horizontālā stāvoklī, aptuveni reizi mēnesī tās apgriežot. Riepas ar diskiem var arī karināt, bet neuzglabā tās vertikālā stāvoklī. Riepas bez diskiem, gluži pretēji, jāuzglabā tikai vertikālā pozīcijā, arī regulāri pamainot to novietojumu, lai izvairītos no deformācijām.
Tāpat vietā, kur riepas tiek uzglabātas, nedrīkst piekļūt tieši saules stari un jāņem vērā gaisa temperatūra – tai vajadzētu būt aptuveni +15 grādu augstai, kā arī temperatūrai jābūt nemainīgai, bez svārstībām. Telpa arī nedrīkst būt pārlieku mitra (uz riepām nevar rasties kondensāts).
Kā rīkoties brīdī, kad nepieciešamas jaunas ziemas riepas? Atbilde ir vienkārša – dodies uz internetveikalu Riepas1.lv, kur atrodami vairāki tūkstoši dažādu riepu gandrīz ikvienam transportlīdzeklim!
Foto: Unsplash.com, Foter.com, Unsplash.com, Pexels.com