Nepērc svešu! - akciju ar šādu nosaukumu ir uzsākusi daļa Latvijas pārtikas ražotāju, darot to ar visnotaļ skaidru mērķi - panākt, lai patērētāji dotu priekšroku vietējā ražojuma produkcijai, nevis tai, kas ievesta no ārvalstīm.
Doma laba un pat pareiza, taču, lai šī akcija tiešām rezultētos ar konkrētiem finansiāliem panākumiem, nevis tikai ar papļāpāšanu un skaļu saukļu skandēšanu publiskajā telpā, būtu jāņem vērā pāris būtiski aspekti.
Pirmkārt, šo Nepērc svešu nenāktu par ļaunu nedaudz papildināt, lai tas skanētu - nepērc svešu, un vietējie nečakarēs tevi! Redz, nav jau nekāds noslēpums, ka arī vietējie ražotāji pēdējo divdesmit gadu laikā ir samācījušies dažādas viltības. Piemēram, tirgot ārzemēs ražotus produktus iepakojumos, ko Latvijas patērētāji pazīst kā vietējo. Tāpat pirms vairākiem gadiem ticis konstatēts, ka nitrātu apjoms divreiz dārgākā vietējā gurķī ir lielāks nekā lētākā analogā no ārzemēm. Respektīvi, patērētājiem, kuri tiešām vēlas iegādāties vietējo produkciju, ir jābūt pārliecībai, ka, pērkot kaut ko, kas rotāts ar vietējo zīmolu, viņi tiešām iegūst pašmāju preci.
Otrkārt, lielākajai daļai patērētāju jau sen vairs nepietiek ar stāstu - jums jāpērk tieši šis tomāts, šī konfekte, šī desa tāpēc, ka tā ir ražota Latvijā. Cilvēkiem jāsaprot, ar ko vietējā produkcija ir labāka par ievesto. Šajā sakarā varētu tikt, piemēram, rīkotas plaši pieejamas, ļoti uzskatāmas akcijas, kuru ietvaros tiktu pierādīts, ka vietējais produkts ir vai nu labāks par ievesto, vai arī vismaz tādā pašā līmenī, turklāt darot to godīgi.
Citiem vārdiem sakot, patērētājiem ir svarīgi divi aspekti - produkcijas kvalitāte un cena. Ja šie divi parametri Latvijas pircējiem šķitīs pietiekami pievilcīgi, svešu valstu preču noieta īpatsvars tiešām varētu reāli sarukt. Jā, var saprast, ka daudzās citās valstīs ražotajiem produktiem ir zemāka cena, kas saistīts gan ar lielākiem ražošanas un izplatīšanas apjomiem, gan nodokļu politiku katrā konkrētajā valstī, gan ar izejvielu kvalitāti un daudz ko citu. Taču tas viss patērētājiem ir jāizskaidro. Nevis vienkārši pasakot - pērciet vietējo izstrādājumu, jo tas ir labāks, bet gan vienkārši, saprotami pierādot to.
Un vēl... Varam pamodelēt nākotni un iedomāties, ka pēc viena, diviem vai trīs gadiem nopietna mērķtiecīga darba rezultātā tiešām izdotos panākt, ka vietējās produkcijas īpatsvars tirdzniecībā ir ievērojami lielāks nekā importa precēm, kā tas, starp citu, jau ilgstoši ir ne vienā vien Eiropas Savienības dalībvalstī. Svarīgi, lai tajā brīdī, kad vietējie uzņēmēji sapratīs, ka pūliņi ir rezultējušies ar panākumiem, nenotiktu mēģinājumi izmantot situāciju, paceļot cenas saviem izstrādājumiem. Vienkārši pretējā gadījumā ļoti īsā laika periodā tiks pazaudēti ilgstoša darba augļi - importa kārbas strauji atgriezīsies veikalu plauktos, un būs naivi cerēt patērētājiem iestāstīt, ka ievesto pirkt nevajag. Sabiedrība vēlas kvalitatīvu produktu par saprātīgu cenu, un to nedrīkst aizmirst.