Automobiļu iegādes un uzturēšanas augsto nodokļu dēļ vairāki Latvijas iedzīvotāji labprātāk pērk automašīnas kaimiņvalstīs - Lietuvā un Igaunijā, savukārt vietējie ierēdņi nedara neko, lai uzlabotu esošo situāciju, sacīja automobiļu ražošanas kompānijas Toyota dīlera Wess Motors padomes priekšsēdētājs Aleksandrs Oskins.
«Cilvēki pērk tur, kur ir lētāk, bet nodokļi - zemāki. Lietuvā un Igaunijā iegādātie un reģistrētie automobiļi joprojām brauc pa Latvijas ceļiem. Tās lielākoties ir dārgas automašīnas, jo tieši tās bieži vien reģistrē kaimiņvalstīs, bet izmanto Latvijā,» norādīja Oskins.
Latvijas autodīleru asociācija jau vairākus gadus mēģina ieskaidrot ierēdņiem, ka viņi grauj vietējo uzņēmējdarbību.
«Latvijā dzīvojošie cilvēki varētu mierīgi nopirkt automobili Lietuvā vai Igaunijā, piereģistrēt to šajās kaimiņvalstīs, samaksāt nodokļus tur un turpat iziet tehnisko pārbaudi, tajā pašā laikā reāli braucot ar šo automobili Latvijā un nemaksājot nekādus nodokļus. Vienīgais pieņemamais risinājums būtu nodokļu bāzes harmonizēšana visās Baltijas valstīs, lai, piemēram, nodokļu likmes automobiļu reģistrācijai Latvijā, Lietuvā un Igaunijā būtu vienādas. Tas ir normāli, it īpaši jo ārzemju investori ļoti reti skatās uz Baltiju kā uz atsevišķām valstīm - viņi uztver mūs kā vienotu tirgu,» sacīja Oskins.
Wess Motors vadītājs norādīja, ka autodīleri vairākkārt piedalījušies sarunās ar valdību un apsprieduši šo problēmu, taču ierēdņiem ir viens vienīgs arguments: «Nekas, lai maksā!». Tādējādi Igaunijā automašīnu pārdošanas apjoms, rēķinot uz vienu personu, ir 2,5 reizes lielāks, un šajā rādītājā ietilpst automašīnas, kuras pēc būtības varētu tikt pārdotas un reģistrētas Latvijā.
«Saskaņā ar seno gudrību aitu varētu cirpt visu dzīvi un iegūt vilnu, un visiem būs labi - gan aitai, gan saimniekam. Taču var arī vienreiz noplēst ādu, tad aita nomirs. Latvijas varas iestādes «plēš ādu». Turklāt tas attiecas ne tikai uz automobiļu biznesu, bet uz uzņēmējdarbības vidi kopumā,» sacīja Oskins.
Wess Motors padomes priekšsēdētājs uzsver, ka Latvija ir viena no unikālākajām pasaules valstīm, kur transporta nodoklis tiek maksāts divreiz - pērkot degvielu, kuras cenā jau ir iekļauts šis maksājums, kā arī katru gadu, veicot tehnisko apskati. «Un šie līdzekļi tiek it kā tērēti ceļu remontam un uzturēšanai. Tikai mēs maksājam dubultu nodokli, bet Latvijas autoceļu stāvoklis nebūt nav labs,» sacīja Oskins.
Viņš ir pārliecināts, ka nodokļu harmonizācija uzreiz palīdzēs automobiļu biznesam. «Mēs taču nepieprasām subsīdijas, dotācijas vai īpašus nosacījumus. Ļaujiet mums strādāt vismaz vienā līmenī ar mūsu kaimiņiem. Kāpēc diskreditēt savējos?» viņš uzsvēra.