Ieejot daļā tirdzniecības vietu vai arī pastaigājot pa turīgāku pašvaldību ielām, vērīgāki iedzīvotāji būs pamanījuši uzrakstus: «Uzmanību, notiek videonovērošana!» Vienā gadījumā novērošanas kameras ir uzstādītas, lai rūpētos par kāda objekta drošību, otrā - par sabiedrisko kārtību, trešajā - lai nodrošinātos pret prastu zagšanu. Šāda prakse principā netiek uzskatīta ne par ko neparastu.
Pavisam cita situācija varētu rasties, ja tiešām tiks īstenota iecere par apmeklētāju fotografēšanu un videonovērošanu Uzņēmumu reģistrā (UR). Turklāt nevis tādēļ, lai, piemēram, nodrošinātu kārtību UR, bet gan, lai būtu iespēja kaut kad vēlāk paskatīties televizorā, kā ir izskatījušies cilvēki, kuri parakstījuši kādu noteiktu dokumentu, teiksim, par uzņēmuma daļu nodošanu no viena īpašnieka otram. Vēl precīzāk sakot - kurš ir parakstījis, ko ir parakstījis, kā to ir darījis, kādus dokumentus iesniedzis... Problēmas sakne ir skaidra - laiku pa laikam ir tikuši konstatēti reiderisma jeb uzņēmumu daļu zagšanas gadījumi. Proti, pēc tam, kad kompānija oficiāli ir mainījusi īpašniekus, kājās ceļas nu jau faktiski bijušais saimnieks un saka - nekādus dokumentus neesmu parakstījis, un uzņēmums man ir nozagts. Normāli droši vien būtu, ja šādos gadījumos iesaistītos drošībsargājošās iestādes, veiktu parakstu ekspertīzi un konstatētu, kurš ir firmas īstais saimnieks, bet kurš - viltvārdis. Diemžēl, kā jau daudzos gadījumos, arī šeit ir dzirdētas visai tradicionālas atrunas - specālistu trūkst, kapacitātes nav, naudu tam neviens nedod utt.
Rezultātā kādam ir ienākusi prātā doma, ka visi, kas veic kādas darbības UR, būtu jāiemūžina foto vai video formātā. Principā jau cilvēkiem, kuriem nekā slēpjama nav, nevarētu arī būt iebildumu pret šādām darbībām. Katrā ziņā nevarētu teikt, ka tas sagādātu kādas neērtības. Vienīgi šāda pieeja liecina par zināmu primitīvismu, kāds vismaz savulaik tika piekopts skolu diskotēkās - bažās par to, ka pāris rakari varētu mēģināt ienest alkoholu un pa kluso izdzert, kabatas un somas pie ieejas tika pārbaudītas visiem... Latvijā ir daudz dažādas izmeklējošas institūcijas, bet nekur tālāk par sejas demonstrēšanu katram, kurš vēlas piereģistrēt uzņēmumu vai mainīt tā īpašniekus, neesam tikuši. Ne mazāk interesants ir arī jautājums, lūk, par ko - ja tiešām šāda iemūžināšanas sistēma tiks ieviesta, kurš par to maksās? Vienkāršākais veids, protams, būtu pierēķināt dažus latus pie katra maksājuma, ar ko jārēķinās, izmantojot UR pakalpojumus, un tādā gadījumā godīgajiem uzņēmējiem nāktos ciest negodīgo dēļ.
Pieļaujot kaut vai to, ka par šāda veida metodes realizēšanu var sākties diskusijas, vienā mirklī rodas jautājums - vai gadījumā Latvija nav soļa attālumā no tā, ka sava veida portfolio tiek izveidots par katru, kurš izmanto jebkuras valsts vai pašvaldību iestādes pakalpojumus? Redz, ieejot, piemēram, Valsts ieņēmumu dienestā vai būvvaldē, arī ir iespējams veikt darbības, kas nav likumīgas. Nav izslēgts, ka dažādu tehnoloģiju piegādātāji jau pamazām var rēķināties ar apgrozījuma pieaugumu.